ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
נשים וסת קנאביס

בריאות האישה וקנאביס

שתפו את החברים

לפני מאות שנים, נשים נהגו להסתמך על קנאביס כדי להלחם בתסמונת טרום וסתית שלהן, החל מהתכווציות לחזה נפוח. האם ניתן ליישם זאת גם היום? בריאות האישה וקנאביס – עכשיו שהלגליזציה מתחילה להתפשט ברחבי העולם, משתמשים לא מפסיקים לחשוב על דרכים…

לפני מאות שנים, נשים נהגו להסתמך על קנאביס כדי להלחם בתסמונת טרום וסתית שלהן, החל מהתכווציות לחזה נפוח. האם ניתן ליישם זאת גם היום?

בריאות האישה וקנאביס – עכשיו שהלגליזציה מתחילה להתפשט ברחבי העולם, משתמשים לא מפסיקים לחשוב על דרכים יצירתיות להכניס קנאביס לחייהם. כבר ידוע שהצמח משדרג את חיי המין בקרב נשים, ועכשיו רופאים מתחילים לבדוק את האפשרות שקנאביס יכול לעזור לנשים גם במקומות אחרים בחייהן.

רופאים ״ירוקים״ כבר החלו להמליץ על שימוש בקנאביס לנשים שסובלות בזמן הווסת. בקליפורניה, במקרים בהם נשים סובלות מהפרעה דיספורית קדם וסתית PMDD – Premenstrual Dysphoric Disorder הן מקבלות כרטיס קנאביס רפואי.

נכון לומר שלא כל תרופות סבתא בטוחות או אפקטיביות  – אבל עם הצלחות היסטוריות אי אפשר להתווכח ונשים עשויות ביום מן הימים להחליף משככי כאבים סינטטיים ״בתרופה הטבעית״.

קנאביס ווסת

תשכחו מהקלישאה שנשים ׳דופקות׳ בן אנד ג׳ריס כדי להקל על כאבים וחוסר נוחות בזמן הווסת – אותו זמן בחודש יכול להפוך ל׳זמן עישון׳.

veer-menstrual-cramps

במאה ה19 אחד הרופאים של המלכה ויקטוריה נהג להכין לה תערובת קנאביס כדי להקל על כאבי המחזור שלה, ונראה שההיסטוריה חוזרת. בקליפורניה, די ללכת לרופא ׳ירוק׳ (רופא שרושם קנאביס) ולהתלונן על כאבים עזים בזמן מחזור והוא/היא ימליצו לכן על קנאביס.

איך זה עובד? הוכח כבר שקנאביס מקל על כאבים ו THC, אחד המרכיבים הפעילים בקנאביס, מפחית בחרדות ובחילות – מה שעוזר למתן את ההתכווציות, כאבי הראש, דיכאון וחרדה המקושרים לתסמונת טרום וסתית.

״שמעתי מנשים רבות שדיווחו לי שעישון קנאביס עוזר להן לפני ובזמן המחזור״ אומר מייק אלדריץ׳ Aldrich, היסטוריון שחוקר קנאביס מאז השנות ה60.

cannabis-and-pregnancy-the-debates

אז מדוע אם כך אין הרבה נשים ששומרות להן ׳פרח׳ במקום מסתור במדינות שכן חוקי לעשן בהן? קודם כל מכיוון שלא נעשו מספיק מחקרים בנושא קנאביס ומחזור, דבר שמונע מרופאים לתת מרשם. מבחינה מעשית, עד לא מזמן, ביצוע מחקר השפעות הקנאביס הייתה מורכבת. מאוד קשה לחקור מדעית את השפעת הקנאביס על תסמיני מחזור חודשי … כי זה לא חוקי ולכן הסתמכות על דיווח עצמי של שימוש לעתים קרובות לא תקפה.

רופאים אחרים מזהירים נשים משימוש, בטענה שכמות גדולה של THC עלולה לגרום לפרנויה, כמו כן אכילה מרובה, עייפות ובלבול – החרפת הסימפטומים הקשורים במחזור.

״זה נכון שכאשר אישה סובלת מ PMS ומשתמשת ביותר מדי קנאביס, זה עלול להחריף את הסימפטומים, אבל זאת גישה לא נכונה מכיוון שהכמות הנכונה היא הכמות הנמוכה שתשלוט בסימפטומים. עם כמות נכונה וזן מתאים – ניתן לטפל בכאב ובסימפטומים מבלי לחוות את המרכיבים הפסיכואקטיבים של החומר.״ אומר אית׳ן רוסו Russo חוקר ונוירולוג שכתב מאמרים רבים על השפעות הקנאביס.

***

זמן קצר לפני קבלת הווסת ובזמן הריון, נשים רבות חוות כאבים, רגישות ונפיחות בחזה. במאה ה11 נשים באירופה נהגו לערבב שומן של כבש עם קנאביס ומרחו את החומר בחיקן. מסמכים רפואיים מאותה תקופה מציינים את האמונה שאותה משחה ״פיזרה את הנפיחות״.

השוק למוצרי קנאביס כמשככי כאבים הולך וגדל, כמו כן מוצרים מעוררים חשק מיני או שמנים אירוטיים לנשים. באופן לא מפתיע עדיין לא ברור באופן חד משמעי אם קנאביס יכול לעזור לנשים שסובלות מכאבים בשדיים שלהן בזמן מחזור, מכיוון שעדיין לא נעשו מחקרים רשמיים בנושא ולכן חוקרים לא יכולים להגיב לגבי השפעתם. ובכל זאת, כפי שרוסו ציין, לקנאביס יש תכונות אנטי דלקתיות שיכולות להפחית נפיחות והסיכון להשפעות פסיכואקטיביות נמוך.

שימוש במשחות או שמנים לא גורם ל׳באז׳ בדרך כלל, אומר רוסו, טיפול דרך העור לא מעביר מספיק THC לזרימת הדם כדי לגרום לזה. ובכל זאת אנשים רבים מדווחים על הקלות בכאבים במפרקים או בשרירים. במילים אחרות, קנאביס מספק הקלות בכאב בלי המורכבות של סטלנות.

קנאביס והריון

לדחוף תינוק דרך הנרתיק יכול להיות מאוד כואב, ואתן יודעות מה יכול לעזור? נכון, קנאביס. זאת הסיבה שנשים במצרים העתיקה השתמשו בבליל קנאביס בזמן לידה, ובמאה ה19 בארה״ב קנאביס הופיע בספר הרכבי התרופות כחומר שיכול לעזור בזמן צירים. צריכת חומרים שונים בזמן הריון עלולה לסכן ונשים שמשתמשות בקנאביס במהלך הריונן הוא נושא שנוי במחלוקת. יש רופאים שמאמינים שעישון קנאביס במהלך הריון הוא חד וחלק רע – בגלל העשן, לא בגלל הצמח. אבל לא ממש ידוע על השפעות נוספות, בטח שלא מדעיות, אין מספיק מחקרים שייקבעו פרשנות חד משמעית. 

מחקר הידוע בשם ״מחקר ג׳מייקה״, מצא שנשים ג׳מייקניות אשר השתמשו בקנאביס במהלך הריונן ולא שתו אלכוהול או עישנו סיגריות, ילדו תינוקות בריאים ונורמלים.

במהלך 5 השנים של המחקר, החוקרים גילו כי אין שום הבדל בין ילדים שנולדו לאימהות שהשתמשו בקנאביס לבין ילדים לאימהות שלא השתמשו. אך מדובר במחקר קטן שבו השתתפו רק 24 תינוקות שנחשפו לקנאביס ו20 שלא נחשפו. אין מספיק מחקרים עדיין שייקבעו האם זה בטוח לנשים להשתמש בקנאביס במהלך הריונן או במהלך לידה.

150625-women-pot1

אחד הדברים שחוקרים מתחילים לבחון, זה השפעת קנאביס לטיפול בבחילות בוקר – ובאופן קצת יותר ספציפי הקאות יתר, שמוביל להתייבשות וטרם נמצא לזה טיפול. רופאים ניסו את זה עוד מ 1862, הרופא טי אל רייט T.L Wright כתב על כך:

״קנאביס אינדיקה עצר לחלוטין הקאות של מטופלת שלי שסבלה מהקאות יתר שאיימו על חייה. הקנאביס ניתן לה במינונים חוזרים ונשנים כל ארבע שעות.״

ובמחקר בין זמננו שנעשה לאחרונה בקנדה, 92 אחוז מהנשים שדיווחו על שימוש בקנאביס כתרופה לבחילות בוקר, אמרו שהשימוש עזר להן באופן ניכר.

רוסו מאמין שקנאביס יכול לעזור לנשים שסובלות מבחילות בוקר, אבל כדאי תמיד לשקול בעד ונגד. ״אין תרופה מושלמת״ הוא אומר, אך כשמודבר במצבים קיצוניים כמו הקאות יתר, שיכולות להיות קטלניות וטרם נמצא לכך פתרון תרופתי, שווה לנסות קנאביס.

***

בעוד הפוטנציאל שיש לקנאביס בבריאות האישה מאוד מסקרן, מעט מאוד מחקרים נעשו כאמור וזאת הודות לעובדה שקנאביס לא חוקי.

אבל חוקרים מקווים שנושא הקנאביס ובריאות האישה יצבור תאוצה ככל שיותר מדינות יכשירו קנאביס לשימוש חופשי ו/רפואי.

לסיכום אומר רוסו, קנאביס הוא תרופה פוטנציאלית וצריך להיות חלק מהרפואה כדי שנוכל לטפל במצבים שטרם נמצאו להם טיפולים אחרים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות