ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חומציות קנאביס PH

קנאביס וחומציות למתחילים

שתפו את החברים

כדי להבין מה זאת חומציות (PH) נתחיל בדוגמה: כולם אוהבים צ’יפס, מעט מאוד אנשים אוהבים צ’יפס תפל. אם לא נשים על צ’יפס מלח הוא יהיה חסר טעם ולא נרצה לאכול ממנו. אם נשים על צ’יפס יותר מדי מלח הוא יהיה…

כדי להבין מה זאת חומציות (PH) נתחיל בדוגמה: כולם אוהבים צ’יפס, מעט מאוד אנשים אוהבים צ’יפס תפל. אם לא נשים על צ’יפס מלח הוא יהיה חסר טעם ולא נרצה לאכול ממנו. אם נשים על צ’יפס יותר מדי מלח הוא יהיה מלוח מדי וגם לא נרצה לאכול אותו. אם נמליח את הצ’יפס ככה שהוא לא יהיה תפל מדי ולא מלוח מדי אנחנו נחסל קערת צ’יפס שלמה בלי לשים לב. עכשיו נחזור לצמח החביב עלינו. הצ’יפס הוא חומרי התזונה במים בהם נשקה את הקנאביס שלנו והמלח הוא רמת החומציות.

חומציות מודדת את רמת הבסיסיות או החומציות של תמיסה נוזלית. זה בעצם אומר את ריכוז יוני המימן (H) בנוזל. ערכי חומציות הם בין 0 ל 14.0. רמת חומציות  7.0 היא ניטרלית מה שמתחת 7.0 הוא חומצי ומעל 7.0 הוא בסיסי. החומציות של מיץ לימון שהוא נוזל מאוד חומצי היא 2 כלומר ככל שהערך נמוך יותר הנוזל חומצי יותר.

צמח הקנאביס אוהב סביבה מעט חומצית. אם המים יהיו חומציים מדי הצמח לא יספוג חומרי תזונה, אותו דבר אם המים יהיו בסיסיים מדי. לגידול על אדמה רמת החומציות הרצויה היא 6.0, למי שמגדל על מצע מנותק יותר כמו קוקו-פרלייט או הידרו החומציות הרצויה היא 5.5. יש כמה דרכים למדוד את חומציות המים, מדים כימיים, מדים דיגיטליים וניירות לקמוס. אחרי שנדע מה רמת הPH של המים נוכל להוריד או לעלות את רמת החומציות שלהם על ידי שימוש בחומרים ייעודיים לזה.

איך מודדים חומציות?

מד חומציות דיגיטלי: הדרך הקלה והמדויקת ביותר למדידת רמת חומציות. מכניסים את מד החומציות למי ההשקיה ומקבלים את ערך הpH המדויק. מומלץ לכל מגדל קנאביס, הכרחי למגדלים על קוקו-פרלייט והידרו. מכיוון שטמפרטורת המים משפיעה על החומציות, חשוב להשתמש במד חומציות שמודד את טמפרטורת המים ונותן תוצאה שמתחשבת בטמפרטורה. כמו כן רצוי לרכוש מד חומציות שניתן לכייל לשתי רמות חומציות 7.0 ו4.0 על מנת לקבל תוצאה מדויקת ככל האפשר. מדי חומציות דיגיטליים צריך לכייל פעם בשבוע שבועיים ולעקוב אחרי הוראות היצרן בנוגע לטיפול ושמירה עליהם כדי שיחזיקו מעמד לאורך זמן.

 

מד חומציות כימי: ערכה הכוללת מיכל קטן אותו יש למלא במי ההשקיה ונוזל אותו צריך לטפטף למיכל. אחרי ניעור קל צבע הנוזל ישתנה ובהתאם לצבע נדע מה רמת החומציות של מי ההשקיה. בניגוד למד הדיגיטלי. התוצאה של מד חומציות כימית היא טווח ולא ערך מדויק. זה בעייתי למי שעובד על מצע מנותק כמו קוקו-פרלייט או הידרו, מעבר לזה כשמשתמשים בדשנים שצובעים את מי ההשקיה כמו דשני BioBizz התוצאה שנקבל תושפע מצבע המים. תהליך העבודה עם מד כימי הוא מסורבל למדי- אחרי כל תיקון חומציות צריך שוב להוציא דגימת מים, לטפטף ולקבל קריאה.

 

נייר לקמוס: רצועות נייר אותם טובלים במים והם משנים את צבעם בהתאם לחומציות המים. כמו מד חומציות כימי ניירות לקמוס נותנים טווח ולא מספר מדויק, כמו מד הכימי, התוצאה מושפעת מצבע המים. יותר מסורבל לעבודה ממד חומציות כימי כי צריך להמתין מספר דקות עד שמקבלים תוצאה.

יש לכם שאלות על חומציות? בואו לדבר על זה בפורום קאנה

תיקון pH

לאחר שמדדנו את רמת החומציות יש לתקן את חומציות מי ההשקיה בהתאם לתוצאה שקיבלנו. ברוב חלקי הארץ חומציות המים נעה בין 7 ל8 בהתאם למיקום ומקור המים: מי תהום, מים מהכינרת, מים מותפלים וכו’. רוב הדשנים הנוזליים מורידים מעט את רמת החומציות של המים כך שלרוב נהיה צריכים להוריד עוד קצת את החומציות על מנת להגיע לרמת ה pH הרצויה לנו. הדרך הטובה ביותר לתקן את החומציות היא לעבוד עם מורידים ומעלי חומציות יעודים לגידול צמחים. יש אנשים שמשתמשים בפתרונות מאולתרים כמו מלח לימון או חומץ להורדת החומציות (כאמור ככל שערך החומציות נמוך יותר כך המים חומציים יותר)  ובאבקת סודה לאפייה להעלאת החומציות. אנחנו ממש לא ממליצים לעבוד עם החומרים האלה לתיקון החומציות. החומרים הללו הם בעצם תרכובות של כמה חומרים שונים שחלקם משפיעים על חומרי התזונה במי ההשקיה בצורה שאי אפשר לחזות אותה. חומרים יעודים להורדת והעלאת חומציות הם ניטרליים ולא ישפיעו מעבר לתיקון החומציות. יש חומרים נוזליים ויש חומרים מוצקים. אם משתמשים בחומרים מוצקים חשוב לערבב אותם היטב במי ההשקיה על מנת להמיס אותם לגמרי. חומרים לתיקון חומציות מגיעים בריכוזים שונים ככל שהחומר יותר מרוכז כך נצטרך פחות ממנו לתיקון רמת החומציות. חשוב להוריד את החומציות לאט ובהדרגה על מנת להגיע לערך הרצוי לנו. אם נוריד יותר מדי את רמת החומציות נהיה צריכים להתחיל לתקן את החומציות מעלה.

יש מגדלי קנאביס על מצע אדמה שטוענים שאין צורך לבדוק חומציות, זאת טעות. אמנם אדמה מתקנת טעויות חומציות אבל אם הסטייה בערך החומציות גדול מדי האדמה לא תתקן אותה ואנו נפגע בכמות ואיכות היבול שלנו. מגדל טוב ישחק עם טווח החומציות של מי ההשקיה ולא ישקה תמיד באותה חומציות על מנת לוודא ספיגה אופטימלית של כל חומרי התזונה. אם החומציות של מי ההשקיה ומצע הגידול יסטו מהטווחים המומלצים למצע הגידול מינרלים חיוניים לא יהיו זמינים לצמח וסימני מחסור באותו חומר תזונה יופיעו על עלי הצמח למרות שחומרי התזונה נמצאים פיזית בשורשי הצמח. זה כמו שמישהו ימות מרעב כשהוא יושב על שולחן עם האוכל הכי טוב בעולם.

רוצים להשאר מעודכנים? תנו לייק

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. אבי |

    רמת Ph מודדת את מידת החומציות והבסיסיות. החומציות לא מודדת חומציות או בסיסיות

שינוי גודל גופנים
ניגודיות