ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
צמח הקנאביס

קריאה מודרכת במאמר “קנאביס במגרש של הגדולים”

שתפו את החברים

ד”ר נועם צ’חנובסקי פרסם ביום שלישי ה3.1.2017 מאמר בשם “הקנאביס במגרש של הגדולים: מגידול פנאי לתעשייה רפואית” מאמר פטרוני על צמח הקנאביס, שבתור צרכן ומגדל קנאביס ראיתי צורך אמיתי להסביר מה באמת כתוב בו. אז הנה – קריאה מודרכת במאמר….

ד”ר נועם צ’חנובסקי פרסם ביום שלישי ה3.1.2017 מאמר בשם “הקנאביס במגרש של הגדולים: מגידול פנאי לתעשייה רפואית” מאמר פטרוני על צמח הקנאביס, שבתור צרכן ומגדל קנאביס ראיתי צורך אמיתי להסביר מה באמת כתוב בו. אז הנה – קריאה מודרכת במאמר.

כבר בימי קדם שימש צמח הקנאביס למטרות רפואיות. בספרי הרפואה הסינים הקדומים מתואר צמח הקנאביס כיעיל לטיפול בלא פחות מ-120 מחלות, ובעולם המערבי נמנה צמח הקנאביס עם רשימת צמחי המרפא בספרי הרפואה של המאה ה-19. ואולם מאז הוצאתו של צמח הקנאביס מהחוק, בתהליך שהחל בשנות ה-30 של המאה ה-20, נאסר כל שימוש בקנאביס למטרות רפואיות. בשנים האחרונות אנו עדים לתהליך חזרתו של צמח הקנאביס למטרות רפואיות ומחקרים חדשים מצביעים על יעילותו בכמה מצבים רפואיים, בהם שיכוך כאבים, וכן בטיפול באפילפסיה, פרקינסון, פוסט טראומה, טרשת נפוצה ואף בסוגי סרטן מסוימים.

שום מילה על למה הצמח מחוץ לחוק, האינטרסים הכלכליים והפוליטיים בהוצאה מחוץ לחוק, על זה שסמים אחרים מסוכנים בהרבה כמו אלכוהול וטבק חוקיים לחלוטין. כמובן למה לדבר על העוול של מדיניות ההפללה כשאפשר להתרכז בנושא שבגללו כולנו כאן “תהליך חזרתו של צמח הקנאביס למטרות רפואיות ומחקרים חדשים”. ד”ר נעם, להרבה מאוד אנשים, בהרבה מאוד מקומות, תמיד היו ברורים היתרונות הרפואיים של הצמח הזה. פתאום עולם הרפואה קופץ על עגלת הקנאביס “המגרש של הגדולים” בלי להתייחס בכלל לאיסור אבל עם כל הכוונה למצות את הפוטנציאל הכלכלי שלו. שום מילה על זכויות אדם שמופרות בגלל החוק, חיים שנהרסים בגלל צמח, מערכת המשפט שפקוקה לגמרי. העיקר שקנאביס ב”מגרש של הגדולים”

רוב מדינות בעולם המערבי, ובכללן ישראל, מתירות כיום שימוש בקנאביס למטרות רפואיות, כך שהשינויים שעוברת תעשיית הקנאביס הופכת אותה מעיסוק חובבני בקנאביס למטרות פנאי לתעשייה ממוסדת לצורך מטרות רפואיות.

אתם כל כך הרבה יותר טובים מאתנו! אנחנו בקטע של “פנאי” ואתם “תעשייה ממוסדת לצורך מטרות רפואיות”. מאוד ממסדי מצדכם. אני רק רוצה להזכיר שכל הקטע שבכלל מדברים על “קנאביס רפואי” הוא בגלל פעילי לגליזציה שכל הזמן זעקו שלצמח יש יתרונות רפואיים והממסד הרפואי התעקש במשך שנים לא לבחון את הסוגיה. אבל יחד עם נפילת חומות ההפללה ב”רוב מדינות העולם המערבי” וההבנה שקנאביס הולך להחליף המון תרופות, “הממסד” החליט לעלות על הגל הירוק.

תעשיית הקנאביס צמחה מלמטה למעלה, ממיליוני מגדלי קנאביס לא חוקיים ברחבי העולם, כך שרוב רובו של הידע שנצבר על גידול קנאביס מקורו באותם מגדלים חובבנים. עם המעבר מגידול לא-חוקי לחקלאות מסחרית ותעשיית תרופות, נוצר צורך במידע חדש, אמין ומבוסס-מדע, שיחליף את המידע החובבני. ואכן, בשנתיים האחרונות חברות פרטיות ומוסדות מחקר החלו לעסוק בקנאביס רפואי, וכחלק מכך החל להצטבר מידע וידע חדשים שמהווים את בסיס התעשייה

למזלנו הגדול, יש כמה מקומות בעולם שבהם לא אכפו את האיסור הטפשי הזה. וכך מגדלים “חובבים” שכבר שכחו מה שה”מגדלים הרפואיים” עוד לא למדו העבירו ביניהם בצורה חופשית ידע אמיתי על הצמח. הידע הזה הוא “הבסיס לתעשייה” כי נראה שזה מה שמעניין את “הממסד”- ה”תעשייה” לא ריפוי מחלות, לא הקלה על כאב. “תעשייה”

גידול לצרכים מסחריים שונה במהותו מגידול לצריכה עצמית. בעוד המגדל הפרטי יכול להשקיע את מיטב כספו ומרצו בגידול מספר קטן של צמחים אורגניים לחלוטין, המגדל המסחרי עוסק בגידול לשם פרנסה, וצריך להביא בחשבון שיקולים כלכליים. מגדלים מסחריים נתקלים בבעיות שונות בתהליך הגידול שאינן קיימות אצל המגדל החובב, כגון התמודדות עם מזיקים או מחלות בקנה מידה גדול, מציאת פרוטוקול הגידול האידאלי שמאפשר להגיע ליבול גבוה ואחיד לאורך זמן וכדומה.

ובדיוק בגלל זה גידול עצמי תמיד יהיה הרבה יותר טוב מגידול מסחרי. כי אני יודע בדיוק מה אני מגדל, עם מה אני מדשן ועם מה אני מטפל במזיקים. ובגלל שאלו הצמחים שלי, שאני צורך – הכל יהיה באיכות הגבוהה והבטוחה ביותר.

בעישון קנאביס אין דרך לשלוט על כמות הקנבינואידים שהגוף סופג, כך שההמלצה למטופלים היא למצוא את המינון המתאים בצורת ניסוי וטעייה, תחילה בשאיפה אחת, אחר כך שתי שאיפות וכולי. כשחולה לוקח אקמול, הוא יודע בדיוק כמה חומר פעיל יש בגלולה אחת. לעומת זאת כשמטופל קנאביס לוקח שאיפה מג’וינט קנאביס, הוא אינו יודע כמה קנבינואידים הכניס לגופו, וזו למעשה הסיבה לכך שקנאביס רפואי אינו מוגדר כתרופה. אין ספק כי תהליך המדיקליזציה של הקנאביס יאפשר להפוך את הקנאביס לתרופת מרשם.

מאחר וקנאביס הוא חומר נטול רעילות, למה השליטה על כמות החומרים הפעילים כל כך חשובה? מישהו עלול לעשות שאכטה אחת יותר מדי ולקבל בחילה? אפשר להשוות את זה לתופעות לוואי של תרופות מרשם אחרות? “אין ספק כי תהליך המדיקליזציה של הקנאביס יאפשר להפוך את הקנאביס לתרופת מרשם.” כן – זה מה שצריך – להפוך קנאביס לתרופת מרשם. לסגור אותו עם גדר “ממסדית” ומאוד רווחית. אגב זה המקום להזכיר שתעשיית התרופות עם ה”שליטה על חומרים פעילים” הורגות יותר מטופלים בשנה מכל הסמים הלא חוקיים, אלכוהול וטבק ביחד.

יש כמה טכנולוגיות למיצוי הקנבינואידים שדומות במהותן לשיטות למיצוי חומרים אחרים, למשל השיטה ל”מיצוי בפחמן דו-חמצני” (super-critical CO2 extraction), מיצוי באלכוהול מסוג אתנול (ethanol extraction) או מיצוי בחומרים אורגניים אחרים, כגון גז בוטאן (butane) או THF. פתרון חדשני מצאה חברה ישראלית בשם syqe medical, שפיתחה מכשיר אידוי ייחודי שמאפשר שאיפות מדודות של קנאביס בצורתו הגולמית. לאחרונה פורסם כי חברת “טבע” תחל בקרוב לשווק את מכשיר האידוי החדשני.

הנה הכסף! מצאנו את הכסף!

רפורמת הקנאביס אמורה להוביל לשינוי מבנה התעשייה מקצה לקצה. בניגוד למצב הקיים כיום, שבו אין בקרה על תהליך הגידול והייצור ובמקרים רבים, המגדל הוא גם המשנע וגם היועץ הרפואי, לאחר הרפורמה יהיו 5 חוליות מקצועיות בשרשרת הייצור של הקנאביס. משתלה שתפקידה לייצר שתילים, חוות גידול שתפקידה לגדל את הצמח ולייצר תפרחות, מפעל לייצור תמציות ומוצרים רפואיים, בית מסחר שיהווה מחסן לוגיסטי ושווק דרך בתי מרקחת. כל חוליה תפעל תחת תקנים מחמירים ובקרה הדוקה, בכדי לוודא שהמטופלים יקבלו מוצר רפואי אחיד, מפוקח וללא שאריות חומרי הדברה.

הנה עוד מלא כסף! 5 חוליות מקצועיות בשרשרת הייצור!! אתם יודעים כמה כסף זה?

בניית שרשרת הייצור החדשה, כמו גם תהליך הפיקוח וכניסתם של שחקנים חדשים לתחום, הם משימה מורכבת שאורכת זמן רב ומצריכה תקציב ותקנים חדשים למשרד הבריאות, משרד החקלאות והמשרד לביטחון פנים. עד כה רק מספר קטן של חקלאים, שמהווים את החוליה הראשונה בשרשרת הייצור, קיבלו רישיונות חדשים להקמת חוות גידול קנאביס. החקלאים החדשים לא ממהרים להקים חוות כיוון שהתעשייה עדיין לא ברורה לעומקה וכולם “מחכים על הגדר” עד שהדברים יתבהרו. בנוסף, מספר קופות חולים מסרבות לשתף פעולה עם משרד הבריאות ואוסרות על רופאיהן להצטרף לקורס ההכשרה.

כולם “מחכים על הגדר” עד שהדברים יתבהרו. נכון, אף אחד לא רוצה להשקיע מיליוני שקלים כדי לגלות שאסור לו לייצא, או שמגבילים את מספר החולים, או שיעלו את עלויות האבטחה.

פירוק שרשרת הייצור למספר חוליות, הפיכת הקנאביס למוצר רפואי וכניסתם של שחקנים גדולים לתחום (כדוגמת טבע וסופרפארם), צפויים לייעל את תהליך הייצור והשיווק, אך גם להביא לעליית מחירים. קשה לחזות מה יהיה מחירו של הקנאביס לאחר יישום הרפורמה, אם כי יש לצפות כי מחירו יעלה משמעותית במאות אחוזים.

הנה, פה אנחנו כנים לגבי הכסף. אז בואו נשים את הדברים על דיוקם. קנאביס זה צמח, הצמח הזה לא שייך לאף אחד. הניסיון לסגור אותו מאחורי גדרות כדי לעשות רווח ל”סופר פארם” ו”טבע” לא מקובל עלינו. אנחנו נמשיך לגדל ונמשיך לצרוך קנאביס חופש.

רק הפסקת מדיניות ההפללה תבטיח קנאביס נקי ואיכותי לכל מי שזקוק לו – חולה או בריא!

  • לאחר פרסום המאמר ד”ר נעם צ’חנובסקי מסר לנו תגובה: “שינוי המעמד החוקי של צמח הקנאביס הוא מטרה חשובה. לקנאביס יש סגולות רפואיות שיכולות להיטיב עם כל אחד, לא רק עם חולים קשים. אולם, המצב החוקי כיום מאפשר לקבל קנאביס רק במקרים רפואיים מסויימים ורק ממגדלים מורשים. רפורמת הקנאביס תאפשר למטופלים לקבל קנאביס איכותי ובזמינות גבוהה. עד שלא ישונה החוק בנוגע לקנאביס, זו המסגרת היחידה בה ניתן לפעול”
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות