ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
טיפול עצמי באמצעות קנאביס - ריפוי ועצמאות בעולם המודרני

טיפול עצמי באמצעות קנאביס – ריפוי ועצמאות בעולם המודרני

שתפו את החברים

רבים מאתנו מטפלים בעצמינו באמצעות קנאביס. מעבר למדיקליזציה ומאבקי הרפורמה, ומעבר לסוטול מרחיב התודעה עתיק היומין, יותר ויותר צרכני קנאביס מזהים את עצמם כמצויים בתהליך של טיפול עצמי באמצעותו. לצד ההכרה הנדרשת, שהקנאביס הוא גורם חיצוני ולא חלק מאיתנו ומההחלמה…

רבים מאתנו מטפלים בעצמינו באמצעות קנאביס. מעבר למדיקליזציה ומאבקי הרפורמה, ומעבר לסוטול מרחיב התודעה עתיק היומין, יותר ויותר צרכני קנאביס מזהים את עצמם כמצויים בתהליך של טיפול עצמי באמצעותו. לצד ההכרה הנדרשת, שהקנאביס הוא גורם חיצוני ולא חלק מאיתנו ומההחלמה שלנו, הפנמה בריאה של התהליך תביא לנו את התוצאות הטובות ביותר.

קנאביס רפואי, לא לפי ההגדרה הרשמית של השלטון אלא במהותו האמיתית, הוא סוג הקנאביס שצורכים הכי הרבה אנשים. רבים מאיתנו, במודע או שלא, מטופלים בקנאביס הן באופן אישי וספונטני והן כאלטרנטיבה לטיפולים מסוג אחר שמציעה החברה כיום, מבחינה קלינית פסיכיאטרית, כימוטרפית ובמונחי גוף ונפש.

עוד לפני שנמשיך, כבר בשלב זה, יש מקום להתעכב על הסוגיה והמושגים: טיפול עצמי, ריפוי ורפואה.

אפשר להניח כי טיפול עצמי הוא בבחינת טיפול טבעי בלתי אמצעי, כלומר אני ואנוכי. בפועל, כאשר נעשה שימוש בגורם חיצוני, בין אם מדובר על קנאביס או כל חומר אחר, הרי שמדובר על שימוש בגורם חיצוני, ואין עוד מדובר בטיפול עצמי אלא זה בהכרח טיפול בעצמי באמצעות צד ג.

זה עדיף בהרבה, אבל זה עדיין צד ג’

הסוגיה המילולית של המושג טיפול עצמי היא מטעה ומורה בו זמנית. למעשה בפועל, גם ללכת לרופא זאת דוגמה נפלאה לטיפול עצמי, בעזרת גורם שהוא חיצוני. לעומת זאת, כשהרופא מקבל מעמד של אוטוריטה והעצמי נבלע, אז יש כבר זווית של הפקרה/השלכה וביטול של המהות המקורית, שהיא להיות שותף בורא בחיי ובריאותי.

דוגמה  לטיפול עצמי טבעי אפשר לקבל מעולם השמאניזם או הקבלה היהודית, אשר מציעה ריפוי דרך הרפייה, אמונה, תפילה ונשימה.

גם כאן קיימים אמצעים, שכן התורות השונות מציעות מבנים סדורים, כתובים, הלכה ושיטות, בעוד שנכונות לקבל את אנרגיות היקום ולאפשר להן לחולל ריפוי לגוף, לתודעה ולרוח/נשמה היא עניין דינאמי, אבל הדבר אינו שונה במהות מהטיפול העצמי בקנאביס.

איכות חיים ועצמאות – ריפוי עצמי באמצעות קנאביס

את העצמאות האנושית במסגרת הטיפול העצמי, אפשר לראות בגדר הסכמה להאמין באמיתות מושגים אלו, ועל כן גם לדתות ותיאוריות יש תפקיד שאפשר להכיר בו ואפשר גם לכפור בו בליווי קשת הרגשות האנושיים על הפאזות השונות שלהם.

באופן דומה אפשר להתבונן על תרופות מכל סוג, ובעיקר על קנאביס, כצמח שהוא תרופה, וכצמח שהוא מורה ואף יש סביבו שיטה.

עישון קנאביס
עישון קנאביס – כל אחד הוא האדון היחיד על גופו, אבל גם האחראי עליו

טיפול עצמי בקנאביס הוא לא רק פונקציה של צריכה, ובשם שריר היצירה מעניין גם להתבונן ברמת המאקרו על האפקט המקרקע והמעגן שיש להתעסקות בקנאביס על כל רבדיה, אבל בצד החיובי ניתן למנות את האפקט התרפיוטי שיש לה על חיי היום יום.

