ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
מחקר חדש: שימוש בקנאביס גורם לירידה בשימוש בתרופות

מחקר חדש: שימוש בקנאביס גורם לירידה בשימוש בתרופות

שתפו את החברים

צוות חוקרים מארה”ב שבחן כיצד מסייע שימוש בקנאביס רפואי לחולים הסובלים מתסמונות כאב שונות, גילה כי יש לו השפעה ישירה על השימוש של אותם חולים בתרופות אופיואידיות לשיכוך כאב. החוקרים מצאו כי שימוש בקנאביס רפואי גרם לשיפור במדדי הכאב בקרב…

צוות חוקרים מארה”ב שבחן כיצד מסייע שימוש בקנאביס רפואי לחולים הסובלים מתסמונות כאב שונות, גילה כי יש לו השפעה ישירה על השימוש של אותם חולים בתרופות אופיואידיות לשיכוך כאב. החוקרים מצאו כי שימוש בקנאביס רפואי גרם לשיפור במדדי הכאב בקרב 41% מהנבדקים, והביא לשיפור של עד 70% במצב הרפואי ואיכות החיים הכללית שלהם.

קנאביס רפואי מוכר במרבית העולם המודרני כיום בתור טיפול יעיל ביותר, הן מבחינת תוצאות והן מבחינת חוסר בתופעות לוואי, עבור חולים הסובלים מתסמונות כאב שונות או ממחלות שכחלק מתסמיניהם מופיעים גם כאבים.

הטיפול הקונבנציונלי בכאבים מכל סוג שהוא שמקובל כיום ברפואה המערבית המודרנית הוא טיפול מבוסס תרופות לשיכוך כאבים, בדרך כלל כדורים אופיואידים שהנם יעילים במיוחד בשיכוך כאב אך במקביל גם ממכרים ומסוכנים ביותר.

מחקרים מראים: שימוש בקנאביס מפחית את הצורך בתרופות
מחקרים מראים: שימוש בקנאביס מפחית את הצורך בתרופות

הסיבה העיקרית ליעילותו של הטיפול בקנאביס רפואי, מלבד העובדה שהוא משכך את הכאבים באמצעות עמעום עקיף ולא אגרסיבי במערכת העצבים (דרך המערכת האנדוקנאבינואידית), היא שבניגוד לכדורים החזקים הוא אינו ממכר ואינו מסוכן, ולמעשה אף מקל על ההתמכרות של הגוף לאותם כדורים ויכול גם לצמצמם אותה ביעילות.

כעת, מחקר חדש שבחן את השילוב בין טיפול בקנאביס רפואי לבין הטיפול במשככי כאבים, ואת ההשפעה של הקנאביס על הטיפול הקונבנציונלי בכדורים, הראה ראיות מוצקות נוספות לכך שקנאביס אכן עוזר לצמצם את הצורך בתרופות לשיכוך כאב.

יותר קנאביס – הרבה פחות תרופות

המחקר נערך במדינת ניו מקסיקו שבארה”ב, ובחן 133 מטופלי קנאביס רפואי הסובלים מכאבים ממקורות שונים. כ-20% מהנבדקים הם חולי סרטן מאובחנים הסובלים מכאבים חזקים ומטופלים גם בטיפולי כימותרפיה, ושאר המטופלים סובלים מכאבים ותסמונות דלקתיות בלבד.

מלבד מדדי הכאב השונים בהם נבחנו המטופלים (מבוססי דירוג עצמי, כמקובל בתחום חקר הכאב), המחקר בחן גם את השפעת הטיפול בקנאביס רפואי על איכות חייהם הכללית (QOL) של המטופלים ועל מדד צריכת משככי הכאבים שהם נוטלים.

השערת הבסיס של החוקרים, שהגדירו את הירידה במדד נטילת משככי הכאבים (ODR) בתור המגמה הצפויה ביותר להתקיים, הייתה שהשימוש בקנאביס יגרום לכל המטופלים או למרביתם לא רק לשיפור במדד הכאב ואיכות החיים, אלא בעיקר יגרום להם להפחית בצורה ניכרת את השימוש שלהם במשככי כאבים.

תוצאות המחקר מראות כי בחתך כללי של כל קבוצות הביקורת הפנימיות, השיפור הממוצע במדד צריכת התרופות היה משמעותי ביותר. באופן ממוצע, נרשמה בקרב 41% מהמטופלים ירידה בכמות התרופות הייעודיות לשיכוך כאב, לצד שיפור של 75-80% במדדי הכאב.

התוצאה הטובה ביותר: שילוב של קנאביס עם נוגדי דלקת
התוצאה הטובה ביותר: שילוב של קנאביס עם נוגדי דלקת

בנוסף על כך שמדובר על אחוז נכבד מאד מהמטופלים שקיבלו קנאביס רפואי, ציינו החוקרים כי הירידה הכמותית בצריכת התרופות היא משמעותית מאד ולא מדובר על ירידה זניחה. בממוצע, מדובר בירידה של 24-26% מכמות התרופות שצרכו המטופלים לפני המחקר.

בקרב חולי הסרטן נרשמו תוצאות החיוביות ביותר, כאשר ממוצע השיפור במדדים נרשם בקרב 73.2% מהמטופלים והשיפור עצמו עמד על ירידה של 25% בכמות התרופות משככות הכאב.

בחתך ממוקד יותר שכולל רק את המטופלים שקיבלו גם טיפול בקנאביס רפואי וגם מינון גבוה של משככי כאבים (15 מטופלים), מציינים החוקרים כי כל אותם מטופלים הראו תוצאות חיוביות שתואמות את מדד השיפור הממוצע או מתעלות מעליו.

עם זאת, מציינים החוקרים גם כי התוצאה הטובה ביותר שנמדדה בתחום שיפור וצמצום הכאבים, נרשמה בקרב קבוצת המטופלים ששילבו בין קנאביס רפואי לכדורים נוגדי דלקת לא-סטרואידיים (ממוצע 67%) ולא בקבוצה שטופלה בקנאביס בלבד (ממוצע 33%).

משמעות תוצאות אלו, שהנן הרלוונטיות ביותר במחקר שעוסק בקשר בין קנאביס רפואי לצמצום הטיפול במשככי כאבים אופיואידים, היא שאחוזי ההצלחה והתאימות של התוצאות להנחת היסוד של החוקרים עומדים כמעט על 100% ומספקים ראיה מוצקה לכך שיש קשר ישיר וקבוע בין שני הדברים.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 8

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. חגי |

    כל האמת בפרצוף, פעם אחר פעם וכולם שותקים

  2. נטע |

    אני מטופלת בקנאביס רפואי כבר שנתיים וחצי, הצלחתי להיגמל מכל תרופות המרשם הנוראיות שהייתי לוקחת שגרמו לי לעלייה במשקל, פצעים בעור, קלקולי קיבה, כאבי בטן והקאות…. פשוט נורא שאף אחד לא מצליח להבדיל מה זה ה”סמים האמיתיים”

    1. מיכל טל |

      היי נטע מסה הפצעים בעור ?

  3. הסטלן הקטן |

    תתגייו את גלעד ארדן והחברים המפגרים שלו בכתבה!!!!

  4. דניאל כהן |

    ואללה, גיליתם את אמריקה….

  5. דבורה |

    עד לפני הקנאביס הרפואי הייתי לוקחת 14 סוגים שונים של כדורים, היום לא מתקרבת לשום תרופת מרשם!!! הכל בזכות הקנאביס הפלאי

  6. קרן |

    עצובה. . על זה שלא מאשרים קנביס לכול אלה שסובלים כל כך כאבים.. למה כל כך קשה לאשר זה חא זהב.. זאת תרופה שיכול לעזור לאלפי חולים.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות