ArabicDutchEnglishFrenchGermanHebrewRussianSpanish
קיטום קנאביס - המדריך למתחילים

קיטום בצמח הקנאביס – המדריך למגדל המתחיל

שתפו את החברים

כל מגדל מתחיל וודאי שמע לא פעם את המושגים ‘קיטום’ או ‘קיטומים’. כולנו פחות או יותר יודעים מה זה אומר, אך משום מה אנו נוטים לחשוב שמדובר בעסק מסובך או מרתיע, או לחלופין חסר פואנטה, שאולי כדאי לוותר עליו. בכתבה…

כל מגדל מתחיל וודאי שמע לא פעם את המושגים ‘קיטום’ או ‘קיטומים’. כולנו פחות או יותר יודעים מה זה אומר, אך משום מה אנו נוטים לחשוב שמדובר בעסק מסובך או מרתיע, או לחלופין חסר פואנטה, שאולי כדאי לוותר עליו. בכתבה הבאה נסביר לכם את כל הבסיס אודות קיטומים, איך עושים אותם, באיזה שלב של מחזור הגדילה, ובעיקר מהי התוצאה הטובה שתוכלו להשיג בזכותם.

כל מגדל קנאביס ביתי יודע שלמרות כל הכיף והאהבה הכרוכה בגידול קנאביס, כולנו מייחלים כבר לרגע המתוק של קציר הפירות. או במקרה שלנו, הפרחים השמנמנים והדביקים שנקטפים בדיוק ברגע הנכון.

מרבית עיסוקו של מגדל הקנאביס הביתי מתרכזת בלדאוג לכך שהפרחים שיופקו בסיומו של התהליך יהיו לא רק איכותיים ככל שניתן, אלא גם גדולים, כבדים ורבים ככל שניתן, כלומר שעל המגדל להשקיע את כל המאמצים ביישום שיטות ופתרונות שיעניקו מקסימום תוצאות בעת הפריחה.

אחת מהשיטות הללו, שנועדה להרחיב ולהגדיל את הצמח כבר משלבי צמיחתו הראשונים ועד קצת לפני פריחתו, נקראת קיטום (חיתוך קצות הענפים), ולעיתים נקראת גם “קיטומים”, על שום שיש לבצע יותר מקיטום אחד בכל צמח כדי לקבל את את התוצאה האידיאלית.

קיטום קנאביס: חותכים את הבסיס של הצמיחה החדשה
מטרת הקיטום: ניצול מירבי של החלל והתאורה

כולנו יודעים פחות או יותר מה זה אומר, מכיוון שלא קיטום ולא חיתוך של ענף הן פעולות שקשה להבין או לבצע, אך בסופו של דבר מגדלים רבים מוותרים על השלב הזה, במחשבה כי מדובר בתהליך מסובך, או מרצון להיזהר על הצמח ולא לפגוע בו על ידי חיתוך ענפים.

בכתבה הבאה אנחנו קודם כל נרגיע אתכם, ונסביר לכם מדוע מדובר בשיטה פשוטה מאד לביצוע, שכדאי מאד ליישם. כל מה שאתם צריכים זה מספריים חדות או סכין מנתחים, ומעט ריכוז כדי להמשיך לקרוא עד הסוף.

אז מה הוא בעצם קיטום, ולמה מבצעים קיטומים?

קיטום של ראש צמח הקנאביס, היא טכניקה שמטרתה לייצר הסתעפויות נוספות של גבעולים מצד אחד, ומצד שני לעצור את צמיחת הצמח לגובה. המטרה העיקרית בקיטום הצמח היא לפתח אותו לרוחב ולאפשר לו ניצול טוב ורחב יותר של אור נורת הגידול.

בטכניקת ה’קיטום’ המטרה שלנו היא לחתוך את החלקים העליונים בצמח, על מנת לפצל את החלק העליון. כתוצאה מכך, במקום לקבל פרח ‘קולה’ מרכזי אחד, נקבל מספר פרחי ‘קולה’ (מעט קטנים יותר), שינצלו טוב יותר את אור המנורה ויפיקו תוצאות טובות יותר.

איך עושים קיטום? בלי פחד

כמו שאמרנו קודם, קיטום הוא פעולה פשוטה מאוד, שעל מנת לבצעה תצטרכו בסך הכל להצטייד בסכין מנתחים (ניתנת לרכישה בכל חנות הידרופוניקה) או מספריים חדות מאוד וסטריליות.

לפני הכל, חשוב לדעת כי את פעולת החיתוך יש לעשות בצורה נקייה ומהירה על מנת להקטין את הטראומה לצמח ולאפשר לו לחזור ולהתאושש במהירות. אל דאגה, צמח הקנאביס הוא צמח חזק מאוד ותהיו בטוחים שאם עשיתם הכל כמו שצריך, הוא יתאושש מהר מאוד.

קיטום קנאביס - המדריך למתחילים
קיטום קנאביס – שיטה יעילה להפקת תוצרת רבה יותר

הקיטום נעשה בין הצמתים העליונים של הצמח, על הגזע עצמו. מה שיש לעשות זה לגשת לצמח ולחתוך את הגזע שלו באזור ההסתעפות הרביעית או החמישית שלו, כלומר כ-3 “צמתים” של עלים מתחת לקצהו העליון.

תוך מספר ימים לאחר ביצוע קיטום, תוכלו לראות כי הניצנים יגדלו ויתפתחו לשני ענפים, אשר על כל אחד מהם יתפתח פרח “קולה” נוסף, שיהיה גדול משמעותית מהפרחים המתפתחים על שאר הענפים.

מתי נקטום את הקנאביס?

את הקנאביס אפשר לקטום בכל שלב, כל עוד הצמח עדיין נמצא בשלב הצמיחה, אל חשוב שלא להתחיל לקטום אותו בשלב צעיר מדי, ולכן כדאי לחכות שהצמח שלנו יספיק לפתח לפחות שלושה – ארבעה סטים של עלים.

קיטום בשלב מוקדם מדי עלול לפגוע בצמח, כיוון שאינו מפותח דיו על מנת להתגבר על הטראומה, והוא עלול למות בעקבותיה בתהליך מהיר שיהיה בלתי ניתן להפיכה.

מבחינת מספר קיטומים, בהחלט ניתן לקטום כל צמח קנאביס יותר מפעם אחת, אך חשוב לזכור את המשוואה הבאה: מספר רב מדי של קיטומים עלול להחליש את הענפים, וייקח להם הרבה יותר זמן להגיע לעובי אידאלי של ענף בריא וחזק שיוכל לפתח פרחים עסיסיים ושמנמנים כמו שאנחנו מצפים להם. 

FIM - שיטת חיתוך מתקדמת
ההבדל בין קיטום בסיסי לשיטת ה-FIM – אל תנסו בהתחלה

כלומר, יותר מדי קיטומים (מעל 6 לצמח בודד) עלולים לגרום לבזבוז זמן גדול מדי בגידול, שלא יהיה שווה את ההפרש החיובי הקטן יחסית בכמות התוצרת.

כמו כן חשוב מאוד לזכור כי אין שום סיבה לקטום את הקנאביס בשלב הפריחה. פעולה כזאת עלולה לגרום לכך שהצמח פשוט לא יצליח להצמיח ענפים חדשים והפריחה עלולה להתעכב לחינם, ובנוסף צמח שנכנס כבר לפריחה לא יוכל לחזור לצמוח כרגיל.

אחרי שלמדנו כמה, למה ואיך, ניגע לסיום בנושא הטכניקות. ישנן מספר טכניקות שונות לחיתוך הצמח, כמו למשל שיטת FIM המאופיינת בחיתוך של מיקום הפריחה עצמה, ובכל אחת מהטכניקות הללו נדרשת מיומנות אחרת.

הסיבה ששיטות אלו אינן נכללות במדריך זה היא שמדובר בשיטות מתקדמות ועדינות יותר, ולכן למגדלים מתחילים מומלץ להשתמש בטכניקת הקיטום הבסיסית עליה הסברנו עד כה, כדי להתנסות ולצבור ביטחון לקראת השיטות המתקדמות יותר.

איך זה גורם לכם להרגיש?
שתפו את החברים
תגובות: 0

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות