ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
לגליזציה בישראל

קנאביס רפואי בישראל – איך נראה השוק, ומה משרד הבריאות הסתיר עד היום?

שתפו את החברים

כתבה חדשה של עיתון ‘ידיעות אחרונות’ חושפת את כל המידע המלא שעד כה סרב משרד הבריאות לפרסם לציבור לגבי שוק הקנאביס הרפואי בישראל – החל ממספרם המדויק, דרך סוגי המחלות בגינן מאושר להם שימוש בקנאביס ועד לכמות בקשות החידוש (והדחיות)…

כתבה חדשה של עיתון ‘ידיעות אחרונות’ חושפת את כל המידע המלא שעד כה סרב משרד הבריאות לפרסם לציבור לגבי שוק הקנאביס הרפואי בישראל – החל ממספרם המדויק, דרך סוגי המחלות בגינן מאושר להם שימוש בקנאביס ועד לכמות בקשות החידוש (והדחיות) שהם מקבלים. כך נראה שוק הקנאביס הרפואי בישראל:

עיתון ‘ידיעות אחרונות’ חשף השבוע את כל הפרטים המלאים בנוגע למצבו הנוכחי של שוק הקנאביס הרפואי בישראל, בכתבה שפורסמה ביום א’ בבוקר ונתוניה הספיקו להגיע גם לתוכניות הטלוויזיה.

בכתבה חושפת לראשונה מערכת העיתון מידע שעד כה לא פרסם משרד הבריאות בשום צורה ישירה מלבד בהערכות מספריות לא מבוססות בעת וועדות שונות של הכנסת.

מידע זה נוגע ביתר היתר למספר בעלי הרישיון, סוגי המחלות בגינן הן מטופלים בקנאביס, ותהליכים בירוקרטיים שהם עוברים מול משרד הבריאות בניסיון לקבל את הרישיון או לחדשו לאחר תקופת טיפול ראשונית.

קנאביס רפואי בישראל - איך נראה השוק, ומה משרד הבריאות הסתיר עד היום?
שוק הקנאביס הרפואי בישראל – המספרים המלאים

מרבית המידע אינו נחשב בגדר חידוש או הפתעה גדולה, גם לא העובדה שישנם בישראל כ-30 אלף בעלי רישיון לקנאביס רפואי לעומת הערכה קודמת של כ-25 אלף שפורסמה עד כה בתקשורת. עם זאת, פורסם בכתבה מידע חשוב אודות כמות הבקשות שמגישים המטופלים למשרד הבריאות לצורך קבלת רישיון או חידוש רישיון קיים, וכמות הדחיות שמחזיר המשרד בחזרה.

הביקוש זינק, אבל גם כמות הדחיות

אחד הנתונים הבולטים ביותר מתוך דו”ח המצב בחדש שנחשף בכתבה, הוא העובדה שמספר הבקשות השנתיות המוגשות למשרד הבריאות בנוגע לרישיונות קנאביס רפואי זינק בצורה משמעותית מ-14,910 בשנת 2013 ל-57,781 בשנת 2018 – כלומר זינוק של 382% ב-5 שנים בלבד.

במקביל, ניתן לראות שגם אחוז הדחיות מצד משרד הבריאות עלה בצורה משמעותית כלפי מטופלים המבקשים את הרישיון לראשונה. לעומת שיעור דחיית בקשות של 12% בשנת 2013, הנתונים ב-2018 מצביעים עד דחייה בשיעור 36%, כלומר זינוק של 300% גם בפן השלישי.

המגמה מתחדדת עוד יותר כאשר סיכום הנתונים לגבי בקשות המוגשות למשרד הבריאות, שמלבד הבקשות החדשות כולל גם בקשות ממטופלים וותיקים שמחדשים את רישיונם בפעם השנייה ומעלה, נמצא דווקא במגמת שיפור כביכול, עם 87.1% בקשות שאושרו.

להפיק את התרופה בבית
קנאביס רפואי – יעיל לא רק לרשימת ההתוויות

נתונים אלו מלמדים כי בעוד משרד הבריאות אינו פוגע במטופלים הוותיקים ואינו מרבה ליצור להם בעיות בחידוש הרישיון, לפחות לא בהשוואה לשנים קודמות, ישנה עדיין בעיה חמורה עם מטופלים המבקשים רישיון חדש לראשונה ונדחים באחוזים לא הגיוניים, מה שמעיד על כך שהיחס עליו מדברים חלק מהמטופלים אכן קיים כנראה בשטח.

נתון נוסף שנחשף בכתבה הוא מספרם של בעלי הרישיון לקנאביס שאינם לוקים באחת מההתוויות הרשמיות המצוינות ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות ולכן הנם בעלי רישיון מיוחד על רקע אישור פרטני.

מספרם של חולים אלו עומד כיום על 3,226, כלומר כ-8% מכלל מטופלי הקנאביס בישראל, מה שמעיד על כך שלפחות וועדת החריגים של היק”ר עושה חלק מעבודתה נאמנה.

בכתבה לא פורסמו נתונים לגבי רפורמת הקנאביס של ליצמן או המתווה החדש של השוק שאמור להיווצר לאיטו עד לסוף חודש אפריל 2019, ולמטופלי הקנאביס בישראל נותר רק לקוות שהתקנות יהפכו רק מקלות ויעילות יותר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות