ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
גלעד ארדן - אי הפללה של צרכני קנאביס

אי הפללה אושרה בוועדת הכנסת

שתפו את החברים

הנוסח הסופי של מודל ארדן ל”אי הפללת” צרכני קנאביס אושר בוועדת העבודה של הכנסת, ללא אף שינוי או הקלה שדרש הציבור, ויחול מעתה גם בבתים פרטיים ולא רק בשטח ציבורי. החוק זכה לכינוי “אלף שקל לג’וינט” לפי גובה הקנס שיוטל…

הנוסח הסופי של מודל ארדן ל”אי הפללת” צרכני קנאביס אושר בוועדת העבודה של הכנסת, ללא אף שינוי או הקלה שדרש הציבור, ויחול מעתה גם בבתים פרטיים ולא רק בשטח ציבורי. החוק זכה לכינוי “אלף שקל לג’וינט” לפי גובה הקנס שיוטל על אלו שיתפסו בפעם הראשונה, אך בפועל גובה הקנסות על שימוש בודד מגיע עד 6,000 ש”ח, וצרכנים רבים אף יישארו במסלול הטיפול בפלילי.

מדינת ישראל חגגה אמש הישג מפוקפק, כשהפכה למדינה הראשונה בעולם שמאשרת מודל “אי הפללה” של צרכני קנאביס שלמעשה לא מבטל בשום צורה את הסטטוס הפלילי של הצמח והשימוש בו.

מודל החוק (נלקח במקור מח”כ שרן השכל) שנוסח באופן סופי על ידי צוותו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן וזכה לשם הרשמי “אי הפללה באחריות“, קיבל כבר לפי חצי שנה את תמיכתה של ועדת השרים ולאחר מכן גם של ועדת הבריאות, זאת למרות שספג ביקורת ציבורית קשה והוגדר בתור חוק סחטני שפוגע בציבור ולא עוזר לו בשום מישור ריאלי.

ציע "אי הפללה באחריות" מודל גלעד ארדן
“אי הפללה באחריות” – איך ארדן אחד ניצח דמוקרטיה שלמה

הביקורת הציבורית לא שינתה כהוא זה את עמדתה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשותו של ח”כ אלי אללוף (‘כולנו’), שאישרה אתמול (ב’) בצהריים את נוסח החוק באופי סופי בלי להכניס בו שום שינוי – לא בנוגע לגובה הקנסות, ואפילו לא בנוגע לעובדה שצרכנים רבים עדיין יקבלו טיפול פלילי במקום קנס.

חברי הכנסת שהצביעו נגד השינויים שביקשו נציגי הציבור היו הח”כים מוטי יוגב (הבית היהודי), מירב בן ארי (כולנו), יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), נורית קורן (הליכוד), ג’מעה אזרבגה (הרשימה המשותפת), דן סיידא (ש”ס) וכמובן אללוף בעצמו.

עושים קופה ומשאירים את ההפללה

לפי המודל שאושר, צרכן הנתפס בפעם הראשונה יקבל קנס בסך 1,000 ש”ח (לכן כונה החוק “אלף שקל לג’וינט”), בתנאי שיודה מיד כי צרך קנאביס בניגוד לחוק ולא יעבור במקביל שום עבירה נלווית אחרת כמו “הכשלת שוטר” (לפי שיקולו האישי) או “הסתרת ראיות” (השלכת הג’וינט לרצפה).

בפעם השנייה יוכפל הקנס ל-2,000 ש”ח, ובפעם השלישית ייבחן כל מקרה לגופו בכדי להגיע עם המשטרה ל”הסדר אישי” של טיפול גמילה או אלטרנטיבה אחרת, שתכלול גם רישום משטרתי פנימי בנוגע לעבירה. החל מהפעם הרביעית, יחזור הטיפול לשיטה הפלילית הרגילה כמעט ללא שינוי מהמצב שהיה עד היום.

אחד הסעיפים הבעייתיים ביותר, שגם הוא לא הוסר מנוסח החוק שאישרה הוועדה, הוא ההגדרה של המרחב הפרטי בבתיהם של הצרכנים כשטח שגם בו נאכף החוק, וגם בו אסור להם אפילו לעשן ג’וינט בודד מבלי להסתכן בקנס רציני.

קנאביס – עדיין פלילי

כמו כן, החוק קובע כי בכל שלב בו אזרח יבקש שלא לשלם את הקנס וירצה להישפט במקום זאת, הוא יעמוד מול קנס פוטנציאלי של 3-6 אלף ש”ח, גם אם מדובר בעבירה הראשונה בגינה הוא מואשם. סעיף זה של החוק גורם למעשה להרתעת האזרחים מפנייה למערכת המשפט, ומזרז את פעילות מערכת הקנסות.

הדיון אמש בוועדה נערך שלושה שבועות בלבד לאחר הדיון הקודם בו נחשפו נתוני המשטרה, לפיהם גם היום נפתחים כ-20 אלף תיקים פליליים בכל שנה בגין עבירות של שימוש עצמי בקנאביס, שיהפכו תחת החוק החדש לפוטנציאל הכנסה של מיליוני שקלים לקופת המדינה על גבם של אזרחים תמימים.

כעת ממתינה הצעת החוק לאישור סופי בהצבעה במליאת הכנסת, שצפוי להתקבל עד יום ג’ ה-17.7, ולאחריו היא תהפוך לחוק זמני (“הוראת שעה”) שיהיה תקף ל-3 שנים ולאחר מכן ייבחן מחדש.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות