ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ייצוא קנאביס - מקור: Green Rush Daily

לא מחכים לארדן – דו”ח של האו”ם מראה מי עוקף אותנו בדרך לייצוא קנאביס

שתפו את החברים

דו”ח חדש שפרסמה ועדת האו”ם לפיקוח על סמים, מראה כי פוטנציאל הסחר הבין לאומי בשוק הקנאביס הרפואי עומד כעת על מאות מיליוני דולרים בשנה. למרות מוכנותו הגבוהה של השוק הישראלי לפתיחת הייצוא מבחינת מלאי ויכולות תפוקה, עצירת החקיקה הביאה לכך…

דו”ח חדש שפרסמה ועדת האו”ם לפיקוח על סמים, מראה כי פוטנציאל הסחר הבין לאומי בשוק הקנאביס הרפואי עומד כעת על מאות מיליוני דולרים בשנה. למרות מוכנותו הגבוהה של השוק הישראלי לפתיחת הייצוא מבחינת מלאי ויכולות תפוקה, עצירת החקיקה הביאה לכך שחברות מבריטניה, קנדה ופורטוגל מתחילות להשתלט על נתח משמעותי מהשוק.

ייצוא של קנאביס רפואי ומכירתו למדינות רבות בעולם – ביניהן ארה”ב, גרמניה ואיטליה – הוא ענף כלכלי בעל פוטנציאל אדיר שמגלגל כבר היום מאות מיליוני דולרים בשנה, כך לפי דו”ח חדש שפרסמה השבוע וועדת האו”ם לפיקוח על סמים נרקוטיים (INCB).

מדובר בדו”ח סטטיסטי מקיף אותו מפרסמת הוועדה אחת לשנה, ועוסק בשימוש בסמים שונים, ביניהם גם קנאביס (בשל הגדרתו בפקודת הסמים הבין לאומית), כתופעה עולמית בעלת השלכות בתחום החברתי והכלכלי. 

הדו”ח שפורסם השבוע מסכם בין היתר את נפח פעילות הגידול והייצוא של קנאביס רפואי בשוק העולמי בשנת 2017 ובתחילת שנת 2018. הנתונים מראים את פוטנציאל הייצוא הגלום בענף הקנאביס החוקי (רפואה ומחקר), ואת המדינות שכבר הספיקו לנצל את התקיעה הישראלית כדי להשתלט על המיליונים הראשונים שמתחילים לזרום.

התחרות החלה – בריטניה בראש

בשלב הראשוני בו נמצא כעת שוק הקנאביס החוקי בכל מדינות העולם, בעיקר בתחום של מחקר וטיפול, היקף הדרישה הגלובלית לייבוא קנאביס (חוזי רכישה ממדינות מייצאות) עומד על כ-61 טון בשנה – מרביתה למדינות ארה”ב השונות והשאר לגרמניה, איטליה וצרפת – בסך כולל של כ-300 מיליון דולר.

בפועל, הסחר בקנאביס חוקי בין מדינות נמצא עדיין בחיתוליו, והיקף המכירות שכבר התבצעו עומד על כ-3 טון בלבד (5% מיצוי מדרישת השוק) – כמעט כולן לשוק הגרמני שטרם התחיל לייצר בעצמו קנאביס, והשאר לאיטליה ומספר מדינות אחרות שייבאו כמות מזערית למטרת מחקר בלבד.

שוק הקנאביס החוקי מסביב לעולם - מתוך דו"ח ועדת האו"ם
שוק הקנאביס החוקי מסביב לעולם – מתוך דו”ח ועדת האו”ם

מרבית הקנאביס שנמכר בשווקים במדינות אלו הגיע מבריטניה (2.1 טון), הולנד (0.5 טון) ואוסטריה (0.2 טון) – 3 היצואניות הגדולות ביותר של קנאביס רפואי נכון לכעת.

לצד שוק הגידול לייצוא, שמציג בינתיים בעיקר פוטנציאל לא ממומש, נרשמה עלייה חדה גם בהיקפי הגידול לשימוש מחקר ורפואה בכלל המדינות. גם ברשימה זו מובילה בריטניה, שייצרה השנה 95 טון של קנאביס רפואי, ואחריה קנדה (80.7 טון), פורטוגל (21 טון) וישראל (9.2 טון).

בהשוואה לנתונים שנמצאו בשנה שעברה, מדובר בעלייה של 110% בהיקף פעילות הגידול בשוק כולו – עלייה שמקורה בעיקר בבריטניה, בקנדה ובפורטוגל, שהתחילו לחתום על חוזי פעילות מול חברות אמריקאיות ואירופאיות שונות, וכן לנהל מגעים ראשונים באוסטרליה.

ישראל: מצטיינת בגידול וצבירת מלאי

למרות העובדה שישראל טרם החלה לייצא ולו גרם אחד לרפואה, הסטטיסטיקה שעולה בדו”ח לגבי שוק הקנאביס הישראלי מראה לנו בדיוק עד כמה מדובר בשוק שהוא דוגמה ומופת לפוטנציאל גולמי מבוזבז.

מהנתונים עולה שישראל נמצאת לא רק במקום ה-4 בהיבט של היקף ותפוקת הגידול הכללית, אלא גם במקום ה-3 אחרי בריטניה וקנדה מבחינת כמויות הקנאביס הנמצאות במלאי זמין ומוכן לייצוא (Stocks), שהיא המדד הרלוונטי ביותר לגבי מוכנות לפתיחת שערי הייצוא. לפי מדד זה, ישראל מחזיקה בכ-1.5% מכלל הקנאביס שזמין היום למכירה בשוק הרפואי בעולם.

חממת קנאביס
ישראל: מגדלים בלי לייצא

פירוש הנתונים שנמצאו בדו”ח הוא שהשוק הישראלי, בשונה משווקים מתפתחים במדינות אחרות כמו גרמניה ופורטוגל, לא רק בשל מבחינה תאורטית להתחלת הייצוא אלא נמצא כרגע במקום מצוין בכדי לתפוס לעצמו מקום של כבוד ברשימת המדינות המייצאות.

עם זאת, מדובר עדיין בפוטנציאל תיאורטי בלבד, וככל שמימושו ממשיך להתעכב בשל החלטתו של ראש הממשלה, כך הוא הולך ונעשה פחות רווחי ובלעדי. ליזמים והחקלאים בשוק הישראלי נותר רק לקוות כי עד שארדן, או כל גורם אחר שמעכב את ראש הממשלה, יחדול מהתנגדותו, שאר המדינות לא יספיקו לפתוח פער גדול מדי בראש הרשימה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות