ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
באנג, מכשיר עישון, מקטרת מים

המסורת חוזרת לירושלים – חוגגים את ‘ליל הבאנגים’ ב-20.4

שתפו את החברים

אירוע ‘ליל הבאנגים’ המיתולוגי, שהיה אחד מאבני הדרך החשובות ביותר במאבק הלגליזציה של השנים האחרונות, עומד להיערך השנה כמיטב המסורת בירושלים. החגיגה תתחיל בשעה 22:00 ביום ה’, ערב יום הקנאביס הבין לאומי (20.4), וצפויה להימשך עד לנשיפת הסיום ב-4:20 בלילה….

אירוע ‘ליל הבאנגים’ המיתולוגי, שהיה אחד מאבני הדרך החשובות ביותר במאבק הלגליזציה של השנים האחרונות, עומד להיערך השנה כמיטב המסורת בירושלים. החגיגה תתחיל בשעה 22:00 ביום ה’, ערב יום הקנאביס הבין לאומי (20.4), וצפויה להימשך עד לנשיפת הסיום ב-4:20 בלילה. לגליזציה אזרחית, כאן ועכשיו:

מאבק הלגליזציה המודרני שמתחולל בישראל, קצת מתחת לכותרות העיתונים הראשיות ובעיקר בצלו של השוק הרפואי והרפורמה של בתי המרקחת, לא התקדם בצורה משמעותית בהשוואה לשנים קודמות.

למרות מספר אירועי עישון המוניים (‘פיקניק קנאביס’, ‘פסטיגראס’ ו-‘לגליזציה באחריות‘) הזכורים לטובה לכמה אלפי אנשים, וכמה עצרות בכיכר רבין שמשכו אליהן עוד כמה אלפים נוספים, הלגליזציה בישראל לא רק שלא הגיעה, אלא עדיין לא על השולחן, אפילו לא בתור הצעה חלקית או ראשונית.

באנג
אם אין לגליזציה – נעשן באנגים

ומה בכל זאת השתנה מאז ועד היום? לעומת מעמדו הפלילי בעבר, קנאביס נחשב היום כמעט לחלק מהנורמה החברתית. מבחינה רפואית הוא עומד להימכר בבתי מרקחת, ומבחינה חוקית הוא אמור להפוך בקרוב לעבירה שדינה קנס.

תהליך השינוי הזה לא מורכב מאירוע בודד, כמו שהוא לא מורכב משיתוף בודד, דעה בודדת או מהלך בודד של גוף או אדם אחד, אך לדעת רבים ישנו אירוע אחד שבכל זאת היה זה שהתחיל באמת את גל המחאה המודרני: ‘ליל הבאנגים הגדול‘.

הלילה שבו נשברו הבאנגים

האירוע יוצא הדופן נערך בתאריך ה-20.4.2014, גם אז ביום הקנאביס הבינ”ל כאות מחאה על המלחמה של רשויות החוק באזרחים נורמטיביים המופלים לרעה רק בשל הרגלי העישון שלהם.

תומכי לגליזציה וצרכני קנאביס שהחלו להתעניין בתחום רק לאחרונה, ודאי שמעו את השם ‘ליל הבאנגים’ בהקשר של אירוע עישון המוני, דמוי אחד האירועים שהזכרנו קודם לכן. עישון המוני בהחלט היה שם, וגם לא באמת באנגים בדיוק כפי שהתכוון המשורר, אבל שום זכר לפיקניק של שלום לא היה שם.

החל מבחירת השם, שנועד להרתיע כל אחד שמעולם לא שמע את המילה “באנג” נאמרת כחלק משיחה נורמטיבית, דרך בחירת המיקום (גן הוורדים, סמוך לכנסת) ועד לאש בעיניים – יוזמי האירוע, עמוס דוב סילבר ועופר ברטוב, סחפו אחריהם קהילה רועשת וגועשת של תומכים נלהבים שחיכו שנים רבות להתחממות אש המאבק, במטרה ברורה לעשות אותו בוטה ככל האפשר, ישר “בפרצוף של חברי הכנסת”.

צפו: כך נוסד ליל הבאנגים

אלפי המפגינים שהגיעו לאירוע באו מרקע וסיבות שונות – תמיכה בלגליזציה, תמיכה בחופש הפרט, תמיכה בחולים ובמאבק החברתי, או רצון “לעשות רעש” בעיתונים ולהביא את המאבק לחזית המודעות הציבורית. בתור האירוע הראשון שיצא מגבולות העצרת המסודרת והוציא את ציבור המעשנים לרחובות, אפשר בהחלט לומר שהיו שם לא מעט מתחים שחיכו להתפרץ.

בערך בשעה 20:30 בערב החלו המפגינים להתאסף בדשא של גן סאקר מתחת לגן הוורדים (שהיה חסום), למלא את האוויר בריחות מתקתקים, ולהראות בפעם הראשונה לציבור הרחב שמעשני קנאביס הם אינם מסוכנים, או אפילו מוזרים, אלא נורמטיביים לחלוטין ובסך הכל מעדיפים את העשן שלהם בצבע ירוק.

המשטרה, שהגיעה למקום בכוחות מתוגברים לעייפה בציפייה לקרב אימתני, נוכחה לגלות שמעשני קנאביס הם אכן לא מסוכנים, אך במהרה החלו להתבצע מעצרים בכל זאת. מפה ומשם נתפסו צעירים שהחזיקו ביד גרם בודד ואפילו פחות, ונלקחו לצד לצורך חקירה ורישום בעמדה מאולתרת שהקימה המשטרה במקום.

ליל הבאנגים 2014 | צילום: שי דשי TOI
ליל הבאנגים 2014 | צילום: שי דשי TOI

לאחר תחילת המעצרים, החלו רבים מהמפגינים לעלות מכיוון הגן אל כיוון הכביש הראשי הסמוך אליו, ליד בית המשפט העליון, ורבים מהם התיישבו על הכביש בשטח הצומת הראשית שמעל הגן. אחדים אומרים שהדבר נעשה מתוך רצון לעורר רעש תקשורתי, אחרים אומרים שהמתריסים לדבר היו כאלה שרק רצו בלאגן, אבל בשורה התחתונה זה עבד, וכאן החלה המציאות להיחשף בשיא הדרה.

כל עובר אורח במקום היה יכול לראות תמונה משונה במיוחד: סוסים משטרתיים מפלסים את דרכם בתוך קהל של המונים, שמרביתם אוחזים ביד ג’וינטים או באנגים ומפריחים עננים תוך כדי. הנה, סמים, בפרצוף של המשטרה, וזה אפילו לא נראה מסוכן. רק משעשע, קצת עצוב בגלל הקונפליקט של השוטרים, אבל בעיקר משעשע.

קשה לתאר באופן מדויק את ההשפעה המיידית שהתמונה הזו עשתה לציבור, ובעיקר לציבור המעשנים, שמעתה הרגישו חופשיים לפצוח מדי פעם בעישונים ציבוריים, אך ניתן בהחלט להגיד שזה היה הקש ששבר את גב הגמל. מפה, מלחמת הלגליזציה קיבלה רוח גבית אדירה, שכבר הספיקה כדי להפיק עוד 3 אירועים באותה הסדרה.

חוזרים לירושלים – ליל הבאנגים 2018

הלגליזציה עוד לא הגיעה, ולכן גם השנה יצאו תומכי הקנאביס בהמוניהם לחגוג את תחילת יום הקנאביס הבינ”ל, והפעם בחזרה במיקום המקורי, בגן הוורדים ליד הכנסת, בו כבר נערכו שני אירועי ‘פיקניק קנאביס’ בהצלחה וכמעט ללא נוכחות או התערבות משטרתית.

ליל הבאנגים הגדול 2018, בשמו המלא, צפוי להיות האירוע הגדול ביותר בסדרה, ולפיכך להיות אירוע הלגליזציה האזרחית הגדול ביותר עד כה מחוץ לכיכר רבין. אחת הסיבות לכך היא הנהלת רשת ‘טלגראס’, שלקחה אחריות על האירוע והפצתו ברשת.

במקום מלחמה - אהבה | צילום: שי דשי TOI
במקום מלחמה – אהבה | צילום: שי דשי TOI

גם אם תהיו שם וגם אם לא, חשוב לדעת כי גם השנה, כמו בכל אחת מ-4 השנים האחרונות, מתרחש בישראל עוד אירוע המוני וציבורי של תמיכה בלגליזציה, ובעיקר של עישון קנאביס לאור היום (או הירח) בבאנגים מכל הסוגים והגדלים. למה? כי עדיין אין פה לגליזציה, או חופש אמיתי, והגיע הזמן לקחת אותם בעצמנו.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות