ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
מחזור החיים של קנאביס

מחזור החיים של קנאביס

שתפו את החברים

מחזור החיים של קנאביס – קנאביס הוא מה שמכונה צמח שנתי. משמעות דבר היא כי הוא עובר מחזור החיים שלם בתוך שנה. באופן כללי, רוב זני הקנאביס נוטים להשלים את מחזור חייהם, מזרע לקציר ב-3 עד 7 חודשים, תלוי אם…

מחזור החיים של קנאביס – קנאביס הוא מה שמכונה צמח שנתי. משמעות דבר היא כי הוא עובר מחזור החיים שלם בתוך שנה. באופן כללי, רוב זני הקנאביס נוטים להשלים את מחזור חייהם, מזרע לקציר ב-3 עד 7 חודשים, תלוי אם זה גידול פנים או חוץ.

קנאביס הוא אחד הצמחים שנוטים להיות צמחים זכריים נפרדים וצמחים נקביים. עם זאת, זה לא מונע מהקנאביס להפוך גם לאנדרוגינוס (צמח עם איברים זכריים ונקביים) בזמנים של לחץ. הדבר נכון במיוחד בטבע, שם אין לזני קנאביס התערבות או טיפול אנושי. ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על הצמח עצמו כמו מקור גנטי ושיטת גידול, והם אלו שקובעים את המראה, הריח, הטעם, ההשפעות, ועוד.

מחזור החיים של צמח הקנאביס מורכב כך:

 

שלב הנביטה:

בכדי להפיח חיים חדשים בתוך זרע. כל מה שנדרש כדי להתחיל הנבטה הוא מים, אוויר וחום. הזרע משתמש בזה כדי לייצר מזון ולהתחיל בצמיחה המהירה שלו. הצעד הראשון יהיה לפרוץ את הקליפה בכדי להוציא שורש. לאחר מכן הצמח יתחיל לגדול, ולפלס את דרכו כלפי מעלה, תוך שהוא מייצר את שני העלים הראשונים שלו שנקראים ‘פסיגים’, והם אלו שפורצים את הדרך החוצה ומסייעים לו להסיר את קליפת הזרע ולפתוח את הדרך עבורם לתפוס אור. זוהי המשימה העיקרית של זרע חדש, כדי להשיג כמה שיותר אנרגיית אור ולתרגם אותם למזון דרך העלים החדשים.

ברגע שיש לו את עלי הפסיגים הוא יתחיל להתמקד בפיתוח הסדרה הבאה של העלים. ואלה ייראו יותר סימנים ויזואליים של צמח הקנאביס, הם יהיו גדולים יותר עם קצה משונן שנראה יותר מזוהה בדרך כלל עם הצמח. המוקד העיקרי של שלב זה הוא לא רק לייצר כמה עלים ראשוניים אלה, אלא גם לבנות רשת חזקה ורחבה של שורשים כדי שהצמח יהיה חזק יותר בהמשך. שלב זה בדרך כלל מסתיים כאשר הצמח פיתח באופן מלא כמה מהסטים הראשונים של העלים. זה יהיה עובי גזע של כ 4 – 6 מ”מ ובערך 3 – 4 צמתים גבוהים.

שלב הצמיחה:

זהו השלב העיקרי של הצמח. בו הוא יהפוך משתיל קטן לצמח גדול, יפה ומזוהה יותר כ”עציץ קנאביס”. זה בשלב זה הצמח יצרוך את כל האור והחומרים מזינים שהוא יכול להשיג – חשוב להיזהר שלא להגזים עם חומרים מזינים, (זוהי אחת מטעויות הגידול הנפוצות) כל עוד לצמח יש את מה שהוא דורש. הוא ימשיך לצמוח כלפי מעלה לכיוון האור, ולהפיק עלים חדשים תוך עיבוי הענפים והגבעולים. כאשר הוא יגיע לרמה מסוימת של בגרות הוא יתחיל למקד את מאמציו להתפתח החוצה במקום כלפי מעלה, וייצור יותר הסתעפויות וצמתים. לבסוף, צורה של גביע תתחיל להיווצר סביב צמתים של הצמח, וזה החלק האחרון של תקופת הצמיחה וזה סימן לכך שהצמח מוכן לפריחה.

שלב הפריחה:

תקופת הפריחה מתחילה בטבע לקראת סוף הקיץ, כאשר הצמח מקבל פחות אור כשהימים מתקצרים. זוהי אינדיקציה לצמח שמחזור החיים שלו נגמר ושהוא צריך לחשוב על רבייה. זה הזמן שהזכרים יתחילו לייצר אבקה והנקבות לייצר פרחים (ניצנים). בשביל ההפריה צריך הזכר עם האבקה להפרות את פרחי הנקבה וזו מתחילה לייצר זרעים בתפרחת ליצירת המשכיות. ברגע שהנקבה החלה את תהליך ההפריה  התפרחת תיפתח ותהיה דלילה כדי לאפשר לזרעי קנאביס להתפזר באמצעים טבעיים ולהתחיל את כל המחזור שוב.

למגדלי קנאביס מקצועיים יש שיטות שונות לשמור על הנקבות שלהם שלא יופרו על ידי האבקנים של הזכר כי אם הגידולים שלהם יתחילו לייצר זרעים, הם לא יהיו ראויים לעישון, והצמח גם מפסיק לייצר חומרים פעילים. הדרך הטובה ביותר להתגבר על זה היא להעביר את הזכרים  למקום נפרד לחלוטין ורחוק ככל האפשר ברגע שמזהים אותם. זאת, על מנת לעצור כל סיכוי של הפריית הנקבה.

שלב הקציר:

הקציר הוא לא חלק טבעי של ממחזור חיי הקנאביס לכשעצמו, אבל למגדל זה החלק החיוני והחשוב ביותר של הגידול. זה הזמן שהמגדלים קוצרים את התגמולים של המאמץ שלהם ומקבלים את התפרחת שלהם מוכנה. מאוד חשוב לקצור את היבול בזמן. קציר מוקדם מדי יפחית את איכות וכמות היבול, וקציר מאוחר יגרום לצמח להתחיל לאבד את ריכוז החומרים הפעילים.

הערה: בסביבה מבוקרת לחלוטין, אפשרי עבור מגדלים מנוסים לשמור על צמחי קנאביס בחיים יותר משנה אחת. הדבר נעשה על ידי שמירה על הצמח בשלב צמיחה. כאמור, שלב הפריחה מופעל על ידי שינוי בדפוסי אור – בדרך כלל ל-12/12. כל עוד הצמח נשמר במחזור תאורה של 18/6 (18 שעות אור ו6 שעות חושך) ניתן להימנע משלב הפריחה. הדבר נעשה לצורך הוצאת ייחורים, להשבחות גנטיות, ועוד.

ישנם אפילו מגדלים וותיקים שמצליחים לשמור על הצמחים שלהם בחיים מעל 15 שנים!

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות