ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קופי שופס באמסטרדם

אין כניסה לתיירים – קופי שופס באמסטרדם ינהיגו סלקציה?

שתפו את החברים

זאת כנראה מהבשורות הקשות ביותר עבור סטלנים מסביב לגלובוס. לתושבי אמסטרדם, פנינת הליברליות העולמית והיעד האולטימטיבי של חובבי הקנאביס, נמאס מהתיירים שבאים להתמסטל. מה זה יעשה לתיירות בעיר?   כבר שנים לא מעטות נשמעות טרוניות בקרב תושבי ערי התיירות בעולם,…

זאת כנראה מהבשורות הקשות ביותר עבור סטלנים מסביב לגלובוס. לתושבי אמסטרדם, פנינת הליברליות העולמית והיעד האולטימטיבי של חובבי הקנאביס, נמאס מהתיירים שבאים להתמסטל. מה זה יעשה לתיירות בעיר?

 

כבר שנים לא מעטות נשמעות טרוניות בקרב תושבי ערי התיירות בעולם, באירופה בפרט, על החיים הקשים תחת רגליהם של גדודי תיירים.

הם משאירים אמנם לא מעט כסף בבתי המלון, בחנויות, במסעדות ובמוזיאונים, אבל התיירים מייצרים צפיפות והמולה, שלא לדבר על השכרות והסטלה של מי שיצאו לחופשה, שלא באות טוב למי שמנסה לגדל ילדים, לצאת לעבודה או סתם לנהל חיי יומיום.   

באמסטרדם, על פי תקנות חדשות שייכנסו לתוקף ב-1 באפריל 2020, תוגבל למשל כניסת קבוצות תיירים לרובע האדום. לא יורשה לקבוצות כאלה לעבור ברחובות הרובע אחרי השעה 10 בלילה וגם לא להתעכב במקומות “רגישים ללחץ”, כמו גשרים צרים או כניסות לבתים. מדריך תיירים שיפר את התקנות, ייקנס ב-190 אירו.

 

לבחור מהתפריט

אבל ההיילייט, תרתי משמע, של העיר היא כידוע (עם כל הכבוד לנשים בחלונות), הגישה הקלה לקנאביס וכמובן הקופי שופס המיתולוגיים, בהם ניתן לבחור את מבוקשך מתוך תפריט ולשבת ולעשן אותו בכיף עם כוס קפה. 

ביולי 2019 הודיעה ראשת העיר אמסטרדם, פמקה הלסמה, במכתב למועצת העיר, שהקופי שופס מחבלים באיכות החיים של תושבי מרכז העיר. הצעד המתבקש הוא, למנוע כניסת תיירים אליהם.

מצד שני, אף אחד לא באמת רוצה לפגוע בתיירות. סקר שיזמה הלסמה בקרב תיירים צעירים, מראה שיותר ממחציתם בוחרים להגיע לאמסטרדם, בגלל הקופי שופס.

הסקר, שנערך באוגוסט 2019 וכלל 1,100 תיירים בגילאי 18-35, בדק מהן הסיבות הרווחות ביותר לביקור בעיר ומה יקרה למוטיבציה להגיע אליה, אם תיחסם הגישה למוקדי משיכה כאלה ואחרים.

בין השאר, נשאלו התיירים אם יהיו מוכנים לשלם דמי כניסה לאזור העתיק של העיר, שבו נכלל הרובע האדום. 32% ענו שיפסיקו להגיע לאמסטרדם אם יצטרכו לשלם דמי כניסה כאלה. 44% אמרו שיגיעו, אבל פחות.

 

יקנו ברחוב

אז למה אנשים מגיעים לאמסטרדם? 57% מהנשאלים ענו – קופי שופס באמסטרדם הם סיבה חשובה לבחור דווקא בה. 72% מהנשאלים סיפרו שביקרו בקופי שופ אחד לפחות, במהלך ביקורם בעיר, גם אם היה קצרצר.

 34% מהנשאלים אמרו שאם הייתה נמנעת מהם הכניסה לקופי שופס, היו מגיעים לעיר הרבה פחות. 11% מהנשאלים הודיעו שבמצב שכזה, לא יגיעו אליה בכלל.

ומה יעשו במצב שבו אסור להם להיכנס לקופי שופ? 29% מהנשאלים ענו שיחפשו דרכים אלטרנטיביות להשגת וויד. יבקשו, למשל, מתושב העיר להיכנס ולרכוש עבורם את החומר, או פשוט יקנו אותו ברחוב.

 

יותר תרבות, פחות סטלה

העיתונאית איזבלה גרצן, שנולדה וגדלה באמסטרדם, צוטטה בכתבה בנושא ב- CNN Travel שהיא בהחלט יכולה להבין למה תושבי העיר רוצים לשמר את המרכז ההיסטורי היפהפה שלה וגם לנהל את חיי היומיום, בלי להתמודד עם נחשולי תיירים ולמה הם מעדיפים שעירם תהיה יותר מרכז תרבות ופחות מרכז סטלה. הסיכון הוא, גם היא מסכימה, פגיעה במיתוג של אמסטרדם כעיר ליברלית ופגיעה בתיירות.

אגב, בהולנד, שבה לכל עיר מדיניות משלה לגבי הקופי שופס שבתחומה, דיבורים על חסימת דרכם של תיירים למקומות הללו, אינם חדשים. הוויכוח התלהט בשנים 2011-2012, כשאמסטרדם דווקא נאבקה נגד ההצעה להתיר את הכניסה לקופי שופס ברחבי הולנד, לתושבי אותה עיר בלבד. חוק כזה תקף כיום רק בעיר מאסטריכט שבדרום המדינה.

 

סתם להסתובב בעיר

מחברי הסקר של עיריית אמסטרדם, דווקא יצאו אופטימיים. הם מאמינים שאיסור על תיירים להיכנס אל קופי שופס באמסטרדם, לא בהכרח יוריד את מספר המבקרים בעיר וראשת העיר אמרה בעקבות הסקר, שיש לפעול להורדת האטרקטיביות של הקנאביס עבור תיירים.

לסיכום נציין, שמהסקר עולה שהעיר מושכת אליה תיירים לאו דווקא בגלל החלונות האדומים, המוזיאונים ומוסדות התרבות או אפילו הקופי שופס, אלא בזכות החוויה הכוללת של הסתובבות בעיר התעלות היפה והציורית, ברגל או על אופניים.

 

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות