ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

זהירות מעשנים: זני קנאביס חדשים למען בטיחות בדרכים

שתפו את החברים

הרשויות בטורונטו, קנדה, יצאו בקמפיין חדש למען בטיחות בדרכים, בשיתוף פעולה עם מגדלי קנאביס מקומיים שהסכימו לייחד מספר זני קנאביס חדשים עבור המאבק הלאומי בקטל בכבישים. הזנים החדשים זכו לשמות בעלי קונוטציה שלילית כמו “קוש בית משפט” או “זמן ללכת…

הרשויות בטורונטו, קנדה, יצאו בקמפיין חדש למען בטיחות בדרכים, בשיתוף פעולה עם מגדלי קנאביס מקומיים שהסכימו לייחד מספר זני קנאביס חדשים עבור המאבק הלאומי בקטל בכבישים. הזנים החדשים זכו לשמות בעלי קונוטציה שלילית כמו “קוש בית משפט” או “זמן ללכת לכלא”, מתוך מטרה ליצור מודעות לסכנות של נהיגה תחת ההשפעה לקראת הלגליזציה המתקרבת.

 

בתחילת השבוע יצאו הרשויות במדינת טורונטו, עיר הבירה של מחוז אונטריו שבקנדה, בקמפיין חדש לקידום שימוש אחראי בקנאביס בתחום של בטיחות בדרכים לקראת תקופת החגים והלגליזציה המתקרבת.

גולת הכותרת של הקמפיין היא סדרה של שלושה זני קנאביס חדשים שיצאו לשוק המקומי, עם שמות מרתיעים שלא בטוח הייתם רוצים לקנות: “קוש בית משפט” (Kourtroom Kush), “הצלפת שוט מלובן” (White Whiplash) ו-“זמן למאסר” (Slammer Time).

שמותיהם של הזנים נבחרו ברוח תוצאותיהן השליליות של תאונות הדרכים – תביעות פיצויים, נזקים גופניים חמורים ועונשי מאסר ארוכים – בעוד הסדרה כולה נקראת “זני ההשלכות” (Consequence Strains), מתוך רצון לחנך את הציבור באופן ישיר לגבי מה עלול לקרות למי שחוטא בנהיגה לא זהירה. במקביל למשמעות השלילית, מדובר בשמות המורכבים מכינויי סלנג מוכרים ונפוצים לצמח הקנאביס בקנדה, שנועדו לפנות בגובה העיניים בעיקר לצרכני הקנאביס הצעירים שמורגלים בכינויים אלו.

הקמפיין החדש מיועד לקידום המודעות הציבורית לנושא של נהיגה תחת השפעת קנאביס, שצפוי לדעת הרשויות להפוך לנושא בוער ונפוץ הרבה יותר עם כניסתם לתוקף של חוקי הלגליזציה בתחילת 2018. למרות שקנאביס על הכביש נחשב לגורם שאינו מסכן את הנהיגה, ואף לא נמצא במחקרים שקדמו לקמפיין שקנאביס הוא אכן גורם מסוכן בכבישים, אבל הרשויות מעדיפות לעורר את השיח הציבורי סביב שימוש אחראי בצמח עוד לפני שהוא הופך לחוקי.

שלושה זני קנאביס לקידום בטיחות בדרכים - קנדה
“זני ההשלכות” – קנאביס לקידום בטיחות בדרכים

יצירת הקמפיין היא צעד חדש בתכנית אכיפה וותיקה בשם ‘R.I.D.E‘ (צמצום נהיגה תחת השפעה) שפועלת במשטרת המדינה כבר 40 שנה אך עסקה עד כה רק במניעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול, ועושה כעת את צעדיה הראשונים בתחום הקנאביס. ביחד עם הגופים הרשמיים פועל בקמפיין גם ארגון ‘RIDE Checks‘ המקדם בטיחות בדרכים בקנדה כולה בעשור האחרון.

“אנחנו רוצים להוציא את המסר החוצה בשפה שבה צרכני הקנאביס הצעירים מבינים אותה יותר,” מסר לורן סיימון, מייסד הארגון, בהצהרה לתקשורת שליוותה את פתיחת הקמפיין, “אין טעם להשתמש בשיטות הפחדה ושוק, והמחקרים שערכנו מראים לנו שסוג כזה של פרסום לא נוגע בשוק הצעיר.”

קמפיין בטיחות בדרכים - קנאביס לא גורם מסכן
עוברי אורח מצלמים את מודעות הקמפיין (אונטריו, קנדה) | צילום: R.I.D.E. CHECKS Handout

בקבוצות ביקורת אזרחיות שהפעיל הממשל כדי לבחון את התגובות לקמפיין החדש, מרבית המשתתפים העידו כי הם אינם חושבים שקנאביס הוא גורם המסכן את הנהיגה, וודאי לא כמו אלכוהול ואפילו במידה שאינה רלוונטית לדיון, כמו למשל קפה. כמה הקלטות מתוך קבוצות הביקורת מופיעות בסרטון ששחרר הארגון לתקשורת, ובהן ניתן לשמוע את קולותיהם של מספר משתתפים המשוחחים על כך שאלכוהול הוא גורם מסוכן ולעומתו קנאביס דווקא לא.

גם סקר חדש שפרסמנו לאחרונה ונערך בקרב 2,000 נהגים בארה”ב קבע כי שימוש בפלאפון הוא גורם המסכן את הנהיגה בצורה דרמטית, הרבה יותר מאשר השפעת קנאביס שנמצאה כגורם שאינו מעלה את הסיכון לתאונה בקרב 60% מהנהגים. במקביל, הגורם המסוכן ביותר לדעת 99% מהנסקרים הוא שימוש בפלאפון לצורך שיחה או שליחת הודעות, שמסכן לדעתם את הנהיגה אפילו יותר מאלכוהול ותרופות מרשם. לכתבה המלאה

הצעד הבא שמעוניינת המדינה לעשות בכדי לצמצם את מספר תאונות הדרכים הוא להחל כלפי הקנאביס את אותו החוק שתופס כלפי האלכוהול, ומחייב כל נהג שנעצר בצידי הדרך על ידי המשטרה לעשות בדיקה לגילוי שרידים. עם זאת, טרם אושרה בשום מקום בעולם בדיקה תקנית המסוגלת לזהות שרידי קנאביס פעילים בחלל הפה או באמצעות בדיקת נשיפה.

אף על פי שבדיקה כזו הייתה אמורה לצאת לאור בבריטניה וארה”ב בשנתיים האחרונות, היא טרם קיימת בשוק ונכון לכעת ממתינות הרשויות בקנדה למציאת פתרון ממשי שייצור יכולת לבקר ולזהות נהיגה תחת השפעת קנאביס.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות