ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
אפילו נגד נאצים - 5 דברים שלא ידעתם על המפ

אפילו נגד נאצים – 5 דברים שלא ידעתם על המפ

שתפו את החברים

צמח ההמפ הוא “קרוב משפחתו” של צמח הקנאביס, המשמש כחומר גלם תעשייתי לייצור מגוון רחב של מוצרים וסחורות והיה נחשב לאחד החומרים המבוקשים והיעילים ביותר במהלך ההיסטוריה. רבים יודעים שהמפ משמש לייצור בד, נייר תחליף דלק וחומרי בנייה, אבל האם…

צמח ההמפ הוא “קרוב משפחתו” של צמח הקנאביס, המשמש כחומר גלם תעשייתי לייצור מגוון רחב של מוצרים וסחורות והיה נחשב לאחד החומרים המבוקשים והיעילים ביותר במהלך ההיסטוריה. רבים יודעים שהמפ משמש לייצור בד, נייר תחליף דלק וחומרי בנייה, אבל האם ידעתם שפעם הוא שימש למלחמה בנאצים? הנה 5 דברים שלא ידעתם על המפ:

המפ, או בשמו העברי, קנבוס, הוא כינוי לקנאביס מזנים מסוימים המשמש לצרכי לתעשייה ואינו מכיל THC – הקנאבינואיד ה”אקטיבי” שאחראי על השפעת הקנאביס הפסיכו-אקטיבית (“סטלה”) – ולכן נחשב בתור “קרוב משפחה” של הקנאביס הרגיל שכולנו מכירים.

אחרי כמעט 100 שנה של איסורים בדרגות שונות מסביב לעולם, ההמפ עושה בשנה האחרונה קאמבק לעידן המודרני ומשיב לעצמו את המעמד של חומר גלם טבעי, עמיד וזול ממנו ניתן לייצר מאות סוגים של מוצרים שונים, מתחליפי פלסטיק ודלק ועד לחומרי בנייה.

לפני שהמפ מתחיל לשוב גם לישראל (כן, היה פה פעם המפ), זה בדיוק הזמן ללמוד עליו קצת יותר. הנה 5 דברים שאולי לא ידעתם על המפ:

1. יותר כלכלי מכותנה:

בתור יבול ממנו ניתן לייצר מגוון רחב של אריגים איכותיים, המפ נחשב כמתחרה עיקרי לתעשיית הכותנה העשירה, שאחראית על לא מעט מהזיהום הסביבתי שקיים היום בכדור הארץ.

בד המפ - זול, חזק וירוק יותר מכותנה
בד המפ – זול, חזק וירוק (לסביבה) יותר מכותנה

גידול חקלאי של קילו של סיבי המפ דורש פחות מחצי מהשטח הנדרש לגידול כותנה, פחות מרבע מכמות מי ההשקייה, ואחוז זניח
מכמות חומרי ההדברה. התוצאה, לעומת זאת, היא סיב החזק פי 4 מכותנה, ועולה בערך שמינית עד עשירית מהמחיר במקרה הרע.

2. המפ נגד נאצים:

במהלך מלחמת העולם השנייה, האמריקאים ניהלו קמפיין בשם ‘המפ לניצחון’ שעודד את הציבור לגדל המפ לשימוש תעשייתי-צבאי על מנת לאפשר למדינה לייצר בדים, מדים, תיקים ושאר מוצרי טקסטיל הדורשים עמידות במחירי רצפה.

עם תום המלחמה, בוטלו כל האישורים לגידול המפ והוא נאסר לחלוטין, אבל עד אז הוא היה אחד הכלים העיקריים של ממשלת ארה”ב בחזית הכלכלית נגד הנאצים.

3. יותר מזין מצ’יה:

הפסיקו לזרוק זרעים! זרעי המפ נחשבים למזינים במיוחד, הם מכילים ריכוז גבוה של חומצות אמינו, אומגה 3 ואומגה 6, ויטמינים A, B, D, ו-E, חלבון, ומינרלים. חיוניים שונים.

זרעי המפ - תוסף תזונה של אלופים
זרעי המפ – תוסף תזונה של אלופים

לשם השוואה, זרעי המפ נחשבים לבעלי ערך תזונתי גבוה יותר מזה של “זרעי על” אחרים כמו צ’יה, פשתן ומינים אחרים הנחשבים למזינים במיוחד, הן מבחינת ריכוז חומצות השומן החיוניות והן מבחינת ערך החלבונים והפחמימה שמצוי בהם.

4. הצמח הכי שימושי בטבע:

ישנם מאות שימושים שונים להמפ, ואלפי מוצרים שניתן לייצר ממנו. ביניהם טקסטיל, נייר, תוספי תזונה, מוצרי טיפוח, חומרי בניין, חומר איטום ובידוד, סיבים דמויי פיברגלס ופלסטיק, ביודיזל ועוד.

ביחס לכל צמח אחר בטבע, ממנו מפיקים ומבודדים במקרה הטוב כמה חומרים פעילים שניתן לשלב בתעשיית התרופות או המזון, המפ הוא הצמח היחיד שניתן להשתמש בו להפקה של חומרי גלם אחרים, ולכן ניתן להפיק ישירות ממנו הכי הרבה תוצרים.

5. פעם היו מגדלים המפ כאן בישראל

ב-1942, בתקופת המנדט הבריטי, המחסור בחומרי גלם שיצרה מלחמת העולם השנייה כמעט בכל העולם, הביא יזמים מקומיים להתנסות בגידול המפ בקיבוץ דפנה שבצפון.

שדות ההמפ בקיבוץ דפנה - פעם היה גם כאן
שדות ההמפ בקיבוץ דפנה – פעם היה גם כאן

ההתנסות הייתה מוצלחת והביאה יבול רב, שתועד בלא מעט תמונות שחור-לבן שעוד ניתן למצוא פה ושם בארכיונים מדיניים, אך בעקבות חשש של הבריטים מפני גידול קנאביס כסם והפקת חשיש, הגידול נאסר והופסק.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 2

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. שניר ידיד |

    לא מאשרים פה לגליזציה, לפחות שיאפשרו את ההמפ. מדינה מטומטמת שלא מבינה מה טוב לה

  2. רותי רותי |

    המפ זה מדהים – אפשר לבנות את כל העולם איתו. עוד משהו מדהים שלא ברור למה המדינה לא מנצלת את המשאבים שלו

שינוי גודל גופנים
ניגודיות