ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
בדיקת שתן - בדיקה לגילוי סמים

מגמה: חברות מוותרות על בדיקות סמים לעובדים

שתפו את החברים

הלגליזציה בארה”ב מביאה עמה גל משמעותי של שינוי לטובה במעמדו הציבורי והחברתי של הקנאביס. כחלק משינוי זה, חברות גדולות מתחילות לוותר על בדיקות הסמים השגרתיות לעובדים. למרות שקנאביס עדיין לא חוקי ברמה הפדרלית, מעסיקים מעדיפים להתיר לעובדיהם לעשן ללא דיווח,…

הלגליזציה בארה”ב מביאה עמה גל משמעותי של שינוי לטובה במעמדו הציבורי והחברתי של הקנאביס. כחלק משינוי זה, חברות גדולות מתחילות לוותר על בדיקות הסמים השגרתיות לעובדים. למרות שקנאביס עדיין לא חוקי ברמה הפדרלית, מעסיקים מעדיפים להתיר לעובדיהם לעשן ללא דיווח, וכבר לא תופסים את העובד צרכן הקנאביס בתור “סטלן” שעדיף להימנע מהעסקתו.

צריכת קנאביס היא אמנם נורמה חברתית עבור מאות מיליוני אנשים, אך במקביל היא עדיין נחשבת לעבירה פלילית, לא רק כאן בישראל אלא כמעט בכל העולם וכן בחצי ממדינות ארה”ב שעדיין לא התקדמו ללגליזציה.

למרות שהקנאביס עדיין מוגדר בתור סם אסור ומסוכן לפי הממשל האמריקאי, הערך הרפואי שלו, יחד עם מעמדו ההולך ומתפתח בתור אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בעיצוב כלכלת העתיד, גורמים ליותר אנשים לקבל את העובדה שאולי בכל זאת קנאביס הוא לא כל כך בעייתי, אפילו לא בעת קבלה לעבודה.

צרכן קנאביס? לא נשאל ואל תספר

בחודשים האחרונים חל שינוי במדיניות בדיקות הסמים השגרתיות של מאות עסקים קטנים וחברות ציבוריות בארה”ב, שביטלו את הבדיקות לגילוי שרידי קנאביס בעת קבלה לעבודה. בדיקות אלה קיימות בחוק מאז שנות ה-80 והוסדרו על ידי הנשיא לשעבר רונלד רייגן, שהיה ידוע בשנאתו כלפי צרכני סמים בכלל וקנאביס בפרט.

מאחר וקנאביס הוא עדיין סם אסור לצריכה, השינוי שחל מראה מגמה בהתעלמות גורפת של בעלי החברות מהחוק, לטובת צרכני קנאביס, שכיום נתפסים פחות ופחות בתור חריגים או בעלי תחביב שגורר השלכות שליליות.

קנאביס הפך ממאפיין שלילי לגלגל הצלה של השוק
ממאפיין שלילי לגלגל הצלה של השוק

“המדיניות החדשה הולכת להיות לא לספר ולא לשאול”, מסר בעל חברת קנאביס מניו-המפשייר, בראיון לסוכנות הידיעות AP. “כמו שהיה נהוג בזמנים ומקומות אחרים, אבל הפעם לטובה ומתוך רצון שלא לבצע אפליה מיותרת”.

הגורם העיקרי לשינוי, כך לפי הערכות של מספר גופי תקשורת בארה”ב, הוא כמות המשרות האדירה שהציפה את המשק מאז תחילת הלגליזציה. לפי נתונים של מחלקת התעסוקה האמריקאית (DOL), מדובר בכמה מאות אלפי משרות, שסייעו להוריד את שיעור האבטלה לרמה הנמוכה ביותר ב-18 השנים האחרונות, במקביל להעלאת כמות המשרות הפנויות במשק לרמה הגבוהה ביותר ב-17 השנים האחרונות.

מלבד העלייה בשוויו העתידי של שוק הקנאביס וכמות המשרות שכבר נפתחו בשוק הנוכחי, אחד הצעדים המשמעותיים שהתניעו שינוי זה הייתה הכרזתה של חברת הענק האמריקאית ‘אוטוניישן’ (AutoNation Inc), המוכרת רכבים חדשים ומשומשים ונחשבת לאחת מחברות הרכב הגדולות בארה”ב (מקום 139 ברשימת ‘פורצ’ן 500’), אודות ביטול מוחלט של מדיניות בדיקות הסמים שלה.

בדיקות קנאביס - רק במעבדה
בדיקות קנאביס – רק במעבדה

ביטול המדיניות עליו הכריזה החברה, כולל לא רק בדיקות סמים לעובדים חדשים המבקשים להתקבל לחברה, אלא גם בדיקות פתע שגרתיות שהיו מבוצעות מעת לעת לעובדים וותיקים. כל סוגי הבדיקות בוטלו באופן גורף, והדרך היחידה שנותרה לבצע בדיקת סמים לעובד החברה היא באמצעות צו בית משפט.

וכאן אצלנו בישראל? עם מודל חלקי ולא ברור של אי הפללה, המתבסס על קנסות גבוהים כאמצעי הרתעה, לא נראה שהבדיקות המיושנות הללו עומדות להתבטל בשנים הקרובות.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות