ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
ייבוש פרחי קנאביס - לקבלת תוצאה מושלמת

ייבוש קנאביס – משתבח עם הזמן – מדריך ייבוש ויישון פרחי קנאביס

שתפו את החברים

ייבוש קנאביס – קציר הפרחים אינו מבשר עדיין על הזמן המתאים לעשן אותם, זאת מכיוון שישנם תהליכים טבעיים הממשיכים להתרחש גם לאחר הקטיף, בין היתר אידוי מים וכלורופילים שיגרום לפרחים לאבד עד כ-75 אחוזים ממשקלם. בכדי לקבל פרחי קנאביס מושלמים,…

ייבוש קנאביס – קציר הפרחים אינו מבשר עדיין על הזמן המתאים לעשן אותם, זאת מכיוון שישנם תהליכים טבעיים הממשיכים להתרחש גם לאחר הקטיף, בין היתר אידוי מים וכלורופילים שיגרום לפרחים לאבד עד כ-75 אחוזים ממשקלם. בכדי לקבל פרחי קנאביס מושלמים, יש לדעת כיצד לבצע תהליך ייבוש ויישון איכותי וקפדני בתנאים אופטימליים. כיצד יש לבצע ייבוש ויישון קנאביס – המדריך המלא:

ייבוש קנאביס – סיומם של שלב הפריחה וטקס הקציר הם אולי השלבים השמחים ביותר בחייו של מגדל הקנאביס הביתי. הפרחים הנוצצים והטעימים נקטפים מן הצמח וכבר כמעט אפשר להרגיש באוויר את האושר, אבל לפני שניתן יהיה לעשן או לאדות אותם, תחילה יש לייבש את פרחי הקנאביס.

תהליכי הייבוש והיישון (ייבוש ארוך טווח) של הפרחים הנם קריטיים לצורך קבלת יבול עסיסי, ריחני ועתיר קנבינואידים – מכמה סיבות עיקריות:

  • מיצוי הפוטנציאל של הפרחים – בזמן הפריחה וגם לאחר הקטיף הצמח מכיל כמויות גבוהות של קנבינואיד THCa שהופך בתהליך טבעי שנקרא ביוסינתזה, להרכב אחר מוכר ורצוי יותר, ה-THC (אותו דבר עם CBD). ייבוש בטמפרטורות חמות עשוי להפסיק תהליכים אלו טרם הזמן ולהביא לקבלת פרחים דלי השפעה.
  • פירוק של כלורופיל וסוכרים – תהליך הייבוש והיישון מאפשר לחיידקים ואנזימים בפרח לפרק את הכלורופיל והמינרלים הלא רצויים. עישון פרח מלא בכלורופיל גורם למחנק בגרון ולטעמי לוואי מרים, ולכן הייבוש, ארוך ככל שיהיה, תורם רבות לאיכות חווית העישון.
  • טעם וריח – לא מומלץ לייבש את פרחי הקנאביס בחום ישיר או בטכניקות ייבוש מהירות – מפני שחומרים פעילים כמו טרפנים, שמעניקים לפרח את הטעם והריח שלו עלולים להתפרק ולהתנדף בטמפרטורה של מעל 75 מעלות, ואיתם גם הניחוח המתקתק או החמצמץ של הפרח.

איך להתכונן לתהליך ייבוש קנאביס?

טרימינג (גיזום) - מומלץ לבצע לפני הייבוש
טרימינג (גיזום) – מומלץ לבצע לפני הייבוש

לאחר שסיימנו את הקטיף ובתקווה שיש לנו כמות נכבדה של פרחים, נכין מיד את חלל הייבוש, תוך הקפדה על התנאים הבאים:

טמפרטורה

הטמפרטורה המומלצת לייבוש פרחי קנאביס היא 18 עד 24 מעלות צלסיוס. טמפרטורות נמוכות מאלו יאפשרו הצטברות לחות גבוהה יותר, מה שמגדיל את הזמן שנדרש לייבוש ומעלה את הסיכון לעובש. מנגד, טמפרטורות גבוהות מדי יורידו את הלחות בחלל הייבוש ויגרמו להתייבשות מהירה מדי של הפרחים.

כמו כן, גם חומרים פעילים כמו THC או CBD עלולים לשנות את הרכבם הפעיל כתוצאה מטמפרטורות חמות מדי בזמן הייבוש, ובכך לגרום לפרחים לאבד חלק ניכר מהשפעתם.

לחות

אחוז הלחות בחלל או בחדר הייבוש צריך לעמוד על 45-40% לחות, כדי לאפשר לפרחים לאדות באטיות את הנוזלים שנמצאים בהם, מבלי לייבש אותם או לפגוע בהם כתוצאה מאובדן החומרים הצמחיים.

צנצנת אחסון - לשמירה על לחות יציבה
צנצנת אחסון – לשמירה על לחות יציבה

הסכנה הגדולה ביותר בלחות גבוהה מדי היא הגדלת הסיכון להתפתחות פטריות ועובש, ולכן חשוב לעקוב היטב אחר אחוזי הלחות בחלל הייבוש.

אוורור

חשוב לאוורר היטב את חלל הייבוש באמצעות מאווררים, ולדאוג שתהיה תנועה טובה של אוויר סביב הפרחים אבל לא ישירות עליהם, שכן קנבינואידים עלולים להתנתק מהם בזמן הייבוש.

וודאו שהפרחים אינם צמודים אחד לשני ושיש להם מרחב סביבם. חלל ייבוש שאינו מאוורר מספיק, מכיל תתי אקלים בעלי לחות גבוהה עקב אידוי הנוזלים של הפרחים – דבר שיכול להוביל להתפתחות עובש בפרחים או לתהליך ייבוש איטי ופחות איכותי.

חושך

כדי להבהיר לצמח שמחזור חייו הסתיים באופן מוחלט מייבשים את הצמחים בחלל חשוך לחלוטין מבלי לאפשר לאור לחדור פנימה., כיוון שהאור עלול להביא לפירוק החומרים הפעילים ולהמשיך את הייצור של הכלורופיל.

יישון קנאביס תעשייתי - תמיד בחשכה
יישון קנאביס תעשייתי – תמיד בחשכה

סיבה נוספת לשמור על חשכה מוחלטת היא שלאחר הקטיף, הצמח עלול ‘לחשוב’ שיש עוד סיכוי להמשיך את חייו והוא יתחיל למקד את האנרגיה האחרונה שלו בפיתוח זרעים, דבר שעלול לפגוע באיכות היבול.

זמן

בתהליך הייבוש והיישון, המצרך החשוב ביותר שנדרש מהמגדל הוא סבלנות. השקעתם זמן ואנרגיה כדי לקצור יבול איכותי וריחני, ולכן השקיעו בו עד הסוף והמשיכו את תהליך הייבוש עם אורך רוח וסבלנות.

אם תרצו להאיץ ככל שניתן את תהליך הייבוש, הפסיקו להשקות את הצמח 3 ימים לפני הקציר וקצצו כמה שיותר עלים לפני תהליך הייבוש.

ייבוש קנאביס – איך עושים את זה?

לאחר שהכנו את חלל הייבוש וסיימנו לקצור את הפרחים, נתלה אותם הפוך בחלל הייבוש כשפני הפרחים כלפי מטה. ניתן להשתמש ברשת ייבוש מקצועית, מתקן לייבוש כביסה או לחלופין, למתוח חוטים מצד לצד בחלל הגידול ולתלות את הפרחים עליהם.

ייבוש קנאביס - תולים הפוך
ייבוש קנאביס – תולים הפוך

ייבוש של כמויות גדולות של תפרחות שלמות עלול לסכן את הפרחים בהתפתחות עובש פנימי. לשם כך מומלץ להשתמש ברשת ייבוש שניתן לפזר מעליה את הפרחים.

רשת ייבוש קנאביס - הפתרון המקצועי
רשת ייבוש – הפתרון המקצועי

במידה ויש לכם יבול גדול או שהפרחים יצאו גדולים במיוחד, מומלץ להפרידם לתפרחות קטנות יותר לפני תהליך הייבוש כדי לאפשר לפנים הפרח להתייבש היטב. חלק מהמגדלים נוהגים בשיטה זו באופן קבוע.

תהליך הייבוש נמשך כ-6 עד 12 ימים, בהתאם לגודל הפרחים ולתנאי הייבוש. לאחר כ-6 ימים ניתן לבדוק הופעה של עובש על הפרחים ולראות האם הם מוכנים להיכנס לצנצנת ולהתחיל את תהליך היישון.

בדיקת מוכנות - עקמו גבעול עד שהוא מתפצפץ יבוש קנאביס
בדיקת מוכנות – עקמו גבעול עד שהוא מתפצפץ יבוש קנאביס

ניתן לבדוק את מצב הפרחים באמצעות סיבוב או כיפוף של גבעול או ענף, או באמצעות לחיצה קלה על הפרח – במידה ותשמעו פצפוץ, סימן שהפרח יבש מספיק כדי להמשיך לתהליך היישון.

לטווח הארוך – יישון פרחי קנאביס

תהליך היישון חשוב לא פחות מתהליך הייבוש, ולמעשה ניתן ואף נהוג להחשיב אותו בתור החצי השני שלו. ללא יישון טוב, לא נגיע לתוצאה הרצויה והמוכרת לנו מהקופי-שופ’ס או מהשקיות הטובות יותר של ספקי הקנאביס הרפואי.

מלבד המראה החיצוני והארומה, יישון טוב לפרחי הקנאביס יאפשר להם להחזיק מעמד באחסון זמן רב יותר ויעניק להם טעם חלק ונקי בזמן הצריכה.

לאחר שסיימנו עם תהליך הייבוש, יש להכניס את הפרחים לצנצנת אטומה או לאמצעי אחסון אחר שהנו אטום לאוויר, ומלא אותו עד הסוף. מומלץ להשאיר כמה שפחות חלל ריק בצנצנת הפרחים.

צנצנת לאחסון קנאביס
יישון קנאביס חשוב לא פחות מהייבוש

מדי יום יש לפתוח את הצנצנת 2-3 פעמים בכדי לחדש את האוויר במיכל האחסון, מה שעוזר למנוע היווצרות עובש. אסור לפתוח את הצנצנת יותר מדי כדי שלא לאבד יותר מדי חומרים פעילים ובעיקר ריח.

מידת הלחות הטובה ביותר לאחסון קנאביס היא 62%. כדי לשמור על הפרחים בלחות המומלצת להם בזמן האחסון, מומלץ להשתמש בשקית לחות אקטיבית כמו ‘אינטגרה בוסט’ שמווסתת בצורה דו-כיוונית את רמת הלחות בתוך הצנצנת ל-62%, ושומרת על הפרחים לזמן רב יותר.

לאחר כשבוע עד עשרה ימים בצנצנת, הפרחים שלכם מוכנים סופית לעישון, ניתן לשמור על הפרחים כך באיכות טובה למשך כחודש ועד 4 חודשים (זנים מסוימים אפילו עד חצי שנה) וכך ליהנות מהשתבחות נוספת של הפרח. בדיוק כמו יין, גם קנאביס משתבח עם הזמן, רק לא כדאי לחכות שנים לפני שתתחילו להדליק.

הכתבה נכתבה בשיתוף עם חברת “הידרושופ
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 1

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

  1. ווידית |

    מה קורה אם מייבשים יותר מידי זמן? יש סיכון כזה?

שינוי גודל גופנים
ניגודיות