ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
חברות קנאביס - מה זה, ואיך משקיעים בזה

חברות קנאביס – מה זה, ואיך משקיעים בזה

שתפו את החברים

הימים בהם קנאביס היה עניין של סטלנים ושוטרים בלבד נגמרו בתחילת עידן הלגליזציה, וכיום מתעניינים בצמח לא רק אלו המגדלים וצורכים אותו אלא גם חברות ענק שמנצלות את הפריחה בתעשייה כדי להרוויח סכומי עתק, ותוך כך להניב תשואה נאה למשקיעים…

הימים בהם קנאביס היה עניין של סטלנים ושוטרים בלבד נגמרו בתחילת עידן הלגליזציה, וכיום מתעניינים בצמח לא רק אלו המגדלים וצורכים אותו אלא גם חברות ענק שמנצלות את הפריחה בתעשייה כדי להרוויח סכומי עתק, ותוך כך להניב תשואה נאה למשקיעים שלהן. לפניכם סקירה קצרה של המושג “חברות קנאביס” ושל תהליך ההשקעה בהן, שתעזור לכם להבין את הנושא ולהחליט אם כל הדבר הזה בכלל בשבילכם:

זוכרים פעם שהיחידים שהתעניינו בקנאביס היו סטלנים והשוטרים שרדפו אותם? אחרי זה החולים גילו שהצמח עוזר להם להתמודד ואפילו מרפא את מכאוביהם, וברגע שנדלק הניצוץ מהר מאוד הגיעו היזמים עם אלפי רעיונות איך לשפר את הגידול, הצריכה ואפילו את הצמח עצמו.

כמו בכל תעשייה פורחת חדשה, עם היזמים באו המשקיעים, וכשיזמים ומשקיעים מצליחים הם מנפיקים. היום, מאות חברות קנאביס נסחרות בבורסות בארה”ב, קנדה וישראל, בהן תשע חברות עם שווי שוק של יותר ממיליארד דולר.

לטובת אלה שרוצים להשקיע או להבין את נושא ההשקעה בחברות קנאביס, מגזין ‘קאנה’ משתף פעולה עם חברת המחקר “נישות אסטרטגיה ומחקר”, הסוקרת את תחום הקנאביס העסקי עבור קרן הנאמנות המנוהלת “סלע קנאביס”.

קודם כל – מה זה חברות קנאביס?

לפני שמדברים על השקעה בחברות מסוג זה, חשוב להבין קודם כל את מהותן. “חברות קנאביס” זאת כותרת גדולה למגוון רחב של פעילויות בתחום – גידול, עיבוד, לוגיסטיקה, רגולציה, מזון, משקאות, בנייה, ייעוץ, טכנולוגיה חקלאית ועוד – שפועלות באופן חלקי או מלא בתעשיית הקנאביס.

לפני שניכנס לסקירות עצמן, נתחיל בהסבר קצר על חברות ציבוריות וכלי ההשקעה השונים בהם. סקירה זאת תעסוק רק במניות ולא באגרות חוב ואפיקים דומים. מעבר לזה חשוב מאוד להבהיר – סקירה זו מיועדת אך ורק לטובת ההשכלה שלכם ואינה באה לספק שום ייעוץ או המלצה להשקיע בתחום הקנאביס או בכלל. וחזרה לנקודה.

תעשיית הקנאביס - שוק תנודתי אבל פורח
תעשיית הקנאביס – שוק תנודתי אבל פורח

“חברה ציבורית” היא חברה שנסחרת בבורסה. כלומר שחלק ממניות החברה נמכרות ונקנות על ידי הציבור הרחב דרך בורסה לניירות ערך.

מניה היא נייר ערך, המקנה לרוכש אותו חלק יחסי בבעלות על החברה. לחברה ציבורית ממוצעת יהיו כמה בעלי מניות שמחזיקים אחוז גדול מהמניות, מה שמקנה להם שליטה בחברה. שאר המניות מפוזרות לציבור הרחב, שרוכש אותן בתקווה שערך המניה יעלה ו/או שהחברה תחלק ‘דיבידנדים’, כלומר תחלק בקרב בעלי החברה חלק מרווחיה.

חשוב לזכור שבכל מה שקשור להשקעה, אף אחד הוא לא נביא. לעולם לא ניתן לדעת מראש מהו מחיר תחתית של מניה, ובאותה מידה לעולם לא תוכלו לדעת מהו מחיר השיא שיכול להיות לה. בנוסף לעובדה זו שנכונה עבור כל תחום עיסוק, בענפים חדשים ואופנתיים כמו קנאביס התנודתיות של מחירי המניות רבה מאוד.

למשל, מניית טילריי (TLRY) השייכת לחברת ענק ששווי השוק שלה מעל 6 מיליארד דולר, הונפקה במחיר של 17$ למניה. במהלך הזמן שחלף מאז הנפקתה היא נעה בחדות ולרגע קט חצתה אף את קו ה300$, אך נכון להיום היא נסחרת סביב ה80$ למניה. אתם מוכנים לכזאת רכבת הרים עם החסכונות שלכם? אתם יכולים לעמוד בהפסד כזה?

אם כן, הנה הסבר פרקטי יותר של הכלים שעומדים ברשותכם כדי להשתלב בתחום בתור משקיעים חדשים:

כלים להשקעה במניות של חברות ציבוריות

קניה ישירה של מניות: כל אחד יכול לרכוש מניות דרך הבנק או דרך בית השקעות. פעילות עצמאית בשוק ההון, מעבר לידע בסיסי על השקעות, עמלות והחברות שמשקיעים בהן, מצריכה בעיקר אופי חזק. אם נחזור לדוגמא של ‘טילריי’ – כמשקיע עצמאי הייתם יכולים לקנות את המניה ב-18 לספטמבר 2018 במחיר של 155$ למניה, להתעורר ב-19 לספטמבר כאשר המניות שלכם שוות 300$ למניה, להרגיש על גג העולם ואז לגלות יומיים אחר כך ששווי המניה ירד ל-148$.

במצב כזה, אתם מחכים שהמניה תעלה שוב מעל סכום ההשקעה שלכם, אבל מה לעשות שמה שהיה הוא לא מה שיהיה ומחיר המניה נחתך בחצי. אתם מוכרים? נשארים? החלטות כאלה הן לא רק עניין של נתונים, אלא בהחלט דורשות אופי מסוים.

לגליזציה במדינת מסצ'וסטס - חצי מיליון דולר ביום
עלייה של מאות אחוזים או קיפאון ארוך – תלוי מתי השקעתם

תעודות סל: תעודות סל הן כלי השקעה שעוקב אחרי מדד מסוים. למשל תעודת סל תל אביב 100, עוקבת אחרי 100 המניות הגדולות בבורסה בתל אביב. לתעודות סל שני יתרונות בולטים: פיזור סיכונים – מאחר וההשקעה היא במדד ולא בחברה מסוימת הסיכון מפוזר על פני כל תחום העיסוק של תעודת הסל. היתרון השני הוא דמי ניהול נמוכים מאחר ומנפיק תעודת הסל רק צריך לקנות ולמכור ניירות ערך בצורה שתעקוב אחרי המדד אותו התעודה מחקה.

בארץ ניתן להיחשף לתחום באמצעות קרן מחקה, שנקראת אי.בי.אי. מחקה Solactive North American Cannabis ועוקבת אחרי מדד North American Cannabis Index (NTR). דמי הניהול של תעודת הסל הם 0.8% בלבד. עם זאת, הקרן סובלת מחסרון בהיבט של פיזור המניות: 60% מהקרן מושקע בשש החברות הגדולות בתעשייה, שהשווי שלהן כבר עלה מאוד. למשל, טילריי שהזכרתי קודם, מהווה כ- 10% מהקרן. אז למרות שזאת תעודת סל, הפיזור שלה לא רחב במיוחד.

בתעודת סל כמו בהשקעה ישירה במניות, על המשקיע לקבל החלטה מתי הוא קונה ומתי הוא מוכר את תעודת הסל.

קרן נאמנות מנוהלת: קרן נאמנות היא מכשיר פיננסי הפועל על פי עקרונות השקעה המפורטים בתשקיף. הקרן מעסיקה מנהל קרן ואנליסטים אשר מקבלים החלטות קניה ומכירה. למרות שהמנהלים והאנליסטים הם אנשי מקצוע, הם לא נביאים, אך הם כן בהחלט שואפים לנבא בכל עת את מהלכי ההשקעה שיניבו את התשואות הגבוהות ביותר.

החיסרון העיקרי בהשקעה בקרן נאמנות מנוהלת הוא דמי ניהול גבוהים יותר מאשר במניות או תעודות סל, ולכן על מנת שההשקעה בקרן נאמנות תהיה מוצדקת התשואה צריכה להיות גבוהה יותר על מנת לכסות את דמי הניהול.

“סלע קנאביס” היא קרן נאמנות מנוהלת, המשקיעה בחברות קנאביס בקנדה, ארה”ב וישראל. הקרן משקיעה רק לאחר אנליזה של כל חברה שמבצעת עבורם חברת המחקר “נישות אסטרטגיה ומחקר”.

מנהלת חברת המחקר תכתוב עבור מגזין ‘קאנה’ סקירה שבועית על חברות הקנאביס הנסחרות בשוק ההון שתפורסם מדי יום ראשון, ותכיל את כל המידע השבועי הרלוונטי עבור משקיעים בענף.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות