ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
התרופה הירוקה - ורד, כאבים כרוניים

“תפסיקו להתייחס אלי כמו לעבריינית, אני צריכה עזרה”

שתפו את החברים

ורד גלימידי מטופלת בקנאביס רפואי בעקבות ניתוח לתיקון עקמת בעמוד השדרה אותו עברה בגיל 15, שהותיר אותה עם 600 גרם פלטינות בגב, כאבים כרוניים ושלל תופעות לוואי נוספות. אחרי שקיבלה את רישיונה בארה”ב, ולאחר מכן גם כאן בישראל אחרי דרך…

ורד גלימידי מטופלת בקנאביס רפואי בעקבות ניתוח לתיקון עקמת בעמוד השדרה אותו עברה בגיל 15, שהותיר אותה עם 600 גרם פלטינות בגב, כאבים כרוניים ושלל תופעות לוואי נוספות. אחרי שקיבלה את רישיונה בארה”ב, ולאחר מכן גם כאן בישראל אחרי דרך מפרכת, ורד צועקת לעזרה בעקבות ניתוח נוסף שהיא צריכה לעבור. העלאה במינון ועזרה צמודה, אלו שני התנאים שאילולא תקבל אותם, לא תוכל לעבור את הניתוח, אבל משרד הבריאות והרשויות ממשיכות לשתוק.

ורד גלימידי היא מטופלת קנאביס רפואי בת 48 וצרכנית קנאביס ותיקה, שקיבלה את רישיונה לצריכת הצמח בעקבות ניתוח ‘סקורליוזיס’ (ניתוח לתיקון עקמת בעמוד השדרה) אותו עברה בגיל 15, והותיר אותה עם 600 גרם פלטינות בעמוד השדרה, כאבים עזים שמתגברים בעיקר בעונת החורף ושלל תופעות לוואי קשות נוספות. 

לאחר שקיבלה את רישיונה בשנת 2005 בארצות הברית, הגיעה ורד ארצה בשנת 2016 וגילתה שהדרך לקבלת הרישיון מפרכת וקשה הרבה משציפתה. אחרי חודשים ארוכים של מלחמה, בכי וייאוש ורד קיבלה את הרישיון שלה. בלב כבד ורד נאלצת להודות שהמדינה שלנו והבירוקרטיה הן מהקשות ביותר בעולם והיחס כלפי אזרחים ומטופלים הוא פשוט מזעזע. 

רישיון לקנאביס בקליפורניה - עולם אחר
רישיון לקנאביס בקליפורניה – עולם אחר

לאחר שגילתה שהיא חייבת לעבור ניתוח נוסף בעמוד השדרה, שהנו מסובך וארוך ולפיכך גם דורש שיקום של שנה, ניגשה ורד לשני גופים אליהם היא מתחננת לעזרה: משרד הבריאות, שיאשר להגדיל את המינון שיעזור לה בהחלמה, ולביטוח לאומי, על מנת לקבל עזרה סיעודית לה היא זקוקה תוך כדי התהליך.

כיום, ורד נמצאת כרגע במצב שהיא לא מקבלת אף אחד מהדברים הללו, ולכן, הניתוח הדחוף נאלץ להידחות פעם אחר פעם, בעוד משרד הבריאות מסרב לענות לתלונותיה.

ורד הסכימה להתראיין במסגרת פרויקט ‘התרופה הירוקה’ של קאנה, ולשתף אותנו בסיפור מורכב הכולל אהבה אינסופית לצמח הקנאביס, אך מנגד זעקה ממושכת וקשה לעזרה:

1. מהי ההתוויה בגינה את מטופלת בקנאביס רפואי?

“בגיל 15 עברתי ניתוח בעמוד השדרה, ניתוח סקוליוזיס, שהוא בעצם ניתוח לתיקון עקמת בעמוד השדרה. כתוצאה מהניתוח יש לי 600 גרם פלטינות בתוך עמוד השדרה, מה שכמובן מקשה על חיי מאד”.

“כל אדם שיש לו כמות כזאת של פלטינות בעמוד השדרה סובל מכאבים כרוניים תמידיים בגב, בעיקר בעונת החורף. כשגיליתי שאני אלרגית לכימיקלים וכשראיתי שהקנאביס עושה לי טוב עשיתי הכל בשביל להוציא רישיון”.

2. איך נחשפת לטיפול בקנאביס?

“לפני הכל אציין שאת הרישיון שלי אני קיבלתי בקליפורניה, בשנת 2005. אחרי שחזרתי לישראל, בשנת 2016, קיבלתי את הרישיון אחרי כ-4 חודשים של סבל וסיוט שאי אפשר להסביר כלל”.

“לקנאביס נחשפתי בשנת 1990, כאשר לשמחתי הרבה עזבתי את ישראל והגעתי לניו יורק. בתור בחורה צעירה הייתה לי תקופה בה השתוללתי וניסיתי מגוון רחב של חוויות בחיים, בין היתר גם סמים. ראיתי שכל הסמים הקשים גורמים לי לתופעות לוואי נוראיות, בניגוד לקנאביס, שאף פעם לא עשה לי שום דבר רע, להיפך, הביא איתו רק דברים טובים. באותה תקופה נחשפתי לקנאביס והתחלתי לצרוך אותו למטרות פנאי”.

צריכת קנאביס למטרות פנאי
קנאביס למטרות פנאי – עדיף על כל הסמים החוקיים

“בקליפורניה, תחום הקנאביס הרפואי אז והיום הרבה יותר מפותח. מטופלים חדשים עוברים שם הדרכות מפורטות, וככה בעצם נחשפתי לכל התחום של קנאביס רפואי”.

3. תארי את התהליך שעברת עד לקבלת האישור, כולל רופאים, תרופות וטיפולים ניסיוניים 

“כמו שציינתי, את הרישיון שלי הוצאתי בקליפורניה בשנת 2005. לעומת תהליך הוצאת הרישיון בישראל, שם הכל היה הרבה יותר פשוט וקל. כל הסיוט שלי התחיל ברגע שחזרתי לישראל ונאלצתי להתחיל להילחם על רישיון לקנאביס רפואי בארץ”.

“איך שחזרתי ארצה, נשלחתי לעשות בדיקת MRI בה התגלה כי אני צריכה לעבור ניתוח נוסף. מדובר בניתוח מאוד קשה ומסובך, שצריך להמשך 8-10 שעות ואורך ההחלמה ממנו היא כחצי שנה עד שנה”.

“עם המידע הזה ניגשתי לעשרות רופאים עם כל המסמכים הרלוונטיים, עם המלצות מהמנתח ואישורים שהייתי מטופלת בקנאביס רפואי בארצות הברית, אף אחד לא היה מוכן להקשיב לי למרות שהתחננתי, כל רופא או אח שאני פוגשת, מיד מחשיב אותי למשוגעת ומסוממת, ואני לא. בזבזתי עשרות אלפי שקלים בלגשת לרופאים פרטיים, וגם זה לא עזר”.

“בסופו של דבר הגעתי בבכי וייאוש לרופא המשפחה שלי, רופא שמכיר אותי 7 שנים. אחרי שהוא הגיש עבורי את הבקשה, סוף סוף קיבלתי את הרישיון שלי. חשוב לציין כי המינון שקיבלתי לא מספיק לי, ואני ממשיכה לבזבז אלפי שקל בחודש על השגת קנאביס בשוק השחור”.

העלאת מינון קנאביס
העלאה במינון הקנאביס – תתכוננו לדרך מתישה ומפרכת

“למרות שאני צריכה להיכנס לניתוח, אני לא אוכל לעשות זאת כל עוד המינון שלי לא יעלה. אני חייבת מינון גבוה יותר על מנת להחזיק מעמד בשיקום שלאחר הניתוח ובנוסף אני חייבת עזרה, וכרגע אני במצב שאני לא יעז אפילו להיכנס לניתוח לפני שיעלו לי את המינון ולפני שאני אקבל את העזרה שאני צריכה”.

“כמו כן ניגשתי מספר פעמים לביטוח לאומי, על מנת לבקש עזרה צמודה מכיוון שאני סיעודית, אך כל ועדה של ביטוח לאומי אליה אני נשלחת, אני לא מצליחה לעבור אותה כיוון שאני צורכת קנאביס והגורמים הללו רואים אותי כמסוממת במקרה הטוב, או עבריינית. לצערי הרב אני לא אדם שיודע לצעוק ולדבר לא יפה, וכמעט תמיד אני נאלצת לחזור הביתה בוכה ולהתייאש כל פעם מחדש מהמדינה שלנו”.

4. תארי את השיפור באורח החיים שלך מאז תחילת הטיפול בקנאביס

“כבר 28 שנה עברו מאז שהקנאביס נכנס לחיים שלי בפעם הראשונה. מ-2005 אני צורכת קנאביס ברישיון. אני משתמשת בתפרחת, שמנים ומאכלי קנאביס שונים. אני יכולה להגיד שאין דבר יותר טוב מקנאביס. בזכותו אני שמה לב שאני לא חולה בשום דבר, כשתוקפים אותי כאבים קשים, התכווצויות או נדודי שינה, אני צורכת את הקנאביס וזה פשוט עובד כמו פלא“.

“לצערי היום אני במצב הרבה יותר קשה ממה שהייתי בו אז. אני לבד בישראל ואני מוגדרת כסיעודית ומחכה להעלאה במינון כדי שאוכל לעבור את הניתוח שאני צריכה, אבל בכל זאת השיפור באורח החיים יחד עם הקנאביס הוא מדהים. הקנאביס מצליח לעצור לי לחלוטין את הרעידות ברגליים, במידה ותוקף אותי התקף חרדה, כמה טיפות של שמן והוא חולף אחרי כעשר דקות. מבחינתי הקנאביס הוא תרופת פלא – כל דבר קטן שתוקף אותי, החל מכאבי שיניים ועד לכאבים כרוניים הקנאביס פותר באופן מיידי”. 

“בזכות הקנאביס הצלחתי לעבוד כמו בן אדם נורמאלי, הצלחתי להגיע להישגים מאוד גדולים ומשמעותיים כמו למשל להתמודד עם חורפים קשים, דבר שכמעט בלתי נסבל לאדם שיש לו כזאת כמות של פלטינות ואפילו הצלחתי ללדת בלידה טבעית אחרי שכולם אמרו שאין סיכוי שאני אצליח. הגיע הזמן שכולם יבינו שקנאביס זה לא סמים, קנאביס זאת תרופה, אם לא פלא”.

קנאביס - תרופה
קנאביס זה לא סמים – קנאביס זאת תרופה

“דבר נוסף וחשוב מאוד שלמדתי על הקנאביס זה שניתן לשלוט במינון של התרופה בניגוד לתרופות מרשם. כשמרגישים טוב יותר, אפשר לעשן פחות, כשמרגישים יותר רע אפשר לצרוך יותר קנאביס, מה שאי אפשר לעשות עם תרופות רגילות, שפשוט הגוף מתמכר אליהן ולמינון המסוים שנקבע, כאשר כל שינוי במינון וכל משחק עם הכדורים, משפיע על הגוף בצורה נוראית, בעוד שהקנאביס לא משפיע על הגוף כלל, ולדעתי זאת החשיבות של הקנאביס”.

5. האם את מטופלת בקנאביס בלבד, או נוטלת תרופות נוספות במקביל?

“אני צורכת קנאביס בלבד. 28 שנה שלא נגעתי בשום תרופה. אני אלרגית לכימיקלים ואני לא מוכנה לעשות דבר כזה לגוף שלי”.

6. אילו עצות יש לך לתת לחולים שמנסים לקבל אישור?

“העצה היחידה שאני יכולה לתת לאנשים, והיא באמת כואבת מאוד, היא לפנות לרופא המשפחה שמטפל בכם ומכיר אתכם טוב. לצערי הרב אני לא רואה שום טעם לפנות לאף רופא פרטי. בזבזתי בערך 6,000 ש”ח על מנת להגיע ל-4 רופאים פרטיים שונים שאפילו לא הסכימו להקשיב לי ולתת לי מענה. לצערי הכל הפך למסחרה של כסף”.

7. האם יצא לך לסבול הטרדה מצד המשטרה בקשר לתרופה?

“לפני כשנה בערך היה לי מקרה נורא שגרם לי לשנוא את המדינה שלנו עוד יותר ממה שאני שונאת אותה עכשיו. יש לי בן, שלצערי הרב לא רוצה לחיות איתי ונמצא עם אבא שלו. הוא צלצל לרשויות הרווחה ודיווח להם שאני צורכת סמים לרעה, ומיד הם הגיעו אלי הביתה וחטפו אותי ברבע ל-12 בלילה”.

“הם פרצו לבית שלי, כאילו אני סוחרת סמים בסדר גודל עולמי, ובשנייה שהם שמו לב לקנאביס שנמצא אצלי, הם הזעיקו את המשטרה. השוטרים שהגיעו עצרו אותי בכח, וכתוצאה מכך גרמו לי נזק לגב בכך שהזיזו לי 2 חוליות בגב העליון. פתחו לי אישום על סחר בסמים, למרות שהייתי מטופלת ברישיון, לקחו לי את הפלאפון הנייד לשבועיים שלמים והפחידו אותי למוות, אין לי מילים – פשוט הזויים. אמנם הזעקתי את עורך הדין שלי ולאחר כמה שעות שוחררתי, אך המשטרה דרשה לבטל לי את הרישיון”.

צרכני קנאביס עבריינים
צרכני קנאביס: עדיין נחשבים לעבריינים

“כשהרישיון שלי נגמר, לקח לי 4 חודשים של תחנונים לחדש אותו. בעזרת דוקטור ברקת שיף שדיברה עבורי עם הרווחה, הצליחו לחדש לי את הרישיון חזרה, אך לצערי מה שעברתי במדינה הזאת עם אנשים ורופאים שונים הוא פשוט סבל אחד גדול”.

8. איפה את חושבת שהיית כעת אילולא הרישיון לקנאביס?

“אני חושבת שלא הייתי כאן בשביל להתראיין. אם לא היה לי את הקנאביס, אין לי שום ספק שלא הייתי בחיים”.

9. מה את חושבת על גידול קנאביס ביתי, והאם את חושבת להתחיל לגדל בעצמך?

“אם לא הייתי לבד והייתה לי עזרה כלשהי, ללא ספק שהייתי מגדלת קנאביס. אני לא מפחדת להגיד את זה לאנשים – תגדלו קנאביס בבית! תשמרו על הבריאות שלכם ותפיקו לעצמכם את התרופה שלכם, כי מה שהולך במדינה הזאת הוא באמת בלתי נסבל, ואסור לכם לתת לשלטון לקבוע מתי ואם תהיו בריאים“.

10. מה דעתך על צריכת קנאביס למטרות פנאי, ומהי עמדתך לגבי לגליזציה?

“צרכתי קנאביס למטרות פנאי מאז ומעולם בשביל להירגע. צריכת קנאביס זה ללא ספק דבר שמועיל לבריאות, עוזר מאוד להרגעת העצבים והלחץ, במיוחד במדינה כמו שלנו שהעצבים הוא רגש מספר אחת אצל כל אדם כמעט”.

לגליזציה של קנאביס
לגליזציה של קנאביס – צעד חכם למדינה ומדהים לאזרחים

“אני מאוד בעד לגליזציה, כשהתגוררתי בארה”ב שמתי לב מה הקנאביס הרפואי עושה למטופלים וכמה הוא משפר את מצבם. מנגד, ראיתי גם מה הלגליזציה עושה למדינה. מבחינה כספית, המדינה פשוט משגשגת ורק מרוויחה מזה. לצערי הרב, אני לא רואה באופק לגליזציה מתקרבת למדינת ישראל. הון ושלטון זה דבר שקשה מאוד לשבור”.

סיפורה של ורד פורסם כחלק מפרויקט ‘התרופה הירוקה‘ של קאנה. מטופלים שמעוניינים לחשוף את סיפורם לקהל הרחב במטרה להעלות את המודעות הציבורית לטיפול רפואי בקנאביס, מוזמנים לפנות אלינו במייל (media@canna.co.il) או בהודעה לדף הפייסבוק שלנו.
איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות