ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ניו ג'רזי - בדרך ללגליזציה

ניו ג’רזי הקפיאה את כל תיקי הקנאביס עד הלגליזציה

שתפו את החברים

התובע הכללי של מדינת ניו ג’רזי הודיע על הקפאת כל תיקי הקנאביס שנמצאים בתהליכים משפטיים, ומסר כי מעכשיו מערכת המשפט המדינית לא תטפל יותר בעבירות קנאביס עד שתנוסח מערכת חדשה של כללים ונהלים שתנחה את הפרקליטות כיצד להתנהל בתיקים אלו….

התובע הכללי של מדינת ניו ג’רזי הודיע על הקפאת כל תיקי הקנאביס שנמצאים בתהליכים משפטיים, ומסר כי מעכשיו מערכת המשפט המדינית לא תטפל יותר בעבירות קנאביס עד שתנוסח מערכת חדשה של כללים ונהלים שתנחה את הפרקליטות כיצד להתנהל בתיקים אלו. משמעות ההקפאה היא “אי הפללה” זמנית של כל עבירות הקנאביס מלבד סחר, עד לתאריך לא ידוע בתחילת הסתיו הקרוב, בו צפויה לעבור הצעת החוק ללגליזציה.

מדינת ניו ג’רזי עדיין לא חצתה את הקווים הירוקים לעבר הלגליזציה, אבל היא אחת המדינות שצפויות לעשות זאת כבר בשנה הנוכחית. בינתיים מדיניות הקנאביס המקומית עברה השבוע שינוי דרמטי לטובת צרכני הקנאביס, דרך סוג חדש של “אי הפללה” שטרם נראה בארה”ב.

מי שיזם את המהלך הוא התובע הכללי של המדינה, גרוביר גרוואל (Gurbir Grewal), ששלח אמש (ג’) מכתב רשמי לכל התובעים העירוניים והמחוזיים בניו ג’רזי והנחה אותם להפסיק לעסוק בתביעה של עבירות קנאביס עד שמשרדו ינסח נהלי תביעה חדשים, לפיהם תתנהל מעתה מערכת המשפט בתיקים של עבירות מסוג זה.

משנים את המדיניות – “אי הפללה” משפטית

במכתב פירט גרוואל אודות תוכניתו להרכיב צוות של יועצים מומחים לנושא משפט פלילי, במטרה לגבש מדיניות חדשה לפיה עבירות קנאביס יהפכו לעבירות חמורות פחות, או שתהליך התביעה בגינן ישתנה. לפי הדברים שכתב, עד שצוות זה יסיים את עבודתו, בתאריך ה-4 בספטמבר “או לאחר מכן” (ללא הגבלת זמן), לא ניתן להמשיך בשיטה הנוכחית אפילו רגע אחד נוסף.

מכתב זה מהווה הוראה רשמית מטעם התובע הכללי, וככזו היא נכנסת לתוקף מיידי ומחייבת ציות של כל התובעים במדינה על פי חוק, כך שלא יכול להתרחש מצב של תובע שאינו מוכן לקבל עליו את ההוראה וממשיך לתבוע נאשמים בגין עבירות קנאביס. החל מהבוקר, עבירות קנאביס לא מעסיקות עוד את מערכת המשפט בניו ג’רזי.

שחרור ללא הרשעה - כמות קנאביס קטנה
הפרקליטות לוקחת הפסקה מקנאביס

למרות שהצד המשפטי מכוסה, התובע הכללי לא התייחס במכתבו לכוחות המשטרה או לפעילויות האכיפה השונות שהם מבצעים נגד צרכני קנאביס, ולא ענה על השאלה האם הם ימשיכו בפעילות כמו מעצרים וחקירות גם בזמן שהפרקליטות המדינית “שובתת” בנושא קנאביס.

עם זאת, גם אם המשטרה תמשיך את עבודת האכיפה נגד צרכני הקנאביס, אף בית משפט במדינה (מלבד העליון שהנו בסכמות פדרלית) לא יסייע לה, ולכן לא יהיו לה “שיניים” ויכולת לתבוע אותם או לפעול נגדם באמצעים חוקיים אחרים. במתווה הנוכחי, מראש אין טעם במעצרים ובחקירות וסביר להניח שגם הם יופסקו עד הסתיו הקרוב.

תוקפה של ההוראה אינו מוגבל למעשה, מאחר ונוסח המכתב הוא אינו מחייב, ולכן המצב החדש בניו ג’רזי עשוי להימשך עוד חודשים רבים, עד להסדרה בחוק שכנראה תהיה לטובתם של צרכני הקנאביס.

צעד ראשון ללגליזציה

המטרה האמיתית של ההקפאה, כך לפי הערכות שפורסמו בתקשורת האמריקאית, היא ליצור קרקע פוריה לקידום הצעת החוק ללגליזציה שמקדם מושל המדינה פיל מרפי (Phil Murphy) בחודשים האחרונים, על ידי קיום מצב זמני של “אי הפללה” משפטית.

הערכה זו מגובה בכך שהתאריך שצוין במכתב (4.9.18) הוא אותו התאריך בו מתכננת ממשלת ניו ג’רזי להעביר את הצעת החוק ללגליזציה מלאה, שתהפוך את הקנאביס לחוקי ותבטל את כל עבירות הקנאביס המוקפאות בבתי המשפט, בנוסף לביטול רטרואקטיבי של עבירות ישנות.

ג'וינט עם דגל ארה"ב
ניו ג’רזי מתקרבת למדינות הלגליזציה

התובע הכללי סירב למסור הצרה לגבי הסיבה בגינה הוא עושה את המהלך, מלבד ההצהרה הבודדת בה סיפר על הצורך “לדחות את פעילויות התביעה עד להנהגת קו מנחה אחיד לגביהן”, אך בפועל ייתכן כי זהו שיתוף פעולה בינו לבין המושל, שתמך בו בעת כניסתו לתפקיד בתחילת השנה.

בשורה התחתונה, דחייה של כל עיסוק משפטי בעבירות קנאביס, עד לתאריך שבו הקנאביס יהפוך לחוקי ולא יהיה יותר צורך בעיסוק שכזה, היא ככל הנראה הצעד הראשון ללגליזציה בניו ג’רזי, ולפי שעה נראה כי ה”מדיניות החדשה” לה ממתינים התובעים תהיה שפשוט אין מדיניות, וקנאביס יהפוך לחוקי.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות