ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
זני קנאביס שונים

זני קנאביס שונים – מה מייחד ומבדיל בין זני הקנאביס

שתפו את החברים

זני קנאביס שונים – לפעמים יוצא לנו לראות זן של קנאביס שנראה שונה לחלוטין מאותו זן שראינו במקום אחר, הפרחים שהיו בצורה של כידון פתאום נראים כמו נורה שמנמנה של טריכומות. זה אותו זן, אז איך הוא כל כך השתנה? צמח הקנאביס,…

זני קנאביס שונים – לפעמים יוצא לנו לראות זן של קנאביס שנראה שונה לחלוטין מאותו זן שראינו במקום אחר, הפרחים שהיו בצורה של כידון פתאום נראים כמו נורה שמנמנה של טריכומות. זה אותו זן, אז איך הוא כל כך השתנה?

צמח הקנאביס, בדומה לצמחים רבים אחרים, מושפע משני גורמים עיקריים:

  • גנטיקה – זה המבנה הגנטי שלו שהוא בעצם תוכנית האב של הצמח, והוא כולל את כל המאפיינים שיכולים להיות לו, וזה מה שיקבע מה יהיו המאפיינים בסופו של דבר.
  • “אפיגנטיקה” – שזו הסביבה בה הוא מגודל וצורת הגידול. אין לו שינוי גנטיים ב-DNA, והוא נותן ביטוי לגנים מסוימים בגנטיקה, החלשה או חיזוק של טעמים, וכדומה.

במאמר זה אנחנו נסקור את האבולוציה של הקנאביס, ונבין שאמנם יש מאפיינים שונים לכל זן, אבל כל צמח הוא ייחודי ומשתנה בעקבות הסביבה וצורת הגידול שבה הוא גדל. 

הגנטיקה של הקנאביס

הקנאביס הוא צמח עתיק מאוד ויש לו שורשים שונים ממקומות שונים בעולם, כל אחד מהזנים התפתח בהתאם למאפיינים של כל אזור. הזנים המוקדמים האלה נקראים צמחי תרבות מסורתיים, והם נחשבים ליהלום שבכתר מבחינה גנטית. אלפי שנים של אבולוציה והסתגלות אפשרה לצמחים להוציא את המיטב מהמאפיינים הגנטיים בהתאם לאיזור הגיאוגרפי שבו הם גדלו. אנחנו מכירים את הזנים המוקדמים האלה בתור אינדיקה וסאטיבה.

גנטיקה 3

סאטיבה תשגשג באזורים נמוכים בעלי מזג אוויר טרופי, ואינדיקה תממש את הפוטנציאל שלה באזורים הררים וקרים יותר. אזורים אלו נקראים על ידי המגדלים “נקודות מתוקות”.

האפיגנטיקה של הקנאביס

בעקבות האי הפללה של קנאביס שיטות הגידול השתנו, אנשים עברו לגידול פנים במקום גידול חוץ. גידולי הפנים, עם האדמה המתועשת, אור לא טבעי ומערכות הידרופוניות, הם החלק העיקרי של שוק הקנאביס כיום. אין ספק שהסביבה המבוקרת עוזרת למגדלים לשפר את הצמח בצורה מלאכותית, אך המומחים אומרים שלזנים המוקדמים יש גבול לפוטנציאל, בגידול פנים וזקוקים לגידול בסביבה הטבעית שלהם. במהלך השנים האחרונות המטרה העיקרית של המגדלים הייתה להגדיל את כמות ה-THC, ופחות התייחסו למאפיינים אחרים של הצמח, כגון CBD וטרפנים שונים שמהווים את כלל ההשפעה של “אפקט הפמליה“.

זני קנאביס שונים – מהפכת ההכלאה

יד ביד עם מהפכת גידול הפנים, החלה מהפכה נוספת – בנקודה זו הסאטיבה פגשה את האינדיקה, והחלו לייצר זנים נוספים מהכלאה של שני הזנים האלה. מגדלים מאוד אוהבים את הפרחים כמות השרף של האינדיקה ואת מחזורי הפריחה הקצרים, ושתי תכונות אלה מאוד נחשקות בגידול מסחרי. לערבב את המאפיינים האלו יחד עם ההשפעות המעוררות והמהנות של הסאטיבה – נראה כי יביא לנו את הטוב משני העולמות.

 

אינדיקה מימין וסאטיבה משמאל
זן האינדיקה מימין גדל בצורה שונה מהסאטיבה שמשמאל

למרות שהורדנו את כמות העושר והמורכבות של הזנים, אנחנו עדיין רואים יכולת שינוי גדולה מאוד ב”אפיגנטיקה” של הצמח כמו: חומרים מזינים, טמפ’, כמות וזווית האור, סוג התאורה, אורך מחזור הגידול, זמן קציר היבול, והמרחק של הצמח למקור האור – כל אלו, וגורמים רבים נוספים, משפיעים על התוצאה הסופית. חלק  מהתנאים יכולים להשפיע על הזנים ולשנות אותם לחלוטין, אז כמה שאנחנו אוהבים לקטלג זנים, צריך להודות שהגנטיקה של הזן לא חקוקה באבן.

גנטיקה3אנחנו רגילים לחשוב על הסאטיבה והאינדיקה בתור הקצוות של הספקטרום הגנטי, אבל עכשיו זה כבר אפשרי לראות את הטווח של ההשפעות הסביבתיות. בואו ניקח את הזן “חלום כחול” לדוגמה: (Blue Dreame)  הבלו דרים הוא הכלאה בין הזן אינדיקה בלו-ברי,  ו”הייז” שזו סאטיבה. ל’בלו דרים’ יכולים להיות מאפיינים מכל הספקטרום, והם תלויים בעיקר בצורת הגידול. זו הסיבה לכך של’בלו דרים’ יש לפעמים מאפיינים שיותר מזכירים לנו את האינדיקה ולפעמים את הסאטיבה. כל זה לא אומר שהזנים האלה הם לא צפויים גנטית, אלא שאנחנו פשוט לא צריכים להיות מופתעים במידה וצמח מסוים לא מתאים בדיוק לקטגוריה ששמנו אותו בו. זה אפשרי לחלוטין להוציא מהצמח גם מאפיינים של סאטיבה וגם של אינדיקה, הכל תלוי בצורת הגידול בתוך הסביבה המבוקרת.

בגלל תופעת ההכלאה יש לנו מספר בלתי מוגבל של זנים לבחור מהם, ותמיד יהיו זנים חדשים לפתח. מגדלים בעלי ידע נרחב בתחום, מצטערים על האובדן של הזנים המקוריים, אבל רבים מהם יקדישו מאמץ על מנת לנסות לגדל אותם מחדש. גידול מחדש של הזנים האלו יכול לפתוח שוק חדש לגמרי של משתמשי פנאי שרוצים לנסות את הזנים העתיקים בצורתם המקורית. אנחנו מקווים שכאשר המגבלות החוקיות על קנאביס יפלו, אז אומנות הגידול תתפתח לכיוונים שונים, בין אם בגידול חוץ או פנים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות