ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
'תיקון עולם' סופגת תביעה - אבל ממשיכה לפעול כרגיל

‘תיקון עולם’ סופגת תביעה – אבל ממשיכה לפעול כרגיל

שתפו את החברים

חברת הקנאביס הרפואי ‘תיקון עולם’ שנמצאת השבוע בקשיים עקב ביקורת פתע של יחידת היק”ר, שנערכה בשבוע שעבר והובילה לסגירתה הזמנית של חוות הגידול, ממשיכה לפעול בינתיים במתכונת מצומצמת (ללא משלוחים) תוך עבודה משותפת עם משרד הבריאות. למרות שפעילות החברה אינה…

חברת הקנאביס הרפואי ‘תיקון עולם’ שנמצאת השבוע בקשיים עקב ביקורת פתע של יחידת היק”ר, שנערכה בשבוע שעבר והובילה לסגירתה הזמנית של חוות הגידול, ממשיכה לפעול בינתיים במתכונת מצומצמת (ללא משלוחים) תוך עבודה משותפת עם משרד הבריאות. למרות שפעילות החברה אינה הופסקה ונכון לכרגע נראה שהתוצרת שלה אכן עומדת בתקנים החדשים, הוגשה נגד החברה תביעה ייצוגית על סך של למעלה מ-136 מיליון ש”ח בשם מטופליה, לאור הממצאים שנמצאו לכאורה בביקורת הראשונית.

ביום שישי לפני שבוע וחצי (2.11) ערכה יחידת היק”ר בראשותו של יובל לנדשפט ביקורת פתע בחוות הגידול (ביריה) של חברת הקנאביס הרפואי ‘תיקון עולם’, בה עלו לכאורה “ממצאים בעייתיים” לגבי שיטות הגידול ואיכות היבולים.

בעקבות אותם ממצאים שנמצאו לכאורה, הוציאה היחידה צו סגירה זמני לחוות הגידול ולכל שירותי החלוקה של החברה בחנויות ובשירות המשלוחים, ובכך עצרה באופן מלא את פעילותה מתחילת סוף השבוע, תוך שלמעלה מ-18 אלף מטופלי החברה נותרו ללא מענה.

השבוע שעבר התחיל ביומיים בהם החברה לא פעלה כלל, במהלכם ערך משרד הבריאות את מרבית הבדיקות הרלוונטיות עבור התוצרת המוכנה (תפרחות מיובשות או בקבוקוני שמן אטומים) של החברה המוכנה לחלוקה כדי לקבוע האם הם אכן עשויים להוות נזק פוטנציאלי למטופלים.

הספקיות לא יעלו את המחיר? | צילום: "תיקון עולם"
המוצרים עוברים בדיקות קפדניות של משרד הבריאות | צילום: “תיקון עולם”

לאחר היומיים הללו החברה קיבלה אישור ממשרד הבריאות לחזור לפעילות במתכונת מצומצמת, שהייתה אמורה להסתיים אמש  (יום ב’) לאחר החלטה סופית של היק”ר בנוגע לתוצאות הבדיקות שנערכו בחווה.

תוצאות אלה היו אמורות לקבוע האם החברה תשוב לפעילות סדירה ותורשה לפעול גם במהלך העתקת פעילותה לחוות הגידול החדשה, או תיסגר באופן מוחלט עד שתעמוד בתקנים החדשים של משרד הבריאות לקראת תחילת הרפורמה המתקרבת.

ומה החליט משרד הבריאות? בינתיים כלום, ככל הנראה.

גם השבוע – אין משלוחים ויש צפי לתורים

למרות שהמוני מטופלים, בעיקר אלו שמרותקים למיטתם או לביתם ולא יכולים להגיע באופן עצמאי למרכז החלוקה, תלויים בתוצאות החלטה זו באופן גורלי, נכון לכעת, כך על פי מידע שמסרה דוברות חברת ‘תיקון עולם’, פעילות החלוקה בשני מרכזי החלוקה (ת”א וצפת) ממשיכה במתכונת זו ללא שירות משלוחים.

המוצרים שמחולקים למטופלי החברה במרכזי החלוקה בימים אלו עברו באופן פרטני בדיקות מפוקחות על ידי משרד הבריאות וקיבלו אישור שהנם נקיים מזיהומים, חומרי הדברה או כל ממצא בעייתי אחר שבגינו הפסיקה יחידת היק”ר את פעילותה של החברה מלכתחילה.

אישור החלוקה שנתן משרד הבריאות לחברה מראה כי שיטות הטיפול שהיא נוקטת כדי לטהר את התוצרת שלה בטרם אריזתה והכנתה למטופלים, אכן מפיקות את התוצאות הנדרשות מבחינת התקנים הבריאותיים החדשים שננקטים כעת בענף הקנאביס הרפואי.

רפורמת ליצמן בשטח: תורים ארוכים, חולים סובלים וספקים חסרי אונים
מאז תחילת הרפורמה – תורים בכל מרכזי החלוקה של חברות הקנאביס

מכיוון שעדיין מדובר בפעילות מצומצמת, ללא שירות משלוחים וללא יכולת לענות על הצרכים של מספר המטופלים ההולך וגדל, גם בשבוע הקרוב צפויים במרכזי החלוקה של ‘תיקון עולם’ תורים ארוכים מהרגיל.

מעבר לאישור על המשך הפעילות הרגילה של מרכזי החלוקה, משרד הבריאות לא מסר למערכת המגזין או לדוברות החברה תוצאה כלשהי לגבי בדיקות נוספות שעוברת התוצרות או חוות הגידול, או לגבי בדיקות נוספות שאמורות להתבצע בעתיד הקרוב, ולכן נכון לכעת לא ידוע מתי יחזור השירות למטופלים לסדרו.

אין סגירה, אבל יש תביעה

לאור הממצאים שעלו לכאורה בביקורת של היק”ר בחוות הגידול של תיקון עולם, משרד עורכי דין מת”א הגיש השבוע תביעה ייצוגית נגד החברה בשם כל מטופליה (מספר מוערך של 10,000 לפי כתב התביעה) בגין “נזקים הנובעים מפגיעה באוטונומיה” לצד “נזקים הנובעים מכאב, סבל ופגיעה בבריאותם”, שלכאורה נגרמו כתוצאה מצריכת מוצרים “מזוהמים” של החברה שאינם בעלי ההשפעה הרפואית הנדרשת.

סכום התביעה עומד על 136.6 מיליון ש”ח, שמהווים פיצוי של 13,665 ש”ח לכל מטופל בגין מספר סעיפים שונים כגון פיצוי ישיר בגין קניית המוצר ופיצוי עקיף בשל שהוא מכיל חומרים שאינם פורסמו לציבור. לא מדובר בסכום חריג בתחום התביעות הייצוגיות, אך לפי הפירוט שהציגה התביעה נראה שמדובר בשערוך מוגזם.

בין היתר, מאשימים עורכי הדין התובעים (עו”ד יהל בקר ועו”ד ישראל וולנרמן) את חברת תיקון עולם בהטעיה צרכנית, מכיוון שלכאורה היא הציגה עצמה כגורם מוסמך העומד בכל התקנים הממשלתיים, בזמן שבפועל היא לא עמדה בהם, כפי שעולה לטענתם מכך שהוצא צו סגירה זמני לחווה.

'תיקון עולם' נסגרת זמנית בצו משרד הבריאות - על מה ולמה?
סאגת ‘תיקון עולם’ – טרם מסתמן פתרון קבוע

מדוברות החברה נמסר כי “תיקון עולם פועלת מאז ומעולם ומשקיעה מאמצים גדולים וכספים בגידול, ייצור ואספקה של קנאביס ברמת איכות גבוהה לקהל לקוחותיה, וכך יהיה גם בעתיד. מדובר בתביעה משוללת כל בסיס. את המענה לתביעה נגיש לבית המשפט, כמקובל”.

טרם ידוע האם לתביעה באמת יש בסיס משפטי, וכל עוד שמשרד הבריאות ממשיך לאשר את פעילותה הזמנית של החברה ומרכזי החלוקה שלה נראה יותר ויותר כי התביעה תידחה על הסף, משום שהיא מבוססת על טענות שיהיו תקפות רק במקרה שמשרד הבריאות אכן יוציא צו סגירה נוסף לחברה.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. מיס קנאביס |

    לא מבינה את עניין התביעה הייצוגית הזאת… אני מטופלת קנאביס רפואי כבר 7 שנים, רק בתיקון עולם. במהלך השנים נגרמו לי כל מיני תופעות לוואי (עצבנות יתר, כאבי ראש ועוד) וסבלתי מחוסר יציבות של הצמח פעמים רבות. כבר נעשתה תביעה ייצוגית עבור כלל המטופלים בה “זכו” המטופלים ונאמר שנקבל פיצוי של כ5,000 עבור כל מטופל… אז… מה נסגר?! תפסיקו לתבוע בשמינו אם זה לא באמת מגיע אלינו. תודה

    1. יוסי |

      הלכת לדרוש את הכסף? או שישבת בבית וחיכית שהוא יבוא אלייך? את לא יכולה לצפות שיעשו בישבילך הכל

שינוי גודל גופנים
ניגודיות