ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חשיש אבקנים (קיף) - כתב אישום בוטל בגלל חיפוש לא חוקי

כתב אישום על חשיש במשקל 15 גרם בוטל בעקבות חיפוש לא חוקי

שתפו את החברים

כתב אישום בגין החזקה של חשיש במשקל 15 גרם, שהוגש נגד תושב מרכז הארץ, בוטל לאחר שעורכת דינו הציגה רשימה של כשלים שבוצעו על ידי המשטרה – מחיפוש לא חוקי ועד פערים לא מוסברים בשרשרת החזקת הראיות. השופטת קבעה כי…

כתב אישום בגין החזקה של חשיש במשקל 15 גרם, שהוגש נגד תושב מרכז הארץ, בוטל לאחר שעורכת דינו הציגה רשימה של כשלים שבוצעו על ידי המשטרה – מחיפוש לא חוקי ועד פערים לא מוסברים בשרשרת החזקת הראיות. השופטת קבעה כי בשל הצטברות מספר כשלים מהותיים, לא ניתן לבצע בו הליך משפט תקין

אי הפללה בחסות הכשלים: כתב אישום שהוגש נגד מ’, צעיר בן 25 תושב העיר אריאל, שנתפס על ידי שוטר סיור כשעל גופו חשיש במשקל של 15.2 גרם והואשם בהחזקת סם שלא לשימוש עצמי – בוטל על ידי בית המשפט.

כתב האישום, שממשיך את מגמת הזיכויים והענישה המינימלית שאנו עדים לה בחודשים האחרונים, בוטל הפעם בשל התנהלות לא תקינה של המשטרה, שמוכיחה פעם נוספת עד כמה לא יעילה מדיניות האכיפה נגד צרכני הקנאביס בפרט, והמלחמה בסמים בכלל.

חיפוש לא חוקי ושרשרת ראיות לקויה

מקרהו של מ’ התרחש בחודש יולי האחרון. בעת שרכב על אופניו ברחבי העיר אריאל, הוא עוכב על ידי שוטר סיור שראה אותו ברחוב והחליט שהוא נראה חשוד. לאחר שהציג לשוטר תעודה מזהה לפי דרישתו, דרש ממנו השוטר להוציא את כל מה שיש בכיסיו. לטענת השוטר החיפוש בוצע לאחר שהבחין כי “ידיו רעדו והוא הסתכל לצדדים באופן חשוד”.

כיסיו של מ’ הכילו בין היתר גם נרתיק עור ובתוכו חשיש במשקל של קצת למעלה מ-15 גרם, אותו מסר לשוטר, ולאחר מכן הוא עוכב לתשאול, שבסיומו הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה של ‘החזקת סם שלא לשימוש עצמי’. 

מתוך כתב הביטול: החיפוש עליו מתבסס המקרה אינו חוקי 

עו”ד סיוון כהן, המייצגת את מ. הגישה בקשת ביטול לבית המשפט וטענה כי כלל התנהלות המשטרה בתיק, מדרישתו של השוטר ממרשה לרוקן את כיסיו ללא חשד סביר ועד לחור בלתי מוסבר הקיים בשרשרת החזקת הראיות, היא לא תקינה בצורה מהותית, ויש בה מכדי לפסול את התיק כולו.

כתב אישום בגין החזקה של חשיש במשקל 15.21 גרם

בבקשה שהגישה, ציינה עו”ד כהן כי השוטר שעצר את הצעיר לא פעל על פי החוק, המחייב אותו להסביר לו מדוע הוא מעכב אותו ומהו החשד הסביר שלפיו הוא דורש ממנו לרוקן את כיסיו, ולמעשה לא אמר לו דבר. לפיכך, הממצאים שעלו בידי השוטר דינם כדין אלו שהושגו במהלך חיפוש לא חוקי.

עו”ד סיוון כהן

חשוב להבין כי חיפוש שמבצע שוטר, גם אם הניב ממצאים פליליים כלשהם ואפילו אם נערך בהסכמה ושיתוף פעולה (הוצאת דברים מהכיסים למשל), חייב להיות מבוסס על “יסוד להניח שבוצע פשע”, כלומר על חשד סביר אותו צריך השוטר לפרט לזה עליו הוא מבקש לבצע חיפוש. כל עוד לא הציג השוטר את חשדותיו, והוסיף כי לחשוד יש זכות בסיסית לסרב לחיפוש, אסור לו על פי חוק לדרוש לערוך אותו.

מלבד חיפוש לא חוקי, כך עולה מכתב העתירה המלא שהגיע למערכת המגזין, המשיך השוטר לבצע גם תשאול לא חוקי של הצעיר. התשאול בוצע ללא אזהרת הצעיר מפני החשדות כלפיו, ומבלי שהוקראו לו זכויותיו, וככל הנראה גם ללא נוכחותו של שוטר נוסף שהיה אמור להיות במקום אך נעדר מכל רישום אודות המקרה.

מלבד התנהלות השוטר, מסתמן כי גם שרשרת הראיות במקרה היא פגומה. אמנם נתפס על גופו של הצעיר חומר החשוד כחשיש, אך עקב פערים לא ברורים בתיעוד הדרך שעברה הראיה בדרכה לאחסון משטרתי ולבדיקת מעבדה, לא ברור האם מדובר בכלל באותו החומר שנתפס ביום המקרה.

ביטול מוחץ: “לא ניתן לבצע הליך משפטי תקין”

בהסתמך על 3 הכשלים המרכזיים שהוצגו, וכן על נסיבות אישיות נוספות שתואמות את מדיניות האכיפה החדשה של המשטרה (תפיסה ראשונה), ביקשה עו”ד כהן מבית המשפט לדחות את כתב התביעה נגד מ. ולבטל את כתב האישום.

ביטול כתב האישום – בשל כשלים בחיפוש, בתחקור ובשרשרת הראיות

לאחר הדיון הראשון במשפט, החליטה השופטת אליאנא דניאלי על ביטול כתב האישום לאלתר, זאת לאור הליקויים הרבים והמשמעותיים שהובאו לתשומת ליבו של ביתו המשפט. לדבריה, ליקויים כה רבים בתיק בודד משמעם כי “לא ניתן לבצע בו הליך משפטי תקין”.

“אני מברכת על החלטת המאשימה לחזור בה מכתב האישום.” מסרה לנו עו”ד כהן, בראיון שנערך עמה לאחר ביטול התיק. “החיפוש אשר בוצע על גופו של מרשי על ידי שוטר הסיור, הוא חיפוש בלתי חוקי שכן לא עלה חשד סביר לבצעו. כך גם תשאולו והתנהלות השוטרים בזירה אינם תקינים. שומה על משטרת ישראל להקפיד על שמירת הנהלים והנחיות שנקבעו בפסיקה שאם לא כן, כתבי אישום יבוטלו חדשות לבקרים.”

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות