ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חרדה וקנאביס

חרדה וקנאביס – האם מדובר בתרופה או טריגר?

שתפו את החברים

חרדה וקנאביס – אנחנו לרוב חושבים על קנאביס כעל סם “רך”, מרגיע, עושה אותנו, ישנוניים ושמחים. אם ככה, קנאביס לא אמור להיות מעולה נגד חרדה? אז יש מחקרים שטוענים אחרת. יכול להיות שאנשים שמועדים לחרדות או להתקפי פאניקה עלולים לגלות…

חרדה וקנאביס – אנחנו לרוב חושבים על קנאביס כעל סם “רך”, מרגיע, עושה אותנו, ישנוניים ושמחים. אם ככה, קנאביס לא אמור להיות מעולה נגד חרדה? אז יש מחקרים שטוענים אחרת. יכול להיות שאנשים שמועדים לחרדות או להתקפי פאניקה עלולים לגלות שהמצב שלהם מחמיר כשהם משתמשים בקנאביס. בשל הגדרתו כסם מסוכן בישראל וכ”סם מסוכן מדרגה ראשונה” בארה”ב ובמרבית מדינות המערב, רק לאחרונה החל מחקר מקיף ורציני על הצמח. ככל שיותר מדינות בארה”ב ובעולם מאפשרות מחקר ושימוש בקנאביס רפואי, חוקרים ולומדים יותר.

ההשפעה המרגיעה של קנאביס מוכרת בכל העולם – קאת’י לניאר, ראש המשטרה העירונית של וושינגטון די.סי אמרה ש”מעשני קנאביס לא הולכים לתקוף ולהרוג שוטר. הם רוצים לאכול קופסת תפוצ’יפס ולהירגע. אלכוהול הוא בעיה הרבה יותר חמורה”.

חוקרים מאוניברסיטת ונדרבילט מנסים ללמוד כיצד עובדת השפעת הקנאביס. תוך שימוש בעכברים, הם גילו קולטני קנבינואידים באמיגדלה, החלק במוח שאחראי על חלק מהרגשות שלנו. בין השאר, היא אחראית על חרדה, כמו גם תגובות Fight or Flight (“תקוף או ברח”). בהודעה לעיתונות ד”ר סצ’ין פאטל, אחת הכותבות הבכירות של המחקר, אמרה שהממצאים “עשויים להיות חשובים מאוד בהבנה שלנו לגבי איך הקנאביס יוצר את ההשפעות ההתנהגותיות שלו”.

“אנחנו יודעים איפה הקולטנים נמצאים, אנחנו יודעים איך הם עובדים, אנחנו יודעים איך הנוירונים הללו יוצרים את הקנבינואידים שלהם” המשיכה פאטל. “עתה אנחנו יכולים לראות איך המערכת הזאת מושפעת על ידי לחץ ושימוש מתמשך [בקנאביס]. זה עשוי לשנות באופן מהותי את ההבנה שלנו לגבי תקשורת בין-תאית באמיגדלה”.

לקנאביס יש אפקט על רמות הלחץ. מערכת הנוירוטרנסמיטורים (קצוות הנוירונים במוח המעבירים שדרים חשמליים וכימיקלים בין נוירון לנוירון) מוכוונת לספיגת קנבינואידים, דרך מערכת האנדוקנבינואידית במוח, שקשורה לתיאבון, תחושת כאב, מצב רוח וזיכרון. המערכת משתמשות בנוירוטרנסמיטורים, ומתווכת את האפקטים הפסיכואקטיביים של הקנאביס. THC מגיב עם אנדמיט, אחד הנוירוטרנסימטורים, ויוצר תחושה שמחה ורגועה, כמו גם ישנוניות.

בטווח הקצר, קנאביס נראה כעוזר למצוא מפלט מדאגות, אך הטווח הארוך הוא סיפור אחר לגמרי. מספק מחקרים הראו ששימוש כרוני יכול להוביל לפגיעה בזיכרון וב-IQ. מחקרים אחרים הראו קשר בין קנאביס לבין פסיכוזות, בייחוד למי שיש לו פגיעות גנטית בנושא. מחקר אחד מצא דמיון בין הדרכים בהם קנאביס וסכיזופרניה משפיעים על המוח, כששניהם משפיעים על היכולת “לפלטר החוצה” גירויים מסוימים, תחושה של חשיבות גבוהה מהרגיל (רגעי ה”אה-הא!” שכולנו מכירים) ואפילו את הדרך בה אנו רואים את המציאות.

אז אם אתם סובלים מחרדות, האם שימוש בקנאביס יעזור או יפריע? קשה להגיד, מאחר שהאפקטים של הקנאביס משפיעים על כל אחד בדרך אחרת. אבל לאלו הרגישים להתקפי פאניקה ולהפרעות חרדה, קנאביס ככל הנראה אינו התרופה הכי טובה. בהחלט, שימוש בקנאביס, אלכוהול או אוכל אינו תחליף לטיפול כדי להגיע לשורש הבעיה האמיתי. חרדה היא בדרך כלל סימפטום של משהו עמוק יותר, ורק הבנה מאיפה היא מגיעה יכול באמת לעזור.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. רוני שובלי |

    חבל שלא הצגתם את ההבדלים בין זני האינדיקה וסאטיבה. האינדיקות מושלמות לחרדה. מנסיון אישי רחב

    1. מערכת קאנה |

      להתייחס לגורם הזה ללא מחקר רציני זה אחראי מצידנו. עם כל הכבוד, הניסיון האישי שלך או שלנו לא יכול להיות תחליף למחקר מסודר וזאת המשמעות של קנאביס אחראי

שינוי גודל גופנים
ניגודיות