כמו כל תרופה, גם פלאסבו, אנחנו מעדיפים לרוב להבריא ולחיות בלי, אבל במידת הצורך, קנאביס מהווה בשביל רבים מאיתנו תרופה טובה יותר מהאלטרנטיבות. עם זאת, גם התרופה הירוקה לא בדיוק חפה מסיכונים.

טיפול מול ריפוי – עצמאות מול תלות

פעולת הטיפול המתמשכת, הקנאביס ובכלל, לעיתים קרובות מעגנת את הצורך בטיפול, ובאופן כזה יוצרת מעגל סגור המכונה גם במילה האימתנית בעלת הערכיות המטעה- התמכרות.

בשורה התחתונה, במקרים רבים, מי שעסוק בטיפול, בפועל מתרגל רפואה, אך בו בזמן, לעיתים מונע מעצמו ריפוי מלא ואמתי, אשר קיים ונגיש בהחלט. הרבה פעמים זה בעקבות חשש גלוי או סמוי מריפוי אמתי, לא משום שאין רצון ו/או צורך בריפוי, אם כי משום שיש פחד מהגשמה, מהצלחה, ממימוש.

איך צה"ל נתן לי לעשן ג'וינט עם חסינות מהמשטרה
לפעמים זה הרבה יותר קל מאשר מימוש עצמי

פחד זה מוצדק לכל הדעות, מכמה סיבות. ראשית, פחד, בפרט בעידן המודרני, מיקם את עצמו במקום לא רציונלי בתת המודע הקולקטיבי, וכך גם אצל אינדיבידואלים רבים במודע ובתת המודע.

אנחנו יכולים לפחד מבלי לדעת ממה, יכולים להרגיש שאין בנו פחד, אבל בפועל מוצאים עצמינו תלויים, מכורים, זקוקים, או פשוט במצב של ביצוע של אותן בחירות במרבית הימים, אף על פי שיש ידיעה והכרה ביכולת האמתית שלנו להיות לבצע בחירה אחרת.

אז מה עושים? לא דואגים

קודם כל, תוותרו על הפאניקה. הכרה, גם בדברים רעים שיכולים לקרות לנו מדברים טובים, היא טובה לבריות וכך גם לבריאות ועל כן, טוב להתחיל עם כנות עצמית.

לא סתם נולד הצורך שלנו לטפל בעצמינו. בעולם מתקדם עם בני אדם מפותחים ומערכות מסורבלות שמשתרכות מאחור יש צורך אמיתי בפתרונות אלטרנטיביים. אם יש בנו הכרה לצורך בטיפול עצמי, סימן שיש בו צורך.

באשר לאמצעי העזר, בין אם קנאביס, ובין אם שילוב של קנאביס עם מחקרים מהאינטרנט ומטפלים אלטרנטיביים, לצד ההכרה שכבר אין מדובר על טיפול עצמי בלתי אמצעי, אלא שבפועל זה כבר בתלות עם צד ג או יותר, יש מקום לבחון מחדש את מושג העצמאות והתלות שבחיינו ולהמיר את המושג תלות במושגי שותפות מפרה. בין אם אנחנו בשותפות ישירה עם הצמח למשימת הריפוי, ההקלה או ההנאה.

קנאביס - מחקרים של ה-DEA
צריך לבחון ולהפריד את התלות מהריפוי

ולמה דווקא להיכנס להגדרות? אין צורך אמיתי. בפועל, כל אחד מאיתנו יודע את עצמו בדיוק. מה הוא עושה, איך הוא עושה את זה, מה נכון ומה לא נכון עבורו, באיזה אופן, מתי ולשם מה.

הגדרות עוזרות בעיקר כשיש מקום לפרק אותן ולנוע מעבר, לדוגמה מושגים של ריפוי עצמי מול מושגים של התמכרות, ריסון, שימוש, הרגלים, תלות, עצמאות וכיוצא בזה.

בשורה התחתונה – זה טיפול אם זה מרגיש כמו טיפול

בסופו של דבר, כל חומר בטבע יכול לשמש כתרופה או כרעל, והדבר קשור במינונים. מינון הוא עניין יחסי, לא רק לאדם במצב מסוים, אלא גם ביחס לגישה והאמונה, או המצב התודעתי שהאדם מצוי בו.

כך שלסיכום הדברים, אם גם אתם עושים שימוש בקנאביס לשם טיפול עצמי, זוהי הזדמנות נהדרת להרחיב את יריעת ההשקפה ולהתנסות בהתבוננות מגוונת על הדברים, על התהליך, על הפרטים שמרכיבים אותו, על היעדים, החלומות האישיים, על הפצע ועל ההסכמה לריפוי.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות