ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish

מרכז גמילה מארה”ב מוכיח: קנאביס מעודד גמילה מסמים

שתפו את החברים

מרכז גמילה וטיפול שיקומי הפועל בסן פרנסיסקו שבקליפוניה, ומסיע בין היתר למכורים הנגמלים מסמים קשים כמו הרואין, קוקאין ואלכוהול, משתמש בקנאביס ככלי טיפולי שמסייע לניתוב ההתמכרות של המטופלים ומביא בסופו של דבר לביטולה. “טיפול גמילה שמשלב מתן תרופתי ומבוקר של…

מרכז גמילה וטיפול שיקומי הפועל בסן פרנסיסקו שבקליפוניה, ומסיע בין היתר למכורים הנגמלים מסמים קשים כמו הרואין, קוקאין ואלכוהול, משתמש בקנאביס ככלי טיפולי שמסייע לניתוב ההתמכרות של המטופלים ומביא בסופו של דבר לביטולה. “טיפול גמילה שמשלב מתן תרופתי ומבוקר של קנאביס הוא יעיל יותר מטיפול גמילה שגרתי, ואחוזי התמותה צונחים משמעותית כשישנו קנאביס זמין למטופלים”, מספר אחד המטפלים במקום.

קנאביס רפואי משמש בתור טיפול ישיר או טיפול משלים (ביחד עם תרופות קונבנציונליות) עבור סוגים רבים של מחלות ומצבים רפואיים, והחל מהשנה האחרונה הוא מוגדר בארה”ב בתור כלי לגיטימי לייעול טיפולי גמילה מסמים, שהטיפול בו אושר במדינות רבות.

אחד מהמוסדות הרפואיים שאימצו לחיקם את הטיפול בקנאביס הוא מוסד הגמילה ‘Remedy Recovery‘ שבסן פרנסיסקו, קליפורניה, בו החלו כל המטפלים לשלב את הצמח כאלמנט קבוע בשגרת הטיפול שלהם ואפילו לבסס עליו את רובה.

בניגוד לטענות לפיהן קנאביס מעודד “מעבר לסמים קשים“, הראיות שנאספו במהלך כל הטיפולים שנערכו במקום, מראות שהאמת דווקא הפוכה לחלוטין וגמילה מסמים קשים באמצעות קנאביס היא תהליך ישים ויעיל.

“יותר יעיל מטיפול גמילה שגרתי”

מומחה הגמילה ג’ו שרנק (Joe Schrank), אחד המטפלים הבכירים במוסד רמדי, מסביר כי היסוד החשוב ביותר של טיפולי גמילה מוצלחים הוא הרגעת הנפש, והבאת המטופל למצב בו הוא מצליח למצוא אלטרנטיבות לשימוש שלו בחומר הממכר ממנו הוא מנסה להיגמל.

במקום זה, כך מסביר שרנק, בא הקנאביס לידי ביטוי ומתפקד באופן יעיל יותר לעומת הסחות דעת ותחליפים אחרים כמו ספורט ושגרת תעסוקה, בכך שהוא משלב בין מתן תחליף מידי לשימוש בסמים הקשים ביחד עם השריית אפקט מרגיע הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזיולוגית.

במקום כל זה - אפשר קנאביס
במקום כל זה – אפשר קנאביס

בשל כך, הטיפול שמשלב קנאביס או מבוסס בתחילתו על קנאביס, גורם למרבית המטופלים להגיב בצורה חיובית ולצמצם באופן מהיר ומשמעותי את ההתנהגות השלילית שלהם, ולרבים מהם הוא אף מסייע לבטל את מושא ההתמכרות ולנתב אותה לאפיקים אחרים.

“טיפול גמילה שמשלב מתן תרופתי ומבוקר של קנאביס הוא יעיל יותר מטיפול גמילה שגרתי”, מסביר שרנק בראיון שערך עם מגזין ‘Civilized’. “מעל 120 אנשים ביום מתים (בארה”ב) ממגפת האופיואידים, אך המספרים הללו יורדים כאשר נעשה שימוש בתרופות מתאימות, וצונחים משמעותית כשישנו קנאביס זמין למטופלים”.

בנוסף ליעילות הגבוהה שמציג הקנאביס בהשגת מטרת הטיפולים ועידוד הליך הגמילה, כך מציין שרנק, יש לו יתרון נוסף ומשמעותי לא פחות על פני תרופות כימיות המשמשות כתחליפי התמכרות שטמון בכך שאין לצריכתו תופעות לוואי מלבד סחרחורות קלות, ולכן אין בעיה לתת אותו גם לאוכלוסיות הנמצאות בקבוצות סיכון שונות.

בגלל הסטיגמה – החברה דוחה את המסקנות

למרות התוצאות החיוביות בשטח, מספרים מרבית המטפלים ברמדי שהטיפול בקנאביס לעידוד גמילה עדיין נחשב ללא קונבנציונלי בכלל בקרב קהילת המטפלים, ומרבית עמיתיהם מבתי החולים ומוסדות הגמילה האחרים דוחים את האפשרות להתנסות בו.

הסיבה העיקרית לכך, כך לדברי אלו המבקרים את הטיפול בקנאביס, היא העובדה שלפי החוק מדובר בסם לכל דבר המקוטלג יחד עם הסמים המסוכנים ביותר, ולכן לא הגיוני להשתמש בסם לצורך גמילה מסם אחר.

לפי הסטיגמה והחוק – זה עדיין סמים

למציגים דעה זו, עונה שרנק כי עד שישתנה החוק ויהפוך את הקנאביס לסחורה חקלאית חוקית כמו כל צמח מרפא אחר, מוטב לכל האנושות יהיה אם אנשים יצרכו רק קנאביס במקום סמים אחרים, מאחר ולדבריו “אין צורך להחיות אנשים שמשתמשים בקנאביס או לגרור אותם לטיפולי חירום בחדרי מיון”.

בינתיים, הטיפול בקנאביס לגמילה מסמים צפוי רק להתרחב ולהתפתח למדינות נוספות בארה”ב, וייתכן כי בהמשך הוא יהפוך למקובל גם על פי הסטנדרט הרפואי של האיחוד האירופי, שנוטה ללכת אחרי ההתוויה של האו”ם שקבעה שקנאביס אינו מסוכן ויש להתייחס אליו כאלטרנטיבה טובה להרבה תרופות מסוכנות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות