ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
רוצים קנאביס? לכו חפשו! (אבל לא בפייסבוק)

רוצים קנאביס? לכו חפשו! (אבל לא בפייסבוק)

שתפו את החברים

הצנזורה של פייסבוק כנגד ארגונים ודפים העוסקים בתחום הקנאביס, חברתיים ועסקיים כאחד, היא כבר דבר ידוע בכל העולם, ומי שבתחום יודע שכל פרסום, אפילו תמורת תשלום, יכול להפוך לבעיה פוטנציאלית גדולה. ואיך פותרים בעיות? פייסבוק בוחרת להעלים אותן, לפחות מתוצאות…

הצנזורה של פייסבוק כנגד ארגונים ודפים העוסקים בתחום הקנאביס, חברתיים ועסקיים כאחד, היא כבר דבר ידוע בכל העולם, ומי שבתחום יודע שכל פרסום, אפילו תמורת תשלום, יכול להפוך לבעיה פוטנציאלית גדולה. ואיך פותרים בעיות? פייסבוק בוחרת להעלים אותן, לפחות מתוצאות החיפוש הגלויות. חפשו “קנאביס” בפייסבוק ותראו מה יוצא לכם, ומה לא.

השנים האחרונות מסמלות תקופה חדשה בהיסטוריה של צמח הקנאביס והיחס החוקי אליו מסביב לעולם, כאשר מספר לא מבוטל של מדינות בארה”ב וכמובן גם קנדה ואורוגוואי כבר חוקקו לגליזציה מלאה והפסיקו להפליל את הצמח וצרכניו, ועוד כמה מדינות נוספות כבר בדרך.

למרות שהיחס של המחוקקים ברחבי העולם לקנאביס הולך ומשתפר, אמנם לא בצעדי ענק אך בהחלט בקצב איטי ובטוח, ברחבי רשת האינטרנט עדיין שמור לצמח הירוק מקום של כבוד בתור “סם אסור ומסוכן” שאותו אסור לפרסם לציבור בשום צורה.

תחת הגדרה זו, אסור באופן עקרוני לפרסם בשום גוף רשמי אף פרט מידע הנוגע לקנאביס שאינו לשימוש רפואי בלבד, ואסור אפילו לכתוב את המילה “קנאביס” בשום הקשר של המלצה, מדריך או תוכן אחר המסווג אפילו כתוכן פנאי.

קנאביס רפואי - התרופה הירוקה
סם אסור, מסוכן ומצונזר – פייסבוק נלחמת בצמחים

האיסור על פרסום כל חומר הנוגע לסמים המוגדרים כאסורים על פי פקודת הסמים האסורים (החוק האמריקאי הפדרלי במקרה הזה) קיים ונאכף בכל הכלים והרשתות החברתיות של ענקיות האינטרנט ‘גוגל’ ו’פייסבוק’, ומדיר שינה מעיניהם של אנשים וגופים רבים בתעשייה, אפילו כאלה שעוסקים בקידום אג’נדות חברתיות או סיוע לחולים הזקוקים לקנאביס רפואי.

עד היום עלו בתקשורת העולמית מספר מקרים בהם ‘פייסבוק’, שהנה אקטיבית יותר במאמציה ,להילחם בסמים”, חסמה את פעילותם של דפים העוסקים בתחום הקנאביס, הסירה קמפיינים שלהם ואסרה עליהם לפרסם תכנים העוסקים בתחום, גם באופן ממומן, תוך הסרה של תכנים קיימים רבים.

כעת, נראה שהמאבק של הענקית הכחולה בצמח הירוק מגיע גם לישראל, והצנזורה מתחילה לתת אותותיה בתוצאות החיפוש גם בעברית, שפתאום כאילו לא שמעו מעולם (לפעמים) על קנאביס.

קנאביס? אין דבר כזה

חיפוש מהיר של המילה “קנאביס” בעברית בפייסבוק, למרות שתלוי אם הוא מתבצע במובייל (תוצאות מגוונות) או במחשב אישי (לרוב לא קיימות תוצאות), מראה לנו כי ישנם דפים, ארגונים ואישים בתחום הקנאביס שאכן אינם מופיעים בתוצאות החיפוש.

חיפוש חוזר של אותה המילה כמה פעמים ברצף, בעיקר במובייל אך לעיתים גם במחשב, מראה כי לא רק שהתוצאות אינן אחידות ומתחלפות, כאשר חלק מהדפים מוצגים מדי פעם וחלק כלל לא, אלא גם שמדי פעם אין תוצאות כלל. כלומר אין שום תוצאת חיפוש בעברית שתואמת את המילה “קנאביס”, אבל כן יש ריח של צנזורה באוויר.

ולקינוח, אם בחיפוש בקטגוריה הכללית עוד עולות לעיתים תוצאות של דפים ואישים בתחום הקנאביס, אז בקטגוריות האחרות אין על מה לדבר. חיפוש ממוקד של דף, אדם, תמונה, סרטון או פוסט ספציפי תחת המילה “קנאביס” יניב לכם 0 תוצאות בכל ניסיון, לפחות עד שמישהו יעשה משהו בנדון.

קנאביס בפייסבוק ישראל - פעם ככה ופעם ככה, ויש כאלה שלא זוכים להגיע לתוצאות בכלל
קנאביס בפייסבוק ישראל – פעם ככה ופעם ככה, ויש כאלה שלא זוכים להגיע לתוצאות בכלל

למרות שתוצאות החיפוש ככל הנראה מוטות, עדיין לא התרחש מקרה בו פעילותם של דפים ישראליים בתחום הקנאביס הופסקה או נחסמה לאלתר, וטרם ידוע אם הצנזורה ברשת הישראלית של פייסבוק תמשיך להתרחב או לא.

הנציגות הישראלית של חברת ‘פייסבוק’ אינה מוסרת תגובה בקשר לנושא, ומפנה את כל מי ששואל ל”תנאי השימוש” של השירות, שאם תקראו את כל 5,629 העמודים שלו תמצאו במקום כלשהו סעיף שבו חתמתם על כך שמותר לחברה להסיר כל תוכן שאינו עומד בקריטריונים שלה, שאחד מהם נוגע לאיסור על עידוד שימוש בסמים – מה שכל דף העוסק בקנאביס באופן חיובי עושה לכאורה.

מכיוון שתוצאות החיפוש נבדקו בקרב מכשירים שונים ומספר משתמשים המשויכים לקבוצות חברתיות אחרות, לא סביר כי מדובר בבאג או בעיית תצוגה אלא בחסימה מכוונת.

עם זאת, טרם פורסמו הוכחות להתערבות של פייסבוק בתוצאות החיפוש ומאד סביר להניח שזה יישאר כך, וישאיר את כולנו לתהות למה ב-2018 בשיא עידן המידע, ענקית המידע מסרבת לחשוף אותנו לכל המידע.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות