ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
רפורמת הקנאביס הרפואי - "זה רצח" (מטופל קנאביס)

הפגיעה: כך רפורמת הקנאביס מסכנת את החולים

שתפו את החברים

הכתבה הראשונה בסדרת כתבות תחקיר של תאגיד ‘כאן’ (11), העוסקות בתחום הקנאביס הישראלי, מסכמת את כל הגזרות שמביאה הרפורמה המתקרבת על מטופלי הקנאביס הרפואי: ביטול שיטות הטיפול הקיימות, עליית המחירים, פגיעה משמעותית בחולי הסרטן ובילדים, ובסך הכל יותר בעיות מפתרונות….

הכתבה הראשונה בסדרת כתבות תחקיר של תאגיד ‘כאן’ (11), העוסקות בתחום הקנאביס הישראלי, מסכמת את כל הגזרות שמביאה הרפורמה המתקרבת על מטופלי הקנאביס הרפואי: ביטול שיטות הטיפול הקיימות, עליית המחירים, פגיעה משמעותית בחולי הסרטן ובילדים, ובסך הכל יותר בעיות מפתרונות. מנגד, טוענים נציגי חברות הפארמה כי קשיים אלו הם “חבלי לידה” שייעלמו עם הזמן.

בחודשיים האחרונים הפכה רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות לאחד ממוקדי השיח הציבורי החמים ביותר בענף הרפואה, זאת בשל הביקורת הציבורית הכבדה שספג מתווה הרפורמה בנוגע לבעיות רבות שקיימות בו ומסכנות את בריאותם של אלפי מטופלים.

כתבה חדשה של תאגיד השידור ‘כאן’ ששודרה אמש בערוץ 11, מסכמת את הבעיות המהותיות שקיימות ברפורמה, ואת הסכנות העתידות לנחות על ראשם של המטופלים באם היא אכן תהפוך לחוק רשמי.

צפו: רפורמת הקנאביס והסכנות לחולים

כישלון או “חבלי לידה”?

הבעיות שמוצגות בכתבה – כולל ביטול הזנים שיגרום לכך שתרופתם של חולים רבים עשויה להתבטל קליל, ועליית המחירים שתגרום לחולים רבים (בעיקר חולי סרטן) לא להיות מסוגלים לרכוש את התרופה שלהם – הן ללא ספק בעיות חמורות, שמאיימות בצורה ברורה על שלומם ורווחתם של למעלה מ-35 אלף מטופלים בישראל.

כפועל יוצא של הבעיות הללו, ובמקביל לקשיים שעדיין ממשיכים לפקוד כמעט כל חולה ששואף לקבל רישיון קנאביס, הראיות בשטח מצביעות על כישלון של הרפורמה. חולים רבים עוברים לגידול ביתי של התרופה, ואחרים נאחזים בכל כוחם בספק הקודם ומסרבים לרכוש את המוצרים שמציעים בתי המרקחת.

מנגד, מנכ”ל חברת ‘BOL Pharma’ (לשעבר הספקית “שאיפה לחיים”), שהייתה אחת החברות הראשונות שהתחילה להפיק מוצרים בסטנדרט החדש של משרד הבריאות, טוען בראיון כי מדובר בתהליך טבעי שמתרחש בכל פעם שחולים נדרשים לשנות את שיטת הטיפול שלהם, ואומר כי הפחד יחלוף ברגע שהחולים יראו שהמוצרים החדשים עוד יותר טוב מהקודמים.

“הרפורמה הזאת טובה רק למתווכים בדרך”, מסר יאיר רביב, ממייסדי קאנה, שהתראיין גם הוא לכתבה, “היא לא טובה למגדלים, והיא לא טובה למטופלים”.

מאגר מטופלי קנאביס
רפורמת הקנאביס – יותר בעיות מפתרונות

לפי נתונים שאספה מערכת המגזין בשיתוף עם מערכת ‘וואלה’, עד היום נמכרו בכל בתי המרקחת בארץ כ-120 מוצרי קנאביס רפואי בלבד, לעומת פוטנציאל של כ-30 אלף מוצרים אותו חזתה הרשת בצפי הראשוני שפרסמה, מה שאכן מעיד על כישלון יחסי ביישום ומראה שגם למתווכים זה כנראה לא ממש משתלם, בינתיים.

עם זאת, נכון להיום נמצאת התוכנית בשלב הפיילוט שלה (עוד 3 חודשים), ולא ידוע מה יהיה ברגע שהמטופלים לא יוכלו עוד לקבל את התרופה בדרך הישנה ויהיו חייבים ללכת לבתי המרקחת.

האם באמת תיפתח בקרוב “מלחמת קנאביס” בדרך של הרפורמה להפוך לחוק? הצעד הראשון יהיה כנראה הגשה של בג”צ שיורה לעצור את הרפורמה ולבחון מחדש את הפגיעה שהיא עשויה לגרום לחולים, ואם אכן יוגש ויתקבל בג”צ שכזה, כנראה שעוד נראה את השיטה הישנה עושה “קאמבק” ביניים עד שיימצא פתרון אמיתי.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות