ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
וועדת הסמים

סיכום ישיבת וועדת הסמים בנושא “דעת הקהל ללגליזציה ואי –הפללה”

שתפו את החברים

אחרי הפסקה ארוכה שלקחנו מאותה וועדת הסמים של הכנסת החלטנו לחזור בשביל ישיבה מיוחדת ב”נושא השיח הציבורי ודעת הקהל בנושא לגליזציה ואי הפללה של קנביס” אליה הגענו עם גדי וילצ’רסקי. אז אחרי שעיכבו את גדי בבידוק הביטחוני כי המגבעת האדומה…

אחרי הפסקה ארוכה שלקחנו מאותה וועדת הסמים של הכנסת החלטנו לחזור בשביל ישיבה מיוחדת ב”נושא השיח הציבורי ודעת הקהל בנושא לגליזציה ואי הפללה של קנביס” אליה הגענו עם גדי וילצ’רסקי. אז אחרי שעיכבו את גדי בבידוק הביטחוני כי המגבעת האדומה שלו “לא מכבדת את הכנסת” (אותה כנסת שאורן חזן חבר בה) נכנסנו פנימה והנה כמה ציטוטים נבחרים ממה שנאמר שם:

וועדת הסמים

ח”כ תמר זנדברג: כל הכבוד לצינור לילה על היוזמה ונקיטת הפעולה בכל הנושא של שינוי מדיניות קנאביס. כיום חולים המטופלים בקנאביס מרגישים כאילו הם מקבלים טיפול בסמים בגלל הסטיגמה שיש לצמח.

חיים מסינג לשעבר יו”ר הרשות למלחמה בסמים: “עם כל הניסיון שלי שהוא רב מאד, מסקנתי האישית שהמאבק בקנאביס מיותר ויקר בשלושה היבטים:

חלוקת המשאבים של המשטרה.

היבט ציבורי ותרבותי.

כמות בני נוער בטיפול באל-סם מצומצמת יחסית לכמות המשתמשים הידועה לנו. מאל-סם עולה שהתיוג הפלילי מונע מנוער ללכת לקבלת טיפול והצפה של הבעיה.

“אני נגד שימוש בסמים, אבל עדיין שימוש עצמי בקנאביס הוא בסדר. צריך להפוך את זה לעבירה מנהלתית ולא פלילית.”

ח”כ שלי יחימוביץ: “למען הסר ספק אני תומכת באי הפללה ובשלב מאוחר יותר לגליזציה. השימוש בקנאביס הוא בתחום חירויות הפרט ואין למדינה צורך להתערב בזה. בקנאביס אין נזק לא לצרכן עצמו ולא לסביבתו בשום רמה. מעשני הקנאביס אינם פורעי חוק. אלכוהול מזיק פי כמה לבריאות בניגוד לקנאביס. אני לא מקבלת את טיעון הזליגה לקטינים . לדוגמא גם אלכוהול מותר לבגירים ואסור לקטינים. בנוסף זה גם הפך לסממני הנאורות התרבות וחירות הפרט ואנחנו צריכים לשאוף שההסדרה תגיע גם לזה. הפרה מסיבית של חוק היא לא סיבה לא לאכוף אותו. יש סיבה אחרת שלא אוכפים כנראה. יש פה בעיה רחבה מאד שנוגעת בכל הציבור וכל השכבות והמעמדים.

אני רוצה להיות חתומה על הצעת החוק של שרן השכל לאי -הפללה.”

יחזקאל בן זימרה מנהל רשות הסמים עיריית ראשון לציון: “אני תומך בלגליזציה. אני המתנגד הטבעי כביכול… ואפילו התנגדתי לקנאביס ברוב הוועדות הקודמות… אבל ככל שלמדתי ונחשפתי שיניתי את דעתי לחלוטין ואני בעד לגליזציה, הסחר ימשיך כל עוד יש אי הפללה. קנאביס לא בפיקוח יימכר אם לא תהיה הסדרה. אני מכיר חייל בן 18 עם תיק פלילי על קנאביס שבגלל התיק לא התקבל ל8200 (יחידה של חיל המודיעין)”

נציגת משרד המשפטים: “התבקשתי על ידי שרן השכל למצוא חלופה למצב הקיים. אני בעיקר מדברת על השיח הציבורי. פקודת הסמים היא בכלל מנדטורית, אמנם היו תיקונים במהלך השנים בעיקר החמרה משנות ה60 וה70. אבל כבר אז ב68 היו דילמות. יש מחיר לאכיפה מחמירה. תיוג וסטיגמה למשתמשים. השתקת הדיון בעבר בעצם מנע את השינוי החקיקתי.

משרד המשפטים מצדיק את מדיניות ההפללה בעקבות חוות דעת משנות ה70 שהאיסור נועד למנוע מהחברה להפוך ל”דקדנטית”. פירוש המילה: שקיעה, ניוון. עם זאת, משרד המשפטים הולך להציג עמדה שיש לשנות את מדיניות הקנאביס. העמדה מקובלת גם על שרת המשפטים. לא משנה לנו המודל המדויק שיהיה אלא העיקר שבאמת יהיה שינוי במדיניות ההפללה. יש לנו כבר מודל מסודר אבל אנחנו עדיין לא רוצים להציג אותו”

נציגי המשטרה, קרן לרנר ראש חוליית מחקר סמים: הביאה נתוני מעצרים וכתבי אישום של קנאביס מהמשטרה:

  • בין 2010 ל2015 ירידה של 30 אחוז בתיקים לשימוש עצמי.
  • 54% מכלל התיקים לבגירים נסגרים ו60% מהתיקים לקטינים נסגרים מחוסר עניין לציבור וחוסר ראיות.
  • יש עליה של 70% בתיקי גידול בגלל אכיפה מוגברת. (או בעצם בגלל שהרבה מגדלים פשוט) 187 מול 415 מ2010 ל2015

כתבי אישום

454 כתבי אישום על שימוש עצמי בקנאביס ב5 שנים, 8 כתבי אישום בלבד בכל שנת 2016 על שימוש עצמי.

תמר זנדברג העירה שהמשטרה לא מספקת נתונים על האכיפה עצמה שהיא מבוססת על פרופיל אתני, גזעני ומקומי ועל המפגש עם השוטר עצמו עוד לפני פתיחת התיק.

קובי עזרא יועץ משפטי בענייני סמים של המשטרה: מר עזרה נשאל על הנתונים של חיפושים מקריים או מפגשים עם שוטרים גם אם לא נפתח תיק. הוא טוען שהנתונים קיימים והוא לא התכונן לשאלה כזו אז הם לא אצלו. לטענתו יש איסור על שימוש ואנחנו אוכפים אותו וזה כולל גם פתיחת תיק והעמדה לדין.

כל זמן שנציגי המשטרה הקריאו נתונים גדי וילצ’רסקי קרא קריאות ביניים שהוכיחו שהנתונים של נציגי המשטרה חסרי משמעות כי הם לא לוקחים בחשבון את ההטרדה של אזרחים ברחוב שלא נפתחו הליכים נגדם.

סילביה שיינבאום: “אני רוצה לדבר על מפעל חיי חשיש לקשיש. שכל אדם מעל גיל 50 יוכל להשתמש בקנאביס על מנת לשפר את איכות חייו. זה עדיף על וויסקי או כדורים פסיכיאטרים”

פרופ’ אסא כשר: “עמדתי האישית בלבד -הפרוצדורה לקבל קנאביס במרשם רופא מאד מורכבת גם בשביל הרופא, הוא נאלץ לשקר גם בשביל המטופל. חובתו האתית של רופא היא לעזור לחולה ובגלל העננה הפלילית על הצמח נוצר הליך טיפולי שהוא כלל לא אופייני ליחסי רופא ומטופל. היה צריך כבר מזמן להיפטר מזה. למה לא להפוך את זה לתהליך רגיל כמו כל בעיה אחרת. הוא יכול להיות מקובל על הרופאים כטיפול. משרד החקלאות נתן 8 מיליון שקל למחקר בקנאביס וזה טיפה בים לעומת התועלת הידועה והצורך לחקור עוד.

אנחנו סומכים על הרופאים, אני לא רואה טעם רציני להחריג את החומר הזה (קנאביס). למה שיהיו רק 25 רופאים שרושמים קנאביס ולא 2500? כל רופא צריך להיות בעל היכולת לרשום קנאביס. צריך לעשות סטנרדרטיזציה של החומרים האלה לתוך עולם הרפואה

“כבוד האדם הוא להתנהל לפי רצונו כל עוד הוא לא פוגע באדם אחר. לכל מדינה יש זכויות אזרח, אנחנו בחיים במשטר דמוקרטי בו לכל אדם יש זכויות. הגבולות של החופש צריכים להיות רק במקום בו לאדם יש סכנה. בנושא הקנאביס צריך לשאול מה יש בצד השני של הגבול. אם אין איום ממשי בצד השני של הגדר, צריך להזיז את הגדר”

צריכה להיות מערכת גמילה וטיפול כדי לנטרל את האיום הקלוש ביותר מצריכה אישית. לא הגיוני שיש משהו לא חוקי והוא לא נאכף כראוי.

גדי וילצ’רסקי: “משטרת ישראל תכניסו את זה טוב טוב לראש, קנאביס הוא צמח! אני חוזר, קנאביס הוא צמח”

ח”כ אמיר אוחנה: אין מחקר שממקם את הקנאביס מעל האלכוהול. יש להעביר את תקציבי האכיפה של המשטרה לגמילה והסברה נגד התמכרות.

יאיר רביב מקאנה: “אני רוצה להתייחס לדברי נציגות המשטרה – אני עברתי כ16 חיפושים במהלך חיי, נתפסתי עם קנאביס כ5-6 פעמים. יש לי רישום אחד מה שמלמד אותנו שנתוני המשטרה רחוקים מלהיות מדויקים ואפשר לבדוק את זה ברישומים שלהם. מעבר לזה – תיקי שימוש עצמי נמצאים בירידה כי אם נתפסת עם יותר מ15 גרם ושקיות ניילון העבירה עוברת לסחר ולא שימוש עצמי אז אין פה שום ירידה בתיקים יש פה רק סיווג שונה שלהם”

ח”כ אורן חזן: אם היינו מדברים ישר על לגליזציה אז זה בסדר, אבל צריך לחנך ולהסביר. הבעיה היא שאתם מדברים על אי הפללה וזה גורם לשוק שחור. אני רוצה להגיד לכם שיש לי לא מעט חברים שוטרים ושופטים ועורכי דין שמעשנים קנאביס ואני כועס עליהם מאד ואני אומר להם מה אתם צריכים את זה. (נשאלת השאלה -אם יש לו חברים שעוברים על החוק, למה הוא לא מסגיר אותם?)

הדיון בוועדת הסמים לא היה שונה במיוחד משאר הדיונים שקדמו בעניין. כרגיל, המשטרה הביעה התנגדות מגומגמת ולא מנומקת במיוחד. והיחיד שהביעה התנגדות נמרצת הוא אורן חזן שאף אחד לא לוקח ברצינות חוץ מאבא שלו יחיאל חזן שהוא לוביסט של חברת שראל הידועה לשמצה. סיכמה יפה דפנה מורל מקאנה “ובינתיים בכנסת, צרכן קריסטל מת’ מסביר למה אסור לצרוך קנאביס”

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות