ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
בדרך לעתיד ורוד, עוצרים בהווה - סיכום כנס הקנאביס הבין-לאומי

בדרך לעתיד ורוד – סיכום כנס הקנאביס הבין-לאומי

שתפו את החברים

כנס הקנאביס הרפואי CannX שנערך השבוע בת”א הראה לנו פעם נוספת עד כמה ישראל נמצאת בחוד החנית של ההכנה הטכנולוגית והאנושית לקראת התפוצצות שוק הקנאביס בחו”ל, ובמקביל עד כמה השוק המקומי נמצא עמוק בבוץ הבירוקרטי במקום להצטרף למירוץ הכלכלי. כולם…

כנס הקנאביס הרפואי CannX שנערך השבוע בת”א הראה לנו פעם נוספת עד כמה ישראל נמצאת בחוד החנית של ההכנה הטכנולוגית והאנושית לקראת התפוצצות שוק הקנאביס בחו”ל, ובמקביל עד כמה השוק המקומי נמצא עמוק בבוץ הבירוקרטי במקום להצטרף למירוץ הכלכלי. כולם עם פנים לעתיד, אבל בינתיים מחכים לכנסת.

ביומיים האחרונים נערך בגני התערוכה בת”א כנס הקנאביס הרפואי הבין לאומי (CannX – מבית ‘Cann10‘), שבפעם השלישית קיבץ השנה יחדיו רבים מהתעשיינים, אנשי העסקים, המגדלים, הסטארטאפיסטים, החוקרים, הרופאים, נציגי המטופלים ונציגי הממשל (יובל לנדשפט, ראש היק”ר) שפעילים בעולם הקנאביס הישראלי.

כמקובל במרבית אירועי הקנאביס הרשמיים בעולם, פרופסור רפאל משולם, החוקר הישראלי שגילה את ה-THC ומוגדר כאבי עולם הקנאביס המודרני, נשא את נאום הפתיחה של הכנס, בנושא רפואת קנאבינואידים והפוטנציאל הרפואי הגלום בצמח הקנאביס.

בנאומו סקר משולם את המערכת האנדוקנאבינואידית בגוף האדם, ואת היישומים הרבים שיכולים להיות באמצעותה לפיתוחים רפואיים מבוססי קנאבינואידים בתחומים שונים, כמו למשל בטיפול במחלות נוירולוגיות, תסמונות כאב והתוויות רפואיות נוספות.

אחריו נשא דברים פרופסור דונלד אברהמס, שהנו חוקר סרטן מומחה מאוניברסיטת קליפורניה שבארה”ב. אברהמס סיכם נתונים מחקריים חיוביים הנוגעים לשאלה “האם קנאביס יכול לרפא סרטן?”, והציג ראיות מחקריות לכך שיש הרבה יותר ממיתוס מאחורי השיטה המפורסמת של ריק סימפסון.

פרופסור רפאל משולם - על הפוטנציאל הרפואי של צמח הקנאביס
פרופסור רפאל משולם – על הפוטנציאל הרפואי של צמח הקנאביס

בהמשך היום הראשון של הכנס נאמו מספר חוקרים בעלי שם עולמי בתחום רפואת הקנאביס, ביניהם חוקר הסרטן הישראלי פרופסור דוד (דדי) מאירי מהטכניון, ראש מחלקת המחקר של אוניברסיטת סורוקה פרופסור ויקטור נובאק, ועוד מספר רופאים ישראלים העוסקים כיום בתחילת תהליכי המחקר הקליני בקנאביס, שצומחים כעת בישראל ומושכים חברות ומשקיעים מכל העולם.

במקביל להרצאות הרפואיות נערכו בחלקו העיקרי של הכנס גם מספר הרצאות של מומחים ובעלי חברות מתחום הפארמה, שעסקו במדע מאחורי רפואת הקנאבינואידים המודרנית ובפיתוח שמתכוונות חברות אלה להביא לשוק המקומי, לכשיווצר, על בסיס מודלים מוצלחים מחו”ל.

בנוסף התקיימו מספר הרצאות מדעיות וחקלאיות שעסקו בפיתוחים בתחום הגידול המסחרי (תאורה, מצעי גידול, סביבות עצמאיות וחממות חכמות) וחידושים בתחום דרכי הצריכה, כמו למשל משאפים מועשרים בטרפנים או קפסולות לשחרור איטי של חומרים פעילים.

לאחר מכן התקיימו מספר הרצאות בהן הוצגו נתונים של מחקרים פורצי דרך בתחום הנוירולוגיה, שהראו בצורה חסרת תקדים כיצד קנאביס מסייע לסובלים מתסמינים המאפיינים מחלות נוירולוגיות כמו אלצהיימר, וכן בהקשרים של אוטיזם בקרב ילדים.

מחוץ לאולמות ההרצאה, נמשך לכל אורך היום היריד המרכזי של הכנס, בו הציגו למעלה מ-30 חברות הקשורות לעולם הקנאביס, ממגדלים רפואיים כמו ‘תיקון עולם’, ‘שיח’ ו-‘IMC’, דרך חברות סטארטאפ צעירות בתחום הצריכה והגידול כדוגמת ‘Go on Green’ ו-‘Oricann’, ועד חברות העוסקות בשירותים מקיפים עבור חברות גידול קנאביס, כמו למשל חברות ביטוח, השקעת הון ותכנון פיננסי.

לקנאביס רפואי לא מונע משמורת על ילדים
קנאביס לטיפול בילדים הלוקים באוטיזם – תחום מבטיח

ביומו השני של הכנס התקיימו מספר הרצאות נוספות בתחום הקנאביס הרפואי, ביניהן הרצאה ופאנל של הפרופסורים משולם ואברהמס בנוגע לתוצאות מוקדמות של מחקרים קליניים חדשים ומבטיחים, והרצאה אודות הטיפול בקנאביס לבני הגיל השלישי ולחולי תסמונת פוסט טראומטית (PTSD).

לאחר הרצאות אלו התקיימו מצגות של חברות סטארטאפ צעירות וותיקות בתחום הקנאביס המתחרות על ליבן של משקיעים פוטנציאליים, והוכרזו שמות החברות שזכו בתחרות השנתית.

בשונה מהשנתיים הקודמות בהן נערך הכנס, ניתן היה לראות נוכחות גבוהה בהרבה של חברות צעירות מתחומים שונים לעומת חברות גדולות וותיקות יותר, מה שמעיד על צמיחתו של הסקטור הצעיר הענף.

בסך הכל, מדובר בעוד כנס מוצלח ביותר, שהצליח להעביר בצורה מצוינת את התחושה שישראל באמת מתקרבת כעת אל סף הקמתו של שוק קנאביס פורה ביותר, בתוכו פורחים סוגים מגוונים של תעשיות מתקדמות.

העתיד ורוד – אבל מה עם ההווה?

סיבוב מהיר באולם התערוכה הראשי של הכנס, בחמש הדקות הראשונות של שהותנו שם, הבהיר כבר מיד שישנן חברות רבות שעומדות על סף כניסה לשוק הקנאביס העתידי שעומד להיפתח כאן, וישנן עוד רבות אחרות שמשתמשות במשאבים הישראלים כדי לשפר ולהרחיב את פעילותן בחו”ל.

המצב בשטח מראה כי בשוק הישראלי לא חסרים פיתוחים חדשניים, הן בתצורת חברות עצמאיות שפועלות בשת”פ עם חברות מחו”ל, או בתצורה של שירותים טכנולוגיים המוצעים לשווקים באירופה וארה”ב, ואפילו בנושא עם בעייתיות חוקית כמו קנאביס, המוח הישראלי תמיד נמצא בחוד החנית.

עם זאת, וכאן מדובר בבעיה גדולה למדי, השוק הישראלי עדיין לא קיים מבחינה מעשית, וכמעט כל העשייה שקיימת כאן נעשית באחד משני אפיקים: פיתוח רעיונות, פטנטים ומוצרים לשוק העולמי, או ביסוס חברת קנאביס בישראל לקראת רפורמת הייצוא.

אפילו הזנים בעתיד - אבל כולנו עדיין בהווה
אפילו הזנים בעתיד – אבל כולנו עדיין בהווה

בתיאוריה, שני אפיקים אלו אמנם אופטימיים וטומנים בתוכם פוטנציאל כלכלי לא קטן, אך בפועל הם אינן מיושמים כיום או רלוונטיים לצרכן הקנאביס הישראלי, גם לא בשוק הרפואי. אין לנו לגליזציה, ואפילו לא מדיקליזציה ראויה לשמה, ובינתיים כל הטוב שמופק בתחום מיועד לשווקים הבין לאומיים בלבד, וגם זה אחרי שמישהו יפתח פה את שערי הייצוא שבינתיים נותרו סגורים.

לסיכום, כנס הקנאביס הרפואי השנתי הראה לנו עד כמה אנחנו מוכנים להישאר בחוד החנית הרפואי, ועד כמה המוח הישראלי החריף והחד מתמיד יודע לנצל את יכולותיו גם בתעשייה הירוקה. מנגד לקידמה הברורה, ולמוכנות המלאה, בינתיים ישנה בעיה אחת: רגולציה, ועד שהיא תיפתר, שיהיה לנו בהצלחה עם קידום התעשייה שלנו אל עבר העידן המודרני.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות