ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קנאביס

מפלגת קוד פתוח – סגור

שתפו את החברים

מפלגת קוד פתוח היא קבוצת פייסבוק שהוקמה אחרי ליל הבאנגים הגדול (אירוע שמטרתו היתה עישון גראס המוני ביום המריחואנה מול משכן הכנסת). הקבוצה הוקמה מתוך אידיאולוגית קוד פתוח ומהר מאוד הפכה לזירת סחר בקנאביס וסמים. לאחרונה, בעקבות מעצר 40 חשודים…

מפלגת קוד פתוח היא קבוצת פייסבוק שהוקמה אחרי ליל הבאנגים הגדול (אירוע שמטרתו היתה עישון גראס המוני ביום המריחואנה מול משכן הכנסת). הקבוצה הוקמה מתוך אידיאולוגית קוד פתוח ומהר מאוד הפכה לזירת סחר בקנאביס וסמים. לאחרונה, בעקבות מעצר 40 חשודים בסחר בסמים על ידי סוכן סמוי שפעל בקבוצה שונה הסטטוס שלה והיא הפכה לקבוצה סודית מה שמביא לסיום עגום את חלום הקוד הפתוח שלשמה הקבוצה הוקמה. דיברתי עם מייסד הקבוצה אדם גולדמן כדי לשמוע ממנו על הרעיון הקבוצה, מה נהיה ממנה ולמה הוא עזב אותה.

אדם סיפר שהקבוצה הוקמה כמה שבועות אחרי ליל הבאנגים. בעבודה שקדמה לליל הבאנגים הוא הכיר הרבה אנשים עם רצון לשנות וקבוצת פייסבוק היתה דרך מעולה לשמור על קשר ולעבוד יחד. הקבוצה נפתחה והוא שם  קישור בדף הפייסבוק של ליל הבאנגים. תוך חצי שעה היו בקבוצה 100 איש. יום למחרת כבר היו בה 1000 איש. די מהר המספר התייצב סביב ה5000 איש.  קבוצה ללא היררכיה, ללא מטרות או כללים מוגדרים. המונח מגיע מעולם התכנות בו קוד פתוח (Open Source) מציין תוכנה שהקוד שלה פתוח ונגיש לכל מי שרוצה להשתמש בתוכנה לשנות ולהפיץ אותה. קבוצת קוד פתוח הייתה המשך טבעי לליל הבאנגים שהוא אירוע שבוצע בקוד פתוח- כל ההכנות נעשו בצורה מבוזרת, לא הייתה היררכיה שאמרה אתה עושה ככה ואת עושה ככה. הכל קרה דרך עשרות אנשים שלא הכירו אחד את השני, העלו רעיונות והוציאו אותם לפועל. למשל רעיון הצמידים (צמידי סיליקון עם הכיתוב “גוף שלי החלטה שלי”)- מישהו העלה רעיון לעשות צמידי סיליקון, מישהו אחר עיצב אותם, קבוצת אנשים מימנו את הייצור ומהר מאוד נמכרו 20,000 צמידים בכל הארץ- בלי ארגון, בלי חוזים- קוד פתוח קלאסי.

מהיום הראשון של הקבוצה התחילו בה הרבה התארגנויות חיוביות- אנשים ניקו גינות יחד, אנשים מצאו עבודה, היו 4 ילדים שמצאו בית דרך הקבוצה. מהתחלה, יחד עם הפעולות האלה התחילו המון פוסטים של אנשים שחיפשו כיוונים לקניית גראס וסמים. במסגרת הפעילות של הקבוצה זה נראה לגיטימי לגמרי אבל מהר מאוד כל פוסט של פעולה בעלת תועלת רחבה נקבר תחת עשרות פוסטים של אנשים שמחפשים כיוון או תמונות של גראס.

אדם לא התעניין בגראס לשם עצמו, הוא רואה בקנאביס נקודת מינוף לשינוי- יש מיליון צרכנים בישראל, זה צריך להיות הדבר הכי קל בעולם לשנות את החוק הזה אם אנשים ירתמו לזה ואז הם יבינו כמה הרבה הם יכולים להשיג מעבודה משותפת. מבחינת אדם, בעיה יותר משמעותית מקנאביס היא כסף, הוא הבין  שצריך לתת לאזרחים את האפשרות לייצר כסף במקום להשתמש בכסף של המדינה שמגובה באלימות. והוא התחיל לעבוד בכיוון הזה. כששאלתי אותו אם הוא מתכוון לביטקוין הוא הסביר שביטקוין הוא לא מטבע ערך אמיתי. עדיין אפשר לקנות ביטקוין ומי שיש לו כסף יכול לקנות מכשור יקר לחצוב ביטקוין. אדם עובד על פתרון שנותן ערך למשהו אמיתי. ביטקוין זאת התחלה טובה והוא מראה את האפשרויות אבל עדיין יש בו הרבה פגמים.

כשלושה חודשים לאחר הקמת הקבוצה התחיל מבצע צוק איתן. מבחינת אדם זאת הייתה ההחתלה של הסוף. השיחות בקבוצה קיבלו כיוון לאומני וגזעני. לפני צוק איתן אנשים הגיבו לפוסטים של שנאה ונטרלו אותם, היו כמה מקרים של אנשים שדיברו בצורה מאוד אגרסיבית ואקטיביסטים דיברו איתם, הסבירו להם כמה עקרונות ותוך כמה ימים אותו בן אדם התנהל אחרת בקבוצה, היה מדהים לראות את זה. בצוק איתן זה הפסיק. אירוע בטחוני אחד וכולם חוזרים לדפוסי החשיבה הרגילים שלהם.  וזה לא שהיה משהו מיוחד בצוק איתן, היו כאלה בעבר ויהיו כמוהו בעתיד ואנשים עדיין נופלים בפח הזה. בתקופה הזו המנהלים הראשונים של הקבוצה התחילו לעזוב ולהכניס במקומם מנהלים אחרים. לאדם זה גרם להבין שאידיאולוגיה היא לא המפתח לשינוי, מה שצריך זה טכנולוגיה שתאפשר את השינוי, מעבר לזה צריך לטפל  במערכת שיוצרת בעיות ולא בבעיות עצמם. בסופו של דבר גם אדם עזב את הקבוצה.

שאלתי את אדם אם הוא מבואס ממה שנהיה מהקבוצה הוא ענה שהוא לא מבואס ממה שקרה לקבוצה יותר הפריע לו ניפוץ אשליה שאפשר לעשות שינוי מבסיס אידיאולוגי. במשך חודשים כולם בקבוצה מדברים על זה שהמדינה היא הבעיה ובאירוע בטחוני ראשון כולם מאוחדים סביב הדגל וחוזרים לגזענות. כולם מדברים באופן חופשי על סמים וסמוי אחד בקבוצה וכולם מתחילים לקלל אחד את השני.  

 

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות