ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
שקית קנאביס רפואי

מבקר המדינה מצא: היק”ר מספקת למטופלים שירות כושל וחמור

שתפו את החברים

המתנה של עד 4 שעות במוקדים הטלפוניים, אובדן פרטים ומסמכים של מטופלים, הליכים רפואיים שנתקעים מסיבות לא ברורות ופעילות עם מערכת טכנולוגית מיושנת – אלו רק חלק מהבעיות שמצא משרד מבקר המדינה בפעילותה השוטפת של היק”ר, היחידה האחראית על ענף…

המתנה של עד 4 שעות במוקדים הטלפוניים, אובדן פרטים ומסמכים של מטופלים, הליכים רפואיים שנתקעים מסיבות לא ברורות ופעילות עם מערכת טכנולוגית מיושנת – אלו רק חלק מהבעיות שמצא משרד מבקר המדינה בפעילותה השוטפת של היק”ר, היחידה האחראית על ענף הקנאביס הרפואי בתוך משרד הבריאות.

במשך 4 השנים האחרונות נשמעו בשוק הקנאביס הרפואי מאות תלונות של מטופלי קנאביס רפואי, המדווחים על בעיות שונות בשירותי היחידה לקנאביס רפואי (יק”ר) של משרד הבריאות – מעיכובים בקבלת וחידוש רישיונות, דרך אובדן מסמכים אישיים ועד עצירה מוחלטת של תהליכים רפואיים מסיבות לא מוסברות.

כעת, הבעיות הרבות שקיימות בפעילות היק”ר נחשפות לראשונה באופן רשמי, דרך ממצאי בדיקה שערך מבקר המדינה יוסף שפירא ופורסמה היום (ד’) בחלקה על ידי עיתון “הארץ”.

במהלך הבדיקה נמצא כי השירות שמעניקה היחידה לעשרות אלפי מטופליה הוא “כושל וחמור”, וכי הכשלים שהועלו עד כה על ידי המטופלים הם אולי רק קצה הקרחון בהתנהלותה הקלוקלת של האחראית

4 שעות בטלפון, ועד חצי שנה לפקס

על פי המידע שפורסם, הבדיקה העלתה כי זמני ההמתנה במוקד הטלפוני שעומד לרשות המטופלים הם ארוכים מאד ומגיעים במקרים רבים לארבע שעות, מה שמעמיד את היק”ר בראש טבלת זמני ההמתנה של היחידות הרפואיות השונות שנסקרו.

לצד זמני ההמתנה הארוכים למענה ישיר, אחת הבעיות העיקריות שעלו בבדיקה היא זמני המתנה ארוכים הרבה יותר בעת תהליכים בירוקרטיים שונים בהם מטפלת היחידה, כולל קבלת רישיון חדש, חידוש תוקף של רישיון קיים והחלפת ספק, וכן בנוהל הטיפול בכלל הבקשות, שכולל בתוכו הטרחה מיותרת של החולים ושרשרת עבודה לא יעילה.

קנאביס רפואי
היחידה לקנאביס רפואי – “שירות לקוי וחמור”

עוד מתח מבקר המדינה ביקורת בנוגע לעובדה שכל תהליך קבלת האישורים והמסמכים של היחידה מתבצע מול המטופלים בפקס בלבד, וללא דוא”ל כמו שנהוג ביחידות אחרות של משרדי הממשלה. בהמשך לביקורת זו העלתה הבדיקה כי הזמן הממוצע של תהליכים אלו עורך חודשים אחדים (עד לקליטת הפקס), ולאחר מכן במקרים רבים היחידה מודיעה למטופלים שהמסמכים שלהם כלל לא התקבלו.

“בתלונות רבות נמצא פער זמנים גדול, לעתים של עד כחצי שנה, בין המועד בו נשלחה הבקשה לרישיון לבין המועד שבו נמסר שהיא התקבלה. עוד עלה כי מתלוננים שלחו את בקשתם כמה פעמים ולמרות זאת נמסר להם שבקשתם לא התקבלה ביחידה,” כך נכתב בממצאי הבדיקה.

נושא אובדן המסמכים לכאורה מצד היק”ר נבחן לעומק במהלך הבדיקה, והתגלה כי 80 תלונות ספציפיות נגד היק”ר שהוגשו למשרד מבקר המדינה ב-2017 ועסקו במסמכים “אבודים” שלמעשה היו קיימים, זכו כולן להתעלמות מוחלטת מצ”ד היק”ר ומנהליה.

משרד הבריאות: “אנחנו יכולים להשתפר”

בסיכום ממצאי הבדיקה, נכתב כי מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על התנהלות יחידת הקנאביס רפואי במשרד הבריאות והשירות שהיא מעניקה למטופלים בבקשות לקבלת רישיון לקנאביס, שהוגדר כ-“הערמת קשיים רבים”. הביקורת הופנתה בעיקר כלפי בעיות רבות של עיכוב בקשות, אובדן מסמכים ואי-עדכון של המטופלים במקרים של חוסר במסמכים או שינוי הגדרות הרישיון.

“אנו ערים לכך שבשנים האחרונות פועל משרד הבריאות להסדרת תחום הקנאביס הרפואי,” כתבה סגנית מנהלת נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, אורלי לוינזון־סלע, בביקורת שפורסמה בכתבה. “אולם אין לקבל כי עד להסדרה כוללת של התחום ייפגע השירות למטופלים – הסובלים מבעיות רפואיות ונזקקים לטיפול בקנאביס הרפואי לשיכוך מכאוביהם – באופן כה חמור”.

משרד הבריאות
משרד הבריאות – יכולים להשתפר?

לוינזון-סלע הצטרפה בדבריה לביקורת שמתח שפירא כנגד אופן ההתנהלות הלקוי של היק”ר, מהשימוש הבלעדי בשיטת מיושנת המבוססת על פקס בלבד, ועד להתעלמות מפניותיהם של מטופלים רבים, או הגשת טיפול לוקה בחסר, ללא סיבות מפורטות. בהמשך לביקורת היא ציינה גם כי ליקויים מסוג זה של היק”ר כבר פורטו בדו”ח פנימי של משרד הבריאות שפורסם בשנת 2016, אך לדבריה עד היום מרבית הליקויים לא תוקנו.

בתגובה לפרסום, דובר מטעם משרד הבריאות מסר כי: “אכן יש מקומות שבהם אנחנו צריכים להשתפר. היחידה לקנאביס רפואי מטפלת בלמעלה מ-32 אלף מטופלים במסירות. ליחידה מוקד ייעודי בו כל מטופל יכול לברר נושאים שבעניינו. כל הנושאים הרפואיים ושאלות שברפואה מטופלים על פי הסדר, ובהתאם ליכולות המענה”.

דנה בר און, מנהלת העמותה לטיפול בקנאביס רפואי, מסרה לנו בתגובה: “עמותת הקנאביס הרפואי מעריכה את תשומת הלב שהעניק מבקר המדינה לפניותיהם של חולים רבים. העמותה קוראת למבקר המדינה להעמיק בדיקתו גם לתוך התנהלות היק”ר בנוגע לבקשות המגיעות לפתחה, בדגש על היותו של הליך הבדיקה סמוי מעיני החולה ורופאו – ובלא כל מגע ישיר עימם, בניגוד גמור לכל דרישות המנהל התקין של מערכת הרפואה”.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 8

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. סקפטי |

    שטויות במיץ. שקרים של האגודה. היחידה מתפקדת מדהים יחסית לעומס. רק לבכות. לי אישרו בשבועיים וחצי ככה גם לדודה שלי

    1. ג'וני סלומון |

      אז אתה נדיר שבנדירים, מאד

    2. האני |

      אני חושב שהוא צודק, כי בפניה חוזרת לפני יומיים קיבלתי טיפול מצויין, ולא חיכיתי הרבה עד שענו, כפי שאמרתי שהובטח תשובה תוך 10 ימים, ומבטיח לעדכן אותכם ונשפוט בעוד 10 ימים, אני מסכים גם שקיים עומס רב על היחידה, כי לצערי ישנם המנצלים ומגישים, ופוגעים בזכותם של החולים האמתיים, דבר אחד הפריע לי שהרופא שהגיש לי הבקשה אמר לי שלמרות שהוא בדעה שאני זקוק ל 30 גרם לפחות, אמר לי כדי להבטיח רישיון להגיש בהתחלה ל 20 גרם, זה גרם לי הרגשה לא טובה, שלמה אם אני זקוק ל 30 גרם , עלי לסבול ולבקש בהתחלה רק 20 גרם. מבחינה כללית יוכח אם האגודה צודקת או לא בעוד 10 ימים. ושוב אני מבטיח לעדכן מה קרה איתי בעוד 10 ימים. אבל מבחינת המוקדניות טיפלו בי בצורה מאוד מצויינת, עם גילוי דאגה והקשבה רבה, אבל מבחינת היחידה שמחליטה נדע בקרוב. ממליץ להגיד האמת תמיד, יותר בריא שנהיה חברה אמינה. מאחל המון בריאות לכולם, כי מי שכמוני מבין החשיבות של הבריאות. אחיכם האני מנצרת.

    3. אבי |

      לי לעומת זאת לקח חצי שנה וגם אחרי סה הוציאו לי את הנשמה…
      לדעתי זה תגובה של מישהו מבפנים..

  2. הני |

    שלחתי כל המסמכים הדרושים לפני 45 יום, אני עם כאב בלתי נסבל, ונמסר לי שעלי להמתין 60 ימי עסקים. אני לא יודע מה לעשות, למרות שפורסם ששר הבריאות נתן הנחיה לקצר זמני המתנה ל 15 ימי עסקים, בפועל זה אחרת, לא מאחל לאף אחד לדעת מה זה כאב.

  3. האני |

    קיבלתי טיפול טוב ע”י המוקדנית לפני יומיים, כנראה זה משתנה מפקיד לפקיד, כמו בכל מוסד, הובטח לי שבעוד 10 ימים אקבל תשובה והחלטה, לא נכון בעניין הזמן כי ענו תוך כ 10 דקות, הפקידה טיפלה בי ונתנה מענה בסבלנות. האמת אני פעם ראשונה מגיש ויוכח אם המבקר צודק בעוד 10 ימים.

  4. קוטוק דוד |

    חוצפה של היחידה לקנביס רפואי.
    ממתין על הקו משעה 15:23 בשעה 16:35 מנתקים את השיחה בידיעה שלא ניתן להתקשר שוב לאחר השעה 16:00.
    מערכת מושחתת צריך לפטר את המנהלים שם ואת העובדים החצופים שמרשים לעצמם לנתק שיחות למטופלים אחרי כל כך הרבה זמן המתנה.
    מישהו צריך לתת את הדין במדינה המזורגגת הזאת.

  5. מאיר |

    פשוט בושה למדינה.
    חולה! בשביל לקבל תשובה אם הוא יוכל לקבל את התרופה שהפרופסור המליץ לו.
    צריך לחכות 60 ימי עבודה שזה למעלה מ 90 יום.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